finapina

Trådstartare
Hur vet man när ett sår är så djupt /stort att det behöver sys? Behöver veterinärvård? Vad ska man kika på för att avgöra om man ska ringa ( den stressade) vet.jouren en lördagkväll kl 22?
 
Hur vet man när ett sår är så djupt /stort att det behöver sys? Behöver veterinärvård? Vad ska man kika på för att avgöra om man ska ringa ( den stressade) vet.jouren en lördagkväll kl 22?
Hm, jag tänker att det beror på bland annat var det sitter och om det är rent eller smutsigt. Jag ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite.
 
Man kan alltid ringa och rådfråga!

Min veterinär tar även gärna emot en bild för att ha något att utgå ifrån.
 
Är du osäker kan du alltid ringa och rådfråga. Många vet kan göra en ungefärlig bedömning via samtal och bild.

Min kuse fastnade i ngt i hagen(finns träd etc) och slet sönder näsborren igår. Stallägaren upptäckte och skickade bild till distriktsveterinären innan jag hann se att de ringt mig.
De kunde då avgöra att det behövde sys.
 
På människor brukar det iaf vara om det glipar för mkt för att kunna läka ihop av sig själv och hur lång tid som har passerat efter sårskadan. Huruvida ett sår är smutsigt eller ej spelar mindre roll, men har det tex förflutit mer än 8 timmar efter sårskadan tarvas ofta sekundärrevision och debridering av vävnad för att det ska gå att sy ihop. Tänker att samma princip bör gälla djur.
 
Hade samma fundering för några veckor sen då min häst fått ett sår på mulen. Testade en appveterinär som ingick i min försäkring, skickade en bild och visade även såret på mulen. Funkade väldigt bra och hon tyckte inte det behövde sys. Samtalet var gratis och det blev ju väldigt bra för både mig och försäkringsbolaget, annars hade jag behövt ta ut distriktsveterinärerna på jourtid.

Dock vet jag inte om apparna har "öppet" på kvällar och nätter, detta var en lördag morgon.
 
Hade samma fundering för några veckor sen då min häst fått ett sår på mulen. Testade en appveterinär som ingick i min försäkring, skickade en bild och visade även såret på mulen. Funkade väldigt bra och hon tyckte inte det behövde sys. Samtalet var gratis och det blev ju väldigt bra för både mig och försäkringsbolaget, annars hade jag behövt ta ut distriktsveterinärerna på jourtid.

Dock vet jag inte om apparna har "öppet" på kvällar och nätter, detta var en lördag morgon.
Varför kunde du/hade du inte kunnat ringa distriktsveterinären?
 
Hur vet man när ett sår är så djupt /stort att det behöver sys? Behöver veterinärvård? Vad ska man kika på för att avgöra om man ska ringa ( den stressade) vet.jouren en lördagkväll kl 22?

När det tex glipar, blöder mkt och inte bara är ytligt. Men som andra har skrivit så kan man ofta skicka en bild på såret om man är osäker.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
925
Senast: inaa
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp