Bukefalos 28 år!

Svullnader som kommer och går

F

Fritte

Den typen av svullnader på benen som går ner när man rider, vad orsakas det av egentligen? Hur förebygger man dem?
 
Menar du att hästen är svullen när den har stått inne över natten?

Detta drabbas framförallt äldre hästar av till följd av att deras cirkulation blivit sämre. Det man kan göra åt det är att låta hästen stå inne så lite som möjligt samt se över foderstaten.
 
Ja, precis. Vad ska man tänka på när det gäller foderstaten? De går redan ute 12-14 timmar om dygnet, så där är inte mycket att göra... :)
 
Om det beror på fodret beror det i många fall på att magen blivit störd av foderbyte/ införandet av nytt foder för snabbt. Har du bytt foder nyligen? Fört in något nytt foder?
 
Ja det vore ju helt klart det bästa alternativet, men en tävlingshäst vill man inte riktigt ha ute på lösdrift. Inte den hästen i alla fall. Jösses han skulle bryta benet av sig inom en vecka så liten koll på benen som han har! :D
 
Ja, hon har nyligen bytt stall helt och hållet, och därmed foder förstås!
 
Min häst blir svullen i benen under vinterhalvåret och då ger jag henne örttillskott (kan köpas på postorder hos Hippo K9). Det hjälper i alla fall henne.
 
Jag var för ett tag sedan på täby ATG klinik i av just denna anledning.Min häst blev svullen i ena kotan bak över natten sen när jag red el när hon gick ut i hagen gick det bort.Dom hittade ingenting.Fick rådet att linda hennes bak ben varje natt ett tag framöver.Nu 2 mån senare är problemet borta.
 
Han skulle få koll på benen i en bra lösdrift.

Klarar han inte sommarbete heller, eller rasthage?
Eller är rasthagen helt platt utan minsta upphöjning?
Man kan ju bygga en lösdrift som är helt platt också.
Varför skulle hästen slå sig mera bara för att den har litet större yta att röra sig på?

Man kan ha en enhästars lösdrift, bestående av en box med egen utgång till en liten väl dränerad och grusad fyrkant på 10 X 10m. Och jag kan inte begripa hur han skulle kunna göra sig mera illa på det än i en box? Om det är en värdefull tävlingshäst man har, så får man väl satsa litet på hästens trivsel och hälsa?
 
Ja, det verkar ju vara troligt att det är detta som är orsaken. Då borde svullnaden bli bättre när det gått en tid.

På min häst har jag märkt att det speciellt är proteinförändringar som får benen att svullna.
 
Ja det är väl klart att jag gör allt jag kan för hans trivsel! Du kan inte ana hur mycket tid och pengar jag har lagt ner på honom. Men han KAN inte gå i stora kuperade hagar. Jag försökte i fyra år med skada efter skada som följd.
Så nu går han bara med en kompis i en stor Okuperad hage.
Och visst! Klart man kan göra en plan lösdrift, men tyvärr finns inte möjligheterna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 316
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: MiniLi
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
863
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp