Sy i läder, vad behövs? Var hitta läder och spännen?

psychogrrl

Trådstartare
Har efter funderande bestämt mig för att själv göra tränset jag vill ha. Eftersom det ska vara så 'enkelt' (ej utsmyckat etc) som möjligt så blir det nog inte jättesvårt.

Det jag ska göra är bara en läderrem över nacken, inget pannband eller käkrem. Vid bettet tänkte jag ha såna där fyrkantiga "ringar" så man lägger som en ögla runt bettringen (finns på vissa tyglar bla). Spännet på remmen där jag reglerar längden ska sitta i nacken och ha så litet spänne som möjligt (så man kommer igenom spännet nere vid bettet). För att vara på den säkra sidan behöver nog läderremmen vara ca 1 m från början (lite marginaler), naturfärgad och kanske 1,5 (?) mm tjock.

Var hittar jag läderrem och spännen?

I kanterna vid spännena behöver ju lädret "hyvlas" för att det inte ska bli jättetjock och fult. Går det att göra på något annat sätt än med läderhyvel?
Vad för tråd använder jag, som håller bäst?

Sv: Sy i läder, vad behövs? Var hitta läder och spännen?

jag har inte sytt just ett träns, men har prövat lite läderarbeten. då sydde jag med vaxad lintråd tror jag. spännen kan gå att hitta på tex slöjd-detaljer ab. de kan även ha läderremmen. annars kan man köpa en lite bredare läderbit och ett skära till själv. en sadelmakare kanske är beredd att sälja en sådan rem? (om han/hon inte anser att du snor hans/hennes jobb förstås :angel: ) låter som ett fint träns, blir nästan lite sugen på att göra ett själv! jag har byggt om en billi börjesgrimma till ett sidepull, den är mkt praktisk men inte sådär jättevacker. (svart nylongrimma med reflexband och nosrep) fast den är bra när det är mörkt, och så ligger den bättre än hästens vanliga sidepull.

Du har ett flertal företag i sverige som säljer tex, roslagsläder, tjäderläder, slöjddetaljer, panduro, nordström & son, osv... kolla på nätet.

Tack för länkarna!

Funderar på hur jag ska lösa det där med att den ena av delarna kommer ha rullsölja på sig och då bli för tjock/bred för att komma igenom spännena jag ska ha nere vid bettet. Hur löser jag det egentligen? Ha något annat än rullsölja uppe i nacken? Ha väldigt stora spännen vid bettet?

Varför inte prata med Läderbjörn, så skär han till remmen och säljer dej de spännen du vill ha?

Bill skrev:
Varför inte prata med Läderbjörn, så skär han till remmen och säljer dej de spännen du vill ha?

...jag har inte sadelmakeriet kvar pga att jag blev påkörd av en bil och skadade ryggen, höften och nacken...

Beklagar, det låter inte bra! Hoppas att det rättar till sej så att du får ett bra liv!

Liknande trådar

Utrustning Jag är sugen på att sy ett eget träns. Har tänkt använda mig av läder remmar, men jag klurar på en sak hur ska jag kunna göra hål i...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: diny
·
Körning varning - nu kommer det frågor som antagligen är så puckade att jag borde skämmas och börja med guldfiskar, men prestige har aldrig...
Svar
14
· Visningar
1 214
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 686
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transportrekommendationer
  • GHS - dagens dressyr.