Swish skyddad identitet

BernT

Trådstartare
Skulle ni köpa något av någon som på swish har skyddad identitet?

Jag skulle köpa en sak av en tjej, hon bodde en bit bort så skulle skicka den. Rimlig prislapp för just denna pryl så inget konstigt där. Tjejen hade uppenbart fejkat namn men vissa har ju så (typ Joh Anna), inget jag helst handlar med men förutsatte att swishnret skulle visa ett riktigt namn iaf som man kan snabbgoogla. Men när jag skulle swisha kom det upp ”skyddad identitet”.

Tackade nej då eftersom jag vill veta vem jag handlar med. Tjejen tyckte jag var taskig och sa att det var hennes killes nr och att det var skyddat för att han jobbade på myndighet. Men jag jobbar också på myndighet och har inte skyddad identitet. Ingen av mina kollegor heller.

När jag googlade nret kom inga varningar upp men eftersom det inte kändes rätt så avstod jag ändå. Hur tänker ni andra, hade ni chansat och köpt ändå? Handlade om 600 kronor.
 
Man får generellt inte skyddad adress för att man jobbar på myndighet, men jag vet de på Säpo som har det.

Om killen hade skyddad Swish kunde väl tjejen skaffat en egen med hennes namn, det skulle känts seriösare. Jag hade nog inte chansat om det inte var något jag letat efter länge och hade ett bra pris.
 
Jag betalade till en skyddad Swish igår, utan att ha sett varan men jag har fått adress och ett riktigt namn. Nu får man bara hoppas det inte står en kasse med tegelsten på en återvändsgränd:cautious:. Handlar iofs bara om 300:-
 
Skulle ni köpa något av någon som på swish har skyddad identitet?

Jag skulle köpa en sak av en tjej, hon bodde en bit bort så skulle skicka den. Rimlig prislapp för just denna pryl så inget konstigt där. Tjejen hade uppenbart fejkat namn men vissa har ju så (typ Joh Anna), inget jag helst handlar med men förutsatte att swishnret skulle visa ett riktigt namn iaf som man kan snabbgoogla. Men när jag skulle swisha kom det upp ”skyddad identitet”.

Tackade nej då eftersom jag vill veta vem jag handlar med. Tjejen tyckte jag var taskig och sa att det var hennes killes nr och att det var skyddat för att han jobbade på myndighet. Men jag jobbar också på myndighet och har inte skyddad identitet. Ingen av mina kollegor heller.

När jag googlade nret kom inga varningar upp men eftersom det inte kändes rätt så avstod jag ändå. Hur tänker ni andra, hade ni chansat och köpt ändå? Handlade om 600 kronor.
Trodde inte Swish var möjligt med skyddad identitet.
 
Samma här. Framförallt hade jag INTE betalat utan att ha prylen fysiskt i min hand.
Jo... det där är ju ett ständigt dilemma. De flesta vill ju helst inte skicka utan att ha fått pengarna först heller vilket också är en fullt rimlig inställning imho.
Det finns ju lösningar, som Blocketpaket eller liknande. Men jag själv brukar gå på magkänsla och riskbedömning, jag betalar ofta innan jag fått grejen så länge som det handlar om max kanske en tusenlapp, och har faktiskt bara blivit blåst en gång någonsin - på 250-300 köp.
 
Jag har inte så få kollegor med skyddad identitet, och det går uppenbart att swisha till deras nummer. Och jag hoppas inte - och tror inte - att de extraknäcker som internetbedragare på fritiden. :) Men för internethandel med en okänd hade jag personligen velat ha fler kontrollmöjligheter (eller helst hämta på plats vilket ju inte funkade här).
 
En del myndighetsanställda har skyddade identiteter. En del inom polismyndigheterna, Försvarsmakten osv. Det i sig är kanske inte nog för att man ska dra sig ur. Men varför använder hon inte sitt eget swish? Jag hade backat, lite för många frågor. Det är förstås ingen förmögenhet att förlora men jag hade köpt av någon annan.
 
En del myndighetsanställda har skyddade identiteter. En del inom polismyndigheterna, Försvarsmakten osv. Det i sig är kanske inte nog för att man ska dra sig ur. Men varför använder hon inte sitt eget swish? Jag hade backat, lite för många frågor. Det är förstås ingen förmögenhet att förlora men jag hade köpt av någon annan.
Alltså jag jobbar själv på en av de myndigheter du nämner och har inte skyddad identitet. Ingen av mina kollegor heller. Det är jätteovanligt på min myndighet.

Kändes mest som en lögn dragen ur röven som hon hoppades skulle gå hem..
 
Jag har inte så få kollegor med skyddad identitet, och det går uppenbart att swisha till deras nummer. Och jag hoppas inte - och tror inte - att de extraknäcker som internetbedragare på fritiden. :) Men för internethandel med en okänd hade jag personligen velat ha fler kontrollmöjligheter (eller helst hämta på plats vilket ju inte funkade här).
Ja klart det går, det stod skyddad identitet istället för namn. Men jag vill inte handla med någon som inte ens kan ge mig sitt namn.
 
Jag handlar öht inte saker av privatpersoner som ska betalas innan leverans. Att swisha och sen hoppas att säljaren är seriös och skickar varan går bort helt och hållet för mig. I ditt fall tycker jag du gjorde rätt som backade ur.
Jag säljer en del och skickar alltid först efter att jag fått betalt. Men jag ger ut både min adress, telefonnr och namn till köparen. Och skickar alltid spårbart.
 
Alltså jag jobbar själv på en av de myndigheter du nämner och har inte skyddad identitet. Ingen av mina kollegor heller. Det är jätteovanligt på min myndighet.

Kändes mest som en lögn dragen ur röven som hon hoppades skulle gå hem..
Ja, jag med. Jag kan bara hålla med om att det känns påhittat. Om jag hade haft skyddad identitet när jag jobbade för någon av dessa myndigheter hade jag haft ett jobb där jag inte under några omständigheter lånat ut min swish.

För det är ju mycket ovanligt. Inom FM t ex handlar det väl i stort sett om specialförbanden och några kamrater på MUST? De jag känner inom dessa verksamheter skulle inte låna ut sitt swish för att flick/pojkvännen skulle sälja något.
 
Hur kan man ens ha swish på hemligt nummer? Alltså hur går det till?
Jag hade inte heller handlat, känns ju oerhört märkligt att ge ut ett telefonnummer öht till en skyddad identitet till en vilt främmande människa... (och dessutom skylta att det ÄR en skyddad identitet)

Så många frågor 😅
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 527
Senast: Sockerbit
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp