sy eget träns

ishorses

Trådstartare
Hej
tänkte sy ett eget träns men funderar på hur tjockt läder man kan ha?
har hittat ett väldigt fint läderband men det är 6 mm tjockt, går det använda?
sen kan man fästa ett fäste på ett sånt tjockt band? alltså vid bettet och uppe vid öronen..
/Anna
 
Sv: sy eget träns

jag använde ett 2,5mm tjockt bältes läder och vaxad lintråd till mitt träns, tycker det blev lagom smalt.

leta gärna upp ett träns som du tycker om och mät det, allt från hur tjockt och brett det är till hur lång sidostyckena behöver vara hjälper mycket när man ska sy eget. samla det bästa och ha det i tränset helt enkelt:D
 
Sv: sy eget träns

olika delar på tränset är olika tjocka.. Du får aldrig runt ett 6mm runt ett spänne. O det är alldeles för tjockt för o sätta fast de franska hakarna om du ska ha såna. Runt 2,8-3,5 mm är nog den vanligaste tjockleken på remmarna. Sen tunnar man av där man ska ha spännen.
 
Sv: sy eget träns

kom precis på att det var 3,5mm jag hade, sen så får man ju tunna av vid alla spännen så det inte blir för tjockt.
 
Sv: sy eget träns

Här är en fransk hake:
wpid-screenshot_2012-06-27_0735.png


Jag tycker 6mm låter väldigt jobbigt att sy i! Det blir väldigt mycket att tunna ut vid spännen, både för att sy fast spännen och för den rem du skall knäppa med.

Satsa på vanligt fettat remläder, 2,5-3,5mm brukar dom vara. Man kan beställa remmar i de flesta slöjdbutiker så slipper man lägga ut flera tusen på ett helt skinn. De spännen jag brukar köpa är 13mm invändigt så rem 13mm bred blir supersnyggt(då får man göra hål så spännpluppen kan glida fritt) o vill man ha ett nättare träns är 10mm bred jättesnyggt(där skär.man bara skåra för spännpluppen så glappar det inte).

Jag syr träns som hobby och är uppe i ett tiotal hitintills. Ingen billig hobby, men sjutton vad kul det är o VILKET LÄDER man kan få tag i!! Tränsen blir så mjuka o lyxiga!

O sist skojade jag till det... O sydde ett nackstycke av två blingpannband... Det blev tokhäftigt!

Lycka till med din sömnad. Tänk på att vara noggrann med hålen för sömmarna så går allt så mycket lättare!!
 
Sv: sy eget träns

tack :) men jo det blir nog jobbigt å sy i men det var så fint.. får leta vidare efter andra läder remmar.
Sen undrar jag om man kan använda fejk läder? Eller andra material? Eller är det inte lika hållbart?
 
Sv: sy eget träns

Det här sydde jag för 1-2 år sedan.. Mitt första försök och i det läder som jag råkade ha hemma (dvs något tunnare än rekommenderat) Har sytt sedan men de har jag inte på bild...

IMG_9596.JPG
 
Sv: sy eget träns

32518138.jpg

nosgrimman och tyglarna är köpta, resten har jag sytt. hästen tyckte inte om pullar nosgrimman(otacksam häst :p)

från första provningen.
31331247.jpg

31331246.jpg


det har mörknat rejält och blivit lagom mjukt ^_^
 
Väcker liv i en gammal tråd och hoppas att @Buck och @kvandi har något mer klokt att säga i ämnet :)

Då jag inte lyckats hitta tränset jag drömmer om på internet var min andra tanke att lära mig turkmenska, åka till Turkmenistan och köpa träns på plats helt enkelt.
Dock skulle detta projekt troligtvis ta ganska lång tid och därför kläckte någon den fina idén att jag kunde väl göra det själv..?

Alltså, på att göra-listan står ett traditionellt träns till akhal teké. Typ som dessa :)
afb068329768008bc6c7580236a15118_5561d9952a6b226c9adb1e8e.jpg

tekegold034_5561d916ddf2b350def42a45.jpg


Såå.. någon som har tips?
Tänker att bettet ska sättas med chicagoskruvar (?) och enda remmen med spänne kommer vara käkremmen.
 
Första tipset blir att ha ett spänne i nacken. Att inte ha spänne alls gör att du verkligen måste ha sytt exakt rätt o du kan inte anpassa något efter t.ex. Storleken på bettringarna om du vill byta bett i framtiden.

Annars är det bara att börja! Chicagoskruvar är super att jobba med, slippa att sy! Fungerar fint att ha även vid spännen.

Hinner inte skriva mer nu, kommer du på mer specifika frågor så hojta till.
 
åh.. jag blev inspirerad av att göra en nosgrimma nu när jag läst era inlägg! :) Jag vill göra en droppformad nosgrimma med vit fodring. Funderade på om man kan använda färdigskuret bältläder (2,5-3 mm) till nosgrimman? och så fodringen under..

tror ni lädret är för tunnt/platt för att användas till nosgrimma? Måste man ha något "styvare" läder än bälteslädret? Kostnadsmässigt var ju bälteslädret trevligt jämfört med och köpa kvf/sidor... ;)

Och vad kan man använda för ilägg till paddningen? :)
 
Jag återupplivar denna tråden!!! :banana:

Vill sy ett träns i tabacco men har dålig koll på vad för läder jag ska använda, sist jag fick för mig att sy ett träns så köpte jag en halv hud med brunt bältesläder som jag nu 10 år senare fortfarande använder bitar av :o. Men är för lite läder kvar och fel färg så funderade på att köpa remmar istället, har sett att man kan köpa per meter men då är det limmade skarvar, vågar man köpa ngt sånt?

Ngn som kan ge lite tips om Var kan man hitta fettat remläder som är färdigskuret?
 

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Rosett
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 096
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp