Swedengang

Saschasevic

Trådstartare
Jag undrar gällande "swedengang" vad innebär detta förutom gångart? Bra, dåligt? vilka hingstar nedärvda oftast detta? Hopphästar eller dressyr?
 
Schwedengang tror jag det stavas. Vet inte exakt vad det innebär men nån slags bra ”schvung” i steget som svenska varmblod blev kända för.
 
Det var benämningen på de gamla svenska halvblodens goda rörelser - främst deras fina, vägvinnande trav . Alltså absolut ingenting negativt. Det var alltså före "bensprattelhästarnas" tid. ;)
 
Schwedengang tror jag det stavas. Vet inte exakt vad det innebär men nån slags bra ”schvung” i steget som svenska varmblod blev kända för.

Det var benämningen på de gamla svenska halvblodens goda rörelser - främst deras fina, vägvinnande trav . Alltså absolut ingenting negativt. Det var alltså före "bensprattelhästarnas" tid. ;)
Haha tack. Fick höra att hingsten Feliciano utmärkte sig att lämna många avkommer med detta.
 
Och jag tänker Totilas... PRE-sprattel premieras ju inte i vanlig tävlingsdressyr mig veterligen medan orytmisk halvblodstrav med knän i hakan gör det desto mer ;)
Tycker Pre springer desto mer med knän upp till hakan. Gillar inte alls deras rörelsemönster. Känns liksom jobbigt bara.
 
Tycker Pre springer desto mer med knän upp till hakan. Gillar inte alls deras rörelsemönster. Känns liksom jobbigt bara.

Ja men på ett annat vis.

Jag gillar ingen hästs rörelsemönster när det inte rids mot ett mål att ha en jämn takt och vila på steget så att hästen tillåts komma upp med och svinga genom ryggen. Jag har haft en iberisk häst och den reds Aldrig på det där symaskinsviset. Den hade schwung och påskjut i sin gång, och det kan man få om man inte bara sitter ner och tycker det är skönt när ryggen ej rörs och knäna slår i hakan där framme. Dessvärre är det många som gillar att sitta och såsa i undertempo med för snabb takt och utan ryggverkan för det är ju bekvämt, vilket den hästtypen tyvärr inbjuder till, då de är konstruerade för att ha mer bärkraft än påskjut av naturen så hamnar de ju lätt där i undertempot med en fusksamling som tilltalar en otränat öga. För att hårdra det en aning :D

Alla hästar har olika fördelar och nackdelar. En symaskin måste ridas fram till ett vilande steg och det görs ur en långsam takt tills hästen har hittat balans och styrka. En storgångare är lite tvärtomtänk, kortare steg och snabbare takt för att få den att bli kvick. Men målet är detsamma, bara vägen olika beroende på vad en har inunder sig.

Sorry för lite utsvävning :o
 
Tycker Pre springer desto mer med knän upp till hakan. Gillar inte alls deras rörelsemönster. Känns liksom jobbigt bara.
Det beror ju ofta på att folk inte kan se vad som långsiktigt gynnar hästen och tycker frambenssprattel är läckert. Man måste oftast "strypa" frabensaktionen på dem för att få en rörelse bakbenen kan matcha. Därefter kan man klämma i mer rörelse öht som då inte bara syns i framkärran. Utan blir en bärighet med korrekt lyft front via bakdelen och inte bara knattersprattel och biljardering.
 
Ja det vet jag väl men Feliciano är fortfarande hopphingst.
Ja men fortfarande Utrillo som morfar. Och är morföräldrar man oftast tittar på när vissa gener slår igenom. Märkligt du säger att inte hopphästar skulle kunna ha den typ av trav. Nej oftast vill man dom rör sig som symaskiner men det gäller inte alla beror ju helt på. Kan se många äldre hopphingstar med den typ av vilade steget trav. Så klart det kan slå igenom det handlar ju om genetik.
 
Det är ju väldigt vanligt med bensprattel inom halvbloden. Det beror ju på att folk inte rider i bärighet och hästarna är rörligare i bogarna. Man rider upp frambenen med underhalsen och inte genom att bakdelen bär.
Dressyrhästar är överörliga går sönder. Avel har blivit för specifik.
 
Ja men på ett annat vis.

Jag gillar ingen hästs rörelsemönster när det inte rids mot ett mål att ha en jämn takt och vila på steget så att hästen tillåts komma upp med och svinga genom ryggen. Jag har haft en iberisk häst och den reds Aldrig på det där symaskinsviset. Den hade schwung och påskjut i sin gång, och det kan man få om man inte bara sitter ner och tycker det är skönt när ryggen ej rörs och knäna slår i hakan där framme. Dessvärre är det många som gillar att sitta och såsa i undertempo med för snabb takt och utan ryggverkan för det är ju bekvämt, vilket den hästtypen tyvärr inbjuder till, då de är konstruerade för att ha mer bärkraft än påskjut av naturen så hamnar de ju lätt där i undertempot med en fusksamling som tilltalar en otränat öga. För att hårdra det en aning :D

Alla hästar har olika fördelar och nackdelar. En symaskin måste ridas fram till ett vilande steg och det görs ur en långsam takt tills hästen har hittat balans och styrka. En storgångare är lite tvärtomtänk, kortare steg och snabbare takt för att få den att bli kvick. Men målet är detsamma, bara vägen olika beroende på vad en har inunder sig.

Sorry för lite utsvävning :o
Många pratar om att pre knäpper av i nacken. Tycker dem verkar vilja gå lite för högt med sin hals och krypa ihop. Oftast kraftig hals och kort. Tycker dessa hästar oftast ser väldigt ansträngda ut rörelsemässigt och spänt. Har förstått att spanjorerna kör rätt hårt med dessa hästar så tror mer på dom svenskfödda man har en historik på..
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 803
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 871
Senast: Sassy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: athena
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 075
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp