Sy eget ulltäcke

Daff

Trådstartare
Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa.

Jag funderar därför på att försöka sy ett själv. Jag gillar modellen på ett softshell täcke från Helsitar som jag har så jag planerar att använda det som mall.

Jag syr inte så mycket och har aldrig sytt i ull så jag skulle uppskatta lite tips eller synpunkter från er.

Jag har kikat på det här tyget, det känns bra men lite tunnt så jag funderar på att ha två lager.
*Länk raderad av moderatorn*

Tror ni att man kan använda en vanlig symaskin? Behöver jag särskilda nålar eller tråd?

Visa gärna bilder om ni har sytt egna täcken, har för mig att bla @Red_Chili har gjort det? 😃
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa.

Jag funderar därför på att försöka sy ett själv. Jag gillar modellen på ett softshell täcke från Helsitar som jag har så jag planerar att använda det som mall.

Jag syr inte så mycket och har aldrig sytt i ull så jag skulle uppskatta lite tips eller synpunkter från er.

Jag har kikat på det här tyget, det känns bra men lite tunnt så jag funderar på att ha två lager.
*Länk raderad av moderatorn*

Tror ni att man kan använda en vanlig symaskin? Behöver jag särskilda nålar eller tråd?

Visa gärna bilder om ni har sytt egna täcken, har för mig att bla @Red_Chili har gjort det? 😃
Skulle förorda vadmal framför kokt ull. Förväntar mig att det ska vara mer formstabilt (gissar det är plus i ett hundtäcke) och tätare i ytan så det skyddar mot lite mer vind/vatten. Vad jag kan se är det dessutom bättre kilopris om man jämför dem på Ohlssons hemsida. (sagt utan att sett just dessa tyger, och utan att ha jämfört med vad andra säljer)
 
Senast ändrad av en moderator:
Fungerar fint!
"Jag" (mamma) har sytt ett fintäcke i ull med kantband efter att hästen slaktade sitt så räckte resterna till ett täcke till hunden.
Sedan har jag även sytt ett att ha under när det är riktigt kallt, bara sick saxat kanten och sytt ihop i fram för att det ska ta så lite plast som möjligt under ett annat täcke.
Som värme täcke fungerar det fint men stoppar ju inte vatten och vind.
 

Liknande trådar

L
Utrustning Hejsan! Eftersom jag har en miniherre på 76 cm så är det inte jättelätt att hitta bra täcken till honom. Vet att många nu säkert...
Svar
18
· Visningar
2 885
Senast: LiselotteA
·
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 110
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp