Sy skydd till kind-kedjan?

finapina

Trådstartare
Godmorgon! Jag har ett pelham med kindkedja men jag hatar skyddet/tunneln i klumpigt gummi till kedjan. Kan man sy ett eget i t.ex fleece eller blir det för tunt?
 
Jag tänker att det blir för tunt, fast det beror ju på hur känslig din häst är och hur mycket skydd du vill ha. Du kan sy in lite vaddering eller sy något extra lager. Vet många som inte har något skydd alls på sina pelham. Kan du kanske tejpa kjedjan istället? Finns ju även olika typer av gummiskydd, upplever inte det jag har på kandaret som särskilt klumpigt. Det finns även i fårskinn och med gelfyllning tex.
 
Jag har provat lite olika. Några lager fleece rullat runt, säkrat med gummisnoddar, vetwrap, fårskinn, men det bästa har varit en bit vattenslang som man skurit upp "utsidan" på, trätt på kedjan och sen förseglat med vetwrap. Alla dessa experiment i yngre dagar när man själv inte höll i pengarna. Idag hade jag nog kört på vetwrap eller att helt sonika byta ut kedjan mot läder.
 
Finns ju olika varianter av kedja också. De vanligaste i dagsläget är enkel- och dubbelslagen (dvs följer man kedjan från start så länkar 1 respektive 2 påföljande länkar i den första). Enkelslagen är skarpast (mkt liten yta att sprida ut trycket över.

Jag har dock en väldigt gammal kedja som är fyrslagen, den är i stort sett slät, då den är så tät.
 

Liknande trådar

T
Hästvård Har en klumpeduns som gärna skadar sig på alla möjliga och omöjliga ställen i hagen. Trampar sig gärna på UTsidan av benen t.ex. (går...
Svar
7
· Visningar
925
Senast: annie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp