Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Vet inte hur det stavas :confused: Men hur länge kan man ha förlossningssykos ? Vad är igentligen symtomen.?

Jag vÅgar inte fråga på bvc?
 
Sv: sykos

Tror du att du har det? I så fall måste du prata med BVC!

Jag kan egentligen inget om psykos. Men den "normala" baby-blues den kan ju komma ett bra tag efter förlossningen. Vet inte om det är riktigt svåra fall av depression som blir till psykos? Tror man har svårt att anknyta känslomässigt till barnet, har svårigheter att klara barnets vardagliga behov, är deprimerad osv. Det är väl såna fall som bara kan lämna barnet hemma själv och gå och handla typ.

Jag har varit i kontakt med en tjej som låg inlagd på psyket för något liknande, törs inte säga om det var psykos, men det borde det varit. Det satt i länge, skulle gissa på 6-8 månader. Det var inte hennes första barn heller, så det måste ha varit en förlossningspsykos. Men med hjälp från sjukvård och anhöriga kom hon till slut ur det hela, det som tog längst tid var att våga lita på sig själv, att hon skulle klara av barnet, samt att försöka ta igen den förlorade kontakten med barnet, att känna sig som mamma till det känslomässigt.
 
Sv: sykos

Om du känner dig orolig, så tycker jag du ska ta en kontakt. Finns det ingen på ditt BVC som du har förtroende för så kan du väl ringa ett BVC? Att du känner dig osäker är helt naturligt - du är inte den enda! Den som är psykotisk "på riktigt" brukar tyvärr inte inse att det finns ett problem. Men för ditt och ditt barns skull så är det jätteviktigt att du får prata om det här! Ta kontakt med någon, det är ni båda värda!
 
Sv: sykos

du behöver inte vara rädd att ta kontakt med bvc,dom är till för att hjälpa dig o har kunnskapen som behövs.dom kommer inte se dig som nån dårlig mamma,detta är nåt som händer många nyblivna mammor.ta kontakt så du får hjälp att komma över det så du kan njuta av att vara mamma.lycka till.
 
Sv: sykos

Om du är orolig för att du har det så kan jag tala om att dun knappast skulle sitta och skriva inlägg här om du hade det. En obehandlad förlossningsdepression kan sitta i länge. Min satt i ungefär 3,5 månad innan jag var helt återställd.

Du ska INTE vara rädd för att prata med bvc eller mvc! Det är INTE det MINSTA skämmigt att drabbas av detta och det är väldigt vanligt. Ibland hjläper det att bara få prata ut med en psykolog eller kurator och ibland behövs medicin för att häva depressionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
539
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp