Symbolisk summa hyra transport

Emanon

Trådstartare
Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta:

Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som själv inte har tid för två hästar, men som inte vill sälja. Hästägaren står i samma stall med sin andra häst, och vi brukar åka och tävla ihop sedan ca 4 månader tillbaka.

Vi har tidigare lånat en transport gratis som jag har fixat fram genom en vän. Men nu har hästägaren tagit steget och köpt en transport.

När endast hästägaren åker och tävlar följer jag med som groom. När vi åker tillsammans så är det alltid jag som fixar att någon mer följer med och hjälper osv. Kan ju för övrigt nämna att det är jag som måste hålla koll på precis allt åt hästägaren, då denna inte är så erfaren och ganska tankspridd ibland.

Nu till själva frågeställningen, jag frågade hästägaren om jag kunde låna släpet till en tävling där endast jag ska tävla, och då nämndes det något om en eventuell symbolisk summa i hyra när jag åker ensam i transporten eftersom att den var dyr i inköp osv.

Och jag köper det, men hästägaren var så svävande i samtalet att det satte igång tankarna i mitt huvud. Så vad tycker ni? Ska jag erbjuda mig betala och i så fall hur mycket? 500kr är vad släp här omkring kostar att hyra. Så vad anses som en symbolisk summa om man har det i åtanke? :)
 
När jag har lånat av en kompis har jag fått betala 200:-
Det var något i den stilen jag hade tänkt jag med. Jag har en väldigt bra dialog med hästägaren men det känns bra att komma med någon konkret siffra som förslag om jag själv ska ta upp ämnet igen.
 
Jag skulle fråga, är det ok med en Tvåhundring för släpet? Vill hon ha mer, uppåt femhundra skulle jag överväga att hyra ett istället. Ifall något händer så blir det troligen dyrare att åtgärda skador på ett nytt släp, än ett som redan fått lite skavanker.
 
Runt 200 säger jag också med tillägget att be vännen se till att ha släpet försäkrat och kolla så försäkringen även täcker skador inuti orsakade av häst. Alternativt att vännen fick en engångssumma för en sådan försäkring, för mitt släp ligger försäkringen på någon hundring i månaden, mot att jag fick låna släpet om det var tänkt att ske regelbundet.
 

Liknande trådar

Utrustning Vart hyr ni då? av företag eller privat? Lasttränar nu med mitt gamla släp men rampen börjar bli dålig av all ur o in samt att det...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: Tjockisina
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 962
Senast: L8P8
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 077
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp