Bukefalos 28 år!

Sy egna viktmanschetter

Asa_S

Trådstartare
Eftersom jag har allehanda benskydd av olika slag, kom jag på ett enkelt sätt att göra egna viktmanschetter. Jag har helt enkelt sytt en påse som är lång nog att räcka runt benet på hästen och som är öppen på ena kortsidan. Därefter sydde jag en dubbel söm längs hela mitten så att det blir två kanaler, båda två öppna i kortsidan. Sedan tog jag två fryspåsar (inte de där sköra, billiga, utan segare) som jag fyllde knappt ½ dl ris i och så petade jag ner en i varje kanal. Ca 3 dl ris till har jag fyllt i varje kanal, då blir det ungefär 500g per manschett. Pressa ut luften så gott det går och vik in kanten en cm och sedan en cm till. Sy fast med två sömmar och klipp av överflödig plast. Är man ambitiös går det att sy fast kardborreband, men det ska man isåfall göra innan man syr ihop "påsen" till att börja med, och kom ihåg att inte sy fast dem längst ut i kanten för där ska man ju vika in sedan. Ta inte heller ett halkigt tyg, jag hade en stuvbit med gummerad yta som jag tog. Billigt, och klart på 20 min!

Jag har satt fast dem på hästens ben genom att först använda en kort bakbensstrykkappa av neopren och sedan lagt manschetten runt benet ovanför, så att det inte kan halka ner. Utanpå allt detta satte jag sedan ytterligare ett "heltäckande" benskydd av westerntyp, som håller fast alltihopa. Används med skallen och tänk på säkerheten! Jag ska inte använda mina vid ridning utan vill ha bak på hästen vid skrittjobb för hand på ridbana korta stunder. Till det fungerar de dock superbra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp