Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sparf

Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :)

Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för materialet, idéer, mm på saker vi gjort/vill göra. Så som vi skrivit i tidigare trådar så att säga ;)
Behöver inte nödvändigtvis vara i tyg utan allt hemmagjort är välkommet :D

Kul om nya hittar hit:bump:


Länk till de föregående sy-trådarna:
Sy egna hästgrejer nr 1
Sy egna hästgrejer nr 2
Sy egna hästgrejer nr 3

Hittade även en annan trevlig tråd med boktips för den som vill göra egna hästsaker, främst i läder fattade jag det som.
Boktips från sadelmakare

I de förra sy-trådarna kan man söka efter massvis med olika kreationer, speciellt i den första och andra tråden, skulle jag tro.

Har även letat ett tag efter den allra första sytråden (som jag vet om iallafall) men hittar den inte. den hette något i stil med "Göra egen utrustning". Där finns också en hel del som inte funnits med i de andra sy-trådarna, så om någon har länken kan du väl lägga upp den ? :idea:

Mvh Sparf
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Tänk, nu var det dags igen! Känns som igår som du skapade sytråd nr 3:)
Älskar dessa trådar!
Hmmm, har tyvärr inget nytt projekt att visa upp för tillfället men det kommer.........;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Det tycker jag med det känns som :p
Tacka Cili, det var hon som manade mig till en ny, annars hade jag nog väntat till 700 inlägg igen, om ingen annan gått före :p

inte jag heller :( Måste bli klar med mitt ländtäcke snart!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

kändes som om det blev så trögt i den förra.
inga nya folk, de gamla folken la inte in nya grejer.. återvändsgränd.
så nu tar vi nya friska tag :D
här har ni resultatet av pannbandet jag visade igår:

starpannband003.jpg

har planer på att göra ett likadant, fast byta ut det svarta och lila mot andra färger
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

kändes som om det blev så trögt i den förra.
inga nya folk, de gamla folken la inte in nya grejer.. återvändsgränd.
så nu tar vi nya friska tag :D
här har ni resultatet av pannbandet jag visade igår:

starpannband003.jpg

har planer på att göra ett likadant, fast byta ut det svarta och lila mot andra färger

Hur har du gjort det?? VIll oxå kunna göra sånna
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

http://www.horsewyse.com.au/browbands.html
där finns "grundinstruktionen", sen är det bara att använda fantasin och utveckla det därifrån :)
ju mer man övar, ju bättre blir man
lycka till!
man kan börja med vanliga paketsnören om man inte vill köpa satinband direkt


hur man gör rosetter:
http://www.horsewyse.com.au/rosettes.html

Tack för länken! SKa prova direkt jag kommer hem! Är itne så bra på engelska, men använder dom ett vanligt pannband under? Hur gör du?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Japp, dom använder ett vanligt pannband.
Man behöver inte läsa vad som står, det räcker med att titta på bilderna.
Jag använder vanliga pannband utan några grejer på, väljer ut ett mönster jag vill göra och i vilka färger, sen klipper jag satinband som är ca 4 gånger längre än själva pannbandet (när jag använder 15mm breda band, ju smalare bandet är ju längre behöver det vara). Det är bättre att ha ett för långt band än för kort (bitarna som blir över kan man ju göra rosetter av). Sen är det bara att försöka få till flätningen så att det blir bra.
När jag kommit till slutet så limmar jag på baksidan.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Hugger knapp

Måste fråga en sak, Är konstläder starkt? Så åass hållbart att man skulle kunna göra ett helt träns i det? Dubbelt tyg då. Kostar det mycket? Vart får man tag på det?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

det beror nog på vilket märke det är.
de varianterna jag har skulle jag inte våga göra träns av. kanske i tre/fyra lager, men inte annars.
priset varierar ganska mycket.
en tjock variant som finns i svart finns på biltema, men jag minns inte priset
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

det är mest bara så jag kan tänka mig hållbarheten. Skulle jag göra ett helt träns blir det nog iaf av riktigt läder. Men de håller väl iallafall till pannband.. ?

De ska jag genast kolla upp! :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Tror inte det är tillräckligt starkt. Men du skulle kanske kunna sy in såna där kraftiga nylonband emellan, om du har konstläder på fram- och baksida :idea: det borde bli hur starkt som helst.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

till pannband borde det inte vara några problem. håller små taniga kedjor som jag lätt skulle kunna dra sönder med lillfingrarna så ska nog konstläder hålla till det
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

aah, där sa du ioförsig nåt smart :p igen :D

Cili, jo jag tänkte detsamma, det ska ju inte behöva slitas och tra i någon del av tränset egentligen, förutom att det vore bra att det går sönder om dom fastnar i något.
Nä, kanske tar och investerar ett konstläderstycke till små prylar man ska göra. :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Archive%5CProduct_images%5C31%5CLarge%5C31-599_l.jpg

www.biltema.se.

"Konstläder
För användning i bilen: inklädning av högtalarlådor, dörrar, instrumentpanel m.m. I båten: sittdynor, väggar etc. Mått: 70 x 140 cm."

Kostar 149 spänn, svart eller grågrafit.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

det är den jag har. fast när jag köpte den var den billigare än så.
men den är slitstark. dubbelt så tjock som kontlädret jag köpte i vanliga tygaffären
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Låter bra. Funderar kanske på att göra någon form av sidepull med konstläder överdrag då också. Blir nog bra det här :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*
Nu är jag här!
Ska snart vara fölledig så jag hoppas hinna pyssla lite då.

Cili - jag funderar på om jag ska beställa ett pannband till dig så småningom :) Present till systerdottern (3 år) och den vita lilla shettis jag visat med prinsesstäcke :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 253
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
355 537
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
59 587
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp