Symaskin från 1906

bettysmatte

Trådstartare
Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och dockkläder på den.... :love: Den har stått kallt i hur många år som helst, men förra året tog jag hem den till mig. Nu står den ute i mitt skrivrum/kattrum. Jag har - försiktigt - trampat på "trampbrädan" (ingen aning om vad den delen heter på riktigt), men den känns helt stum. Antar att hela maskinen skulle behöva smörjas upp. Det hade varit jättekul att få den till att fungera igen. Jag syr väldigt lite (knappt alls), men visst hade det varit bra att ha en fungerande symaskin om man t.ex. behöver sy upp gardiner :) ! Någon som har erfarenhet av att restaurera en gammal symaskin, och vet om det går att göra för en rimlig peng? Kanske jag skulle anmäla den till Återskaparna.... :D
IMG_20200830_220242_296.jpg
 
Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och dockkläder på den.... :love: Den har stått kallt i hur många år som helst, men förra året tog jag hem den till mig. Nu står den ute i mitt skrivrum/kattrum. Jag har - försiktigt - trampat på "trampbrädan" (ingen aning om vad den delen heter på riktigt), men den känns helt stum. Antar att hela maskinen skulle behöva smörjas upp. Det hade varit jättekul att få den till att fungera igen. Jag syr väldigt lite (knappt alls), men visst hade det varit bra att ha en fungerande symaskin om man t.ex. behöver sy upp gardiner :) ! Någon som har erfarenhet av att restaurera en gammal symaskin, och vet om det går att göra för en rimlig peng? Kanske jag skulle anmäla den till Återskaparna.... :DVisa bifogad fil 68481
Det finns massor av videor på Youtube där folk pratar om gamla symaskiner :)

Här är två:


 
Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och dockkläder på den.... :love: Den har stått kallt i hur många år som helst, men förra året tog jag hem den till mig. Nu står den ute i mitt skrivrum/kattrum. Jag har - försiktigt - trampat på "trampbrädan" (ingen aning om vad den delen heter på riktigt), men den känns helt stum. Antar att hela maskinen skulle behöva smörjas upp. Det hade varit jättekul att få den till att fungera igen. Jag syr väldigt lite (knappt alls), men visst hade det varit bra att ha en fungerande symaskin om man t.ex. behöver sy upp gardiner :) ! Någon som har erfarenhet av att restaurera en gammal symaskin, och vet om det går att göra för en rimlig peng? Kanske jag skulle anmäla den till Återskaparna.... :DVisa bifogad fil 68481
Dendär behöver ingen restauration, damma bort ludd under stygnplåten och lite olja så är det bara att köra. Vill du veta modell, år osv så är det bara att söka på registreingsnumret.
 
Jag skulle nog snarare kalla det service :) Den kan nog behöva smörjas och få en ny drivrem iaf, om den är fräsch för övrigt så bör det räcka. Till de gamla Singer brukar det gå att hitta bruksanvisning!
Ja, detdär är dessutom en vanlig modell. Så inga problem att hitta tillbehör, vanlig nål och flera versioner av instruktionsböcker.

Filmerna som postats innan är en annan typ av symaskin. Trevliga att se men inte så mycket information :)
 
Bonusdottern räddade en elektrisk huskvarna (50-talet) från döden genom metallåtervinning, genom att omsorgsfullt först rengöra löst damm och smuts, sedan smörja och röra alla rörliga delar för hand medan hon tog bort det damm och smuts som letade sig ut med oljan från leder och axlar.

Maskinen är fullt funktionell idag. Operationen tog en del tid och tålamod, men är helt övertygad om att hon tyckte det var väl investerat.
 
Bonus: Min mamma köpte en exakt likadann ny på femtiotalet, och betalade kontant ungefär en månadslön, berättade hon under tiden huskvarnan blev omhändertagen. "Det var ytterst ovanligt att en kvinna betalade så mycket kontant då."

Se'n förklarade hon om dess funktioner och egenheter, och mig veterligen så var det sista gången hon kände att hon tillförde någonting till oss andra omkring henne.

Strax därefter fick hon sin stroke, och ett halvår senare hade hon gått bort. :heart
 
Snurrar den om du vrider för hand?
Tror det kan vara svårstartat att börja direkt med trampan, speciellt om man är ovan med tekniken.

Har bara trampat spinnrock, men där rekommenderas att öva separat med att behärska tramptekniken först. Svårt att förklara men det behöver tajmas mellan när man trycker till och var i snurrvarvet det görs och hur hårt. När man fattat principen så kan man variera fart och även köra långsamt utan att tappa rotationen. Efter det går det att använda händer och ögon till att syssla med annat samtidigt.
 
Snurrar den om du vrider för hand?
Tror det kan vara svårstartat att börja direkt med trampan, speciellt om man är ovan med tekniken.

Har bara trampat spinnrock, men där rekommenderas att öva separat med att behärska tramptekniken först. Svårt att förklara men det behöver tajmas mellan när man trycker till och var i snurrvarvet det görs och hur hårt. När man fattat principen så kan man variera fart och även köra långsamt utan att tappa rotationen. Efter det går det att använda händer och ögon till att syssla med annat samtidigt.
Ska testa :) . Jag är nog lite rädd för att ta i för hårt också, eftersom jag inte vet vilken styrka som krävs.... :confused:
 
Snurra alltid mot dig. Och hjulet kan vara frikopplat då rör sig bara hjulet. Rätt smörjt så snurrar allt av sig själv ett tag efter att man snurrat på hjulet/trampan.
Japp - funkar :) ! Hjulet snurrar och trampan rör sig också. Men nålen "fladdrar" det bara lite i. Ska inte den röra sig upp och ner i takt med trampan/hjulet :confused:??
 
Aha. Får testa detta också :) ! Vad betyder det att nålen är "frikopplad"...och ska den vara det :o:confused:?
Som när man spolar undertråd på en modern maskin, att drivningen kopplas bort från nålen så den inte rör sig när du "gasar."
Gissar säkerhetsfunktion för att den inte ska sy om någon knuffar till den av misstag (barn t.ex.) Det finns ju inte någon strömbrytare att stänga av den med. Kanske behövs vid serviceåtgräder också.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag syr lite grann då och då, inget avancerat men lite schabrak, kläder mm. Jag har en gammal husqvarna som jag lånat av farsan men...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: sassiball
·
Fritid Ångest. Det är dax att separera från min älskade gamla symaskin, köpt begagnad på 90-talet som present från pappa till mig när jag...
Svar
6
· Visningar
2 768
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 552
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 720
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp