Sy täcke? Allmänt om ylletäcken?

A

artemis

Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen, förstärkningar, ev kryssgjordar osv. Vad behövs för att göra det så hållbart, bekvämt, praktiskt och gärna snyggt, som möjligt?
Ni som sytt egna täcken, syr ni för hand med någon särskild tråd eller har ni starka maskiner eller hur gör ni?

Jag har ett tunt ylletäcke från Börjes sedan tidigare, men dels är det ganska tunt, passar väl bättre till svala än kalla nätter. Dels sitter det dåligt; stort i halsen, halkar runt och skaver om det sitter på en hel natt. Det var den sorten som inte hade kryssgjordar, deras senaste har ju det vilket kanske skulle funka bättre än resårgjorden och svansremmen jag har nu, men eftersom jag redan har ett som jag inte är så nöjd med, köper jag inte ett till nästan likadant för kryssgjordarnas skull!

Tanken är alltså att ha ett värmande täcke som suger svett och andas, till de dagar hästen är fuktig. Jag föredrar ylle framför fleece, eftersom hästen inte blir statisk i pälsen av det. Problemet verkar vara att det lätt skaver, och att när det väl börjar halka snett så glider det inte direkt tillbaka, så det måste sitta bra från början. Ev om man kunde sy in ett nylonfoder vid manke, bog och på länden där hon blir helt rufsig! :crazy:

Så här har jag gjort och tänkt hittills:
Jag har alltså inte hittat ett sådant ylletäcke som jag vill ha på marknaden, men väl denna rejäla filt (golden stripe, fast med blått som basfärg) som jag kan jobba med. Jag har skurit till den så den ligger på mankens ovansida, strax upp på halsen, och överlappar sig lite i bogen. Jag vill ha dubbla bogspännen på det. Funderar på att klippa till ett par skåror för bogveck, eftersom hon lätt får skav. Ska man då sy något resårmaterial på insidan av vecket så det håller formen och håller på plats bättre?
Jag ska även sy in ett par veck över rumpan så det sluter om lite bättre där, och sätta på en extra bit för svansen, som också ska hålla täcket lite på plats (har skurit ut en halvcirkel av tyget och tänkte sy fast den rundade sidan på täcket, förstår ni hur jag menar?).
Så är det kryssgjordar jag har tänkt på, eller att helt enkelt (?) sy fast en resårgjord i täcket. Skulle det hjälpa ett dugg, eller kan man lika gärna ha den lös isåfall? Funderar på att göra en magplatta annars, av en annan bit filt. Hur skulle man fästa en sådan lämpligast?

Vad tror ni? För ambitiöst? Jag är ingen vidare sömmerska kan jag ju tillägga! :o Jag har tänkt ut en nödlösning om det blir för besvärligt: att sy fast den nya yllefilten på undersidan av det gamla täcket, för att då få lite högre halsskärning, mer värme, och kunna använda de befintliga färstärkningarna och bogspännena på det täcket. Fast då får jag ändå sy in det lite i halsen, och hur snyggt det blir kan man ju fråga sig. Viktigast är dock att pålla har ett varmt svettäcke i vinter.
 
Skulle man inte kunna använda gamla bilbälte som gjordar? Jag antar att du inte har en hög med sådana hemma men skroten borde ju ha? Vad sägs om blått täcke med Opel-gråa gjordar? :)
 
Det lät som en både kul och användbar idé faktiskt! :idea:
Någon som provat något liknande?
 
Jag är lite trög, fattar inte hur en svanslapp ska hålla täcket bättre på plats :confused:? En skapligt låg svansrem fungerar ofta väldigt bra (fast inte alltid).

Jag använder brett ripsband med vit kant för att kanta (MEN, jag syr bara i fleece, det kanske är lättare att sy i än ull??), jag har köpt nästan allt kantband jag använt hos 'Lottas' i Floby (har ofta annons i Ridsport), hon har olika kantband, spännen och gjordband.

Skulle vilja ha lite semester just nu så jag hade tid att svänga ihop ett nytt fleecetäcke.
 
För att få en bättre passform brukar jag göra ryggsöm som jag förstärker med ett stumt bomullsband. Du kan sy med en vanlig symaskin, men använd en björntråd eller polyestertråd som man syr markiser med. En tjock nål 90-100 är bra att ha.
Jag brukar köpa band för kryssgjordar och bogknäppning på välsorterad syaffär eller Bauhaus. Reservdelar i form av spännen finns i välsorterade ridsportbutiker, de kan ha band oxå.
Kantband brukar jag göra av snedremsor som jag klipper till själv av en bit tyg. Bävernylon eller bomullstyg brukar jag välja, 40 cm räcker till hela täcket. När man skarvar så lägger man dem 90 i ändarna grader och syr på diagonalen, då fungerar stretchen.
 
Tusen tack för tipsen! :bow:

Följdfrågor - jag är inte så duktig på tyger:
Vilket material bör det vara i banden för kryssgjordar och knäppning?
Finns det olika sorters bomullstyg som är olika starkt, och isåfall, vilken sort är lämpligast till täckeskanter? Bävernylon, är det starkare än bomull? Är det ett "andas" material, så att man skulle kunna lägga det som yttertyg för att skydda täcket mot typ smuts och revor?
Om jag vill skydda mot bogskav - vad ska jag fodra med för material, någon annan sorts nylon, eller polyester eller...? Eller förstör man hela idén med ett ylletäcke om man fodrar "utsatta ställen" med sådant? (ursäkta okunnigheten) :crazy:
 
Samma typ av band som kryssgjordar brukar vara gjorda av finns att köpa på metervara, det är nylonband och ganska tjocka, titta på det täcke du har.
Är budgeten stor kan du köpa färdiga täckesgjordar och sy på. Om du har en sådan knäppning mitt fram räcker det med en och så kardborrband för att sluta till runt bogen.
Bävernylon är starkt och andas (barnoveraller är ofta i det) och är styvt. Du kan använda det som förstärknig, ylle är lite stretch så då är det bra med stumma tyger som förstärkning.
Om du vill ha bogveck så skulle jag använda yllet även där, klipp två pyramider till snittet du klippt för bogen och sy fast, de behöver inte vara så mycket vidd, 20 cm som bas räcker gott till stor häst, tänk på att runda den lite nertill.
Bävernylon är ganska dyrt per meter så beroende på hur stort täcke du ska göra så drar det lätt iväg.
Vanlig lakarnsväv(billigt) brukar jag ha till kantband på fleecetäcken och ländtäcken som mest ska vara som dekoration och inte så mycket slitage. Klipper du snedremsor så spelar det ingen roll om tyget är stummt för det blir alltid stretchigt på diagonalen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 519
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 159
Övr. Hund Bestämde mig hastig och lustigt för att lilltanten skulle få ett Back on track-täcke. Hittade en tysk sida där de sålde täcket (inte...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp