Swish-tips/varning (utbruten från Vad gör vi? Del CIII)

En stor fördel med Swish är att man kan skicka stora summor om man som i mitt fall låser upp för en dag och anger hur mycket som ska swishas. Väldigt praktiskt vid t ex köp av foder, bilar osv. Jag dubbelkollar alltid att det är rätt namn om jag ska skicka och jag kollar min egen mobil att pengarna kommit in istället för att någon ska knacka på deras mobil.

Inga pengar = ingen affär.
 
En stor fördel med Swish är att man kan skicka stora summor om man som i mitt fall låser upp för en dag och anger hur mycket som ska swishas. Väldigt praktiskt vid t ex köp av foder, bilar osv. Jag dubbelkollar alltid att det är rätt namn om jag ska skicka och jag kollar min egen mobil att pengarna kommit in istället för att någon ska knacka på deras mobil.

Inga pengar = ingen affär.

Väldigt enkelt 👍
 
Aha. Har den här tjänsten något namn? Vilken bank är det? Frågar då jag har många amerikanska vänner och swish/betalningstjänster är ett ämne vi ofta pratar om.

Sen är kanske den här "swishliknande tjänsten" inte så relevant i diskussionen om just swish dårå.

Som jag redan sa, var mitt forsta inlagg mer en "aha!" att jag plotsligt forstod ungefar vad swish ar. Det har ju tillkommit langt efter jag lamnade Sverige. :p

Min bank ar en Credit union (First Tech Federal Credit Union) I Oregon. Tjansten heter Zelle och ar inte nagot unikt for oss har uppe pa nagot satt ... men att det ar latt att gora fel och skicka till fel person gillar jag inte. :cautious:

Det faktum att det helt var mitt fel gor inte saken battre pa nagot satt, dock har jag sett att det numera kommer upp ett namn och inte bara telefonnummer innan man skickar ivag pengarna.

Och att i alla andra arenden hjalper banken mig att ordna till misstag, eller rent av star for misstag, aven om jag tappat kortet, det blivit hackat, eller whatever, sa kanns det tryggare att anvande de gamla vanliga tjansterna.
 
Min bank har ett system som fungerar ungefar som Swish ... med den skillnaden att om jag skickar fel med nagon annan bank betalning funktion sa fixar banken mitt problem och jag ar skadefri, om jag anvander den "Swish liknande tjansten" sa gor de inte det utan jag har alternativet att sjalv forsoka atervinna pengarna jag skickat till fel nummer eller helt enkelt forlora dem utan att forsoka. :cautious:

Banken tyckte nog att det var bra att infora den da de ocksa tog bort en annan tjanst dar jag kunde transferera pengar mycket latt for att betala personliga grejor. Nu anvander jag istallet en tjanst dar de skickar en check, helt gratis for mig, till den jag vill betala. 🙄
(Om jag far en check tar jag en bild med min bank app och laser in den pa mitt konto, sa checkar ar mycket enkelt att hantera ... men 😣 att ta bort det som funkade var ingen "hit", tycker jag.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt utifrån din egna utsago att du inte förstår swisch , samtidigt som du lobbar för något annat 👍

Vet inte vad du avser heller i jämförelse med fraud och banker USA /Sverige ?
 
Senast ändrad:
Som jag redan sa, var mitt forsta inlagg mer en "aha!" att jag plotsligt forstod ungefar vad swish ar. Det har ju tillkommit langt efter jag lamnade Sverige. :p

Min bank ar en Credit union (First Tech Federal Credit Union) I Oregon. Tjansten heter Zelle och ar inte nagot unikt for oss har uppe pa nagot satt ... men att det ar latt att gora fel och skicka till fel person gillar jag inte. :cautious:

Det faktum att det helt var mitt fel gor inte saken battre pa nagot satt, dock har jag sett att det numera kommer upp ett namn och inte bara telefonnummer innan man skickar ivag pengarna.

Och att i alla andra arenden hjalper banken mig att ordna till misstag, eller rent av star for misstag, aven om jag tappat kortet, det blivit hackat, eller whatever, sa kanns det tryggare att anvande de gamla vanliga tjansterna.
Jag tror att du kanske inte riktigt har kläm på hur swish fungerar och säkerheten i den då tjänsten kräver att både avsändare och mottagare är anslutna till swish och att identifiering i den är kopplat till digitalt bank-id.
Zelle ser ut att vara nästan jämförbart med vilken betalningstjänst som helst, jämförbar med transaktionstjänster typ western union som verkar ha även starkare säkerhet än vad zelle verkar ha.
 
En stor fördel med Swish är att man kan skicka stora summor om man som i mitt fall låser upp för en dag och anger hur mycket som ska swishas. Väldigt praktiskt vid t ex köp av foder, bilar osv. Jag dubbelkollar alltid att det är rätt namn om jag ska skicka och jag kollar min egen mobil att pengarna kommit in istället för att någon ska knacka på deras mobil.

Inga pengar = ingen affär.
Mindre smidigt när man är på en stor mässa och swish slutar fungera för samtliga, vi hade alternativen kontant eller swish och idag är det sällan någon som har kontanter. :crazy: Vi lät flera handla som lovade att swisha när det började fungera igen, peppar peppar så kom alla pengar in! Men det var inte alltid lätta beslut.
 
Mindre smidigt när man är på en stor mässa och swish slutar fungera för samtliga, vi hade alternativen kontant eller swish och idag är det sällan någon som har kontanter. :crazy: Vi lät flera handla som lovade att swisha när det började fungera igen, peppar peppar så kom alla pengar in! Men det var inte alltid lätta beslut.
På stora mässor brukar det finnas bankomater, men det finns ju smidiga kortlösningar till mobiler?
 
På stora mässor brukar det finnas bankomater, men det finns ju smidiga kortlösningar till mobiler?
Utomhus mässa och de hade för första gången låtit bli bankomatvagn. Mindre förening som säljer grejer någon gång ibland, alltså blir kortläsarlösningar dyra. Nu löste det sig, men det var lite svettigt.
 
Som jag redan sa, var mitt forsta inlagg mer en "aha!" att jag plotsligt forstod ungefar vad swish ar. Det har ju tillkommit langt efter jag lamnade Sverige. :p

Min bank ar en Credit union (First Tech Federal Credit Union) I Oregon. Tjansten heter Zelle och ar inte nagot unikt for oss har uppe pa nagot satt ... men att det ar latt att gora fel och skicka till fel person gillar jag inte. :cautious:

Det faktum att det helt var mitt fel gor inte saken battre pa nagot satt, dock har jag sett att det numera kommer upp ett namn och inte bara telefonnummer innan man skickar ivag pengarna.

Och att i alla andra arenden hjalper banken mig att ordna till misstag, eller rent av star for misstag, aven om jag tappat kortet, det blivit hackat, eller whatever, sa kanns det tryggare att anvande de gamla vanliga tjansterna.
Skillnaden verkar vara att det INTE är lätt att göra fel på. Swish. Du ser ju namnet på den som ska ha pengarna innan du signerar.
Ska du skicka pengar till Kalle Anka och namnet som kommer upp är Musse Pigg så låt bli att signera helt enkelt.
 
Swish är ju suveränt och med tanke på att man alltid får upp mottagarens namn innan man skriver under och skickar, så lär inte felskick vara så vanligt.

Jag har dock svårt att tänka mig att banken går in och tar pengar från någon annans konto om jag gjort en överföring "fel", oavsett det är via swish eller en vanlig överföring. Däremot kan de väl stoppa utbetalningen (vid vanlig överföring) om man hör av sig innan den hunnit landa på mottagarens konto (tror jag) iom att de har specifika tider som de kör överföringarna.
 
Som jag redan sa, var mitt forsta inlagg mer en "aha!" att jag plotsligt forstod ungefar vad swish ar. Det har ju tillkommit langt efter jag lamnade Sverige. :p

Min bank ar en Credit union (First Tech Federal Credit Union) I Oregon. Tjansten heter Zelle och ar inte nagot unikt for oss har uppe pa nagot satt ... men att det ar latt att gora fel och skicka till fel person gillar jag inte. :cautious:

Det faktum att det helt var mitt fel gor inte saken battre pa nagot satt, dock har jag sett att det numera kommer upp ett namn och inte bara telefonnummer innan man skickar ivag pengarna.

Och att i alla andra arenden hjalper banken mig att ordna till misstag, eller rent av star for misstag, aven om jag tappat kortet, det blivit hackat, eller whatever, sa kanns det tryggare att anvande de gamla vanliga tjansterna.
 
Ja, men då har de fel. Det är som @niphredil skriver.
Det stämmer inte. Varför skulle man ha en funktion där man ”bekräftar” genom att göra något där det överhuvudtaget inte framgår att det är en bekräftelse? Det är ett fullkomligt orimligt påstående. Det saknar logik.
@godisklubba
Om det hade funnits ngt annat sätt hade det framgått här.
Visa bifogad fil 35109
& alla andra som citerade mitt inlägg.

Jag vet inte varför man skulle ha en sån funktion, men troligen för att någon kom på idén. Men uppenbarligen är det ju fel och den funktionen finns inte. Jag gick bara efter vad jag hade fått höra och det kanske inte var så jättegenomtänkt av mig då.
 
& alla andra som citerade mitt inlägg.

Jag vet inte varför man skulle ha en sån funktion, men troligen för att någon kom på idén. Men uppenbarligen är det ju fel och den funktionen finns inte. Jag gick bara efter vad jag hade fått höra och det kanske inte var så jättegenomtänkt av mig då.
Det funkar ju för att visa att det inte är en skärmdump iaf. En trygghet för den som tar emot betalningen men inte kan bekräfta på sitt håll. Tex på en stor barnklädesloppis jag är med och arrangerar, där går swishen till ett föreningskonto så vi i 10 olika kassor ser dem inte, men vi kan bekräfta korrekt betalning via att trycka på skärmen (eller be kunden göra det).
 
Det funkar ju för att visa att det inte är en skärmdump iaf. En trygghet för den som tar emot betalningen men inte kan bekräfta på sitt håll. Tex på en stor barnklädesloppis jag är med och arrangerar, där går swishen till ett föreningskonto så vi i 10 olika kassor ser dem inte, men vi kan bekräfta korrekt betalning via att trycka på skärmen (eller be kunden göra det).
Det är ju precis så vi är flera som beskrivit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp