Symptom efter hjärnskakning

Cherarriduracell

Trådstartare
Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och tappade minnet kring händelsen. Sedan dess har jag dragits med flera märkliga symptom, jag känner inte igen mig själv. Jag har alltid innan varit ganska kvick i huvudet och både räknat och tänkt fort och enkelt. Nu har jag jättesvårt att hitta ord och "koppla", jag får verkligen anstränga mig för att räkna enkel matte (hur mycket växel om jag betalar med 100kr). Även mycket inom ridningen som innan gick på automatik måste bearbetas ordentligt innan jag kommer till handling. Det är som att jag mekaniskt måste "okej, nu hände detta, då ska jag göra såhär..." innan det går att göra något. Har alltså LITE problem med timeing, så att säga. Även balansen hänger med här ibland, det händer att jag rör mig/hästen rör sig och jag hinner inte "wrap my head around" vad som händer och automatiskt jobba för att hålla balansen. Jag har inte ramlat av det men jag tappar balansen och det skrämmer mig ju, särskilt som jag håller på med hästar och helst inte välter under 500kg häst vid ut/intag.

Utöver detta känner jag att det går ut över det sociala. jag måste numera aktivt fundera på hur jag ska reagera på tilltal och måste ganska ofta fråga om efter vad som sades eftersom jag inte "kopplar". Det är svårt att hålla kvar muntliga instruktioner i huvudet och det ställer till det så himla mycket för mig nu under pågående utbildning/praktik. Jag hör folk prata men det fäster inte. Det funkar liksom inte! Jag blir jättetrött av intryck och dippar oftast strax efter lunch. Det jobbigaste (och läskigaste) av allt är att jag förra veckan hade någon sorts... jag vet inte ens vad det ska kallas. Jag hade två praktikdagar á 6h, två dagar ledigt och sedan åkte jag och tävlade själv. Dagen efter vaknar jag upp efter 15h sömn med känslan av att jag har fått en ny hjärnskakning. Jag hade så otroligt ont i huvudet och var SÅ TRÖTT. Värktabletter hjälpte inte och jag höll mig knappt upprätt. Jag mådde jätteilla och var yr, verkligen precis som en ny hjärnskakning. Sov mest hela dagen och följande natt, men var fortfarande helt matt på tisdagen. Ringde och bokade tid på vårdcentralen för såhär KAN man ju inte ha det. Jag fungerar ju inte längre.

Allt det här är nytt sedan hjärnskakningen. Jag sökte vård igen akut på 1177's inrådan en knapp månad efter hjärnskakningen då allt detta var kvar men efter att hjärnan röntgades och en enklare undersökning ansåg läkaren att det 1177 ansåg kunde vara symptom på hjärnblödning "bara" var stress och skulle försvinna om jag tog det lugnare. Nu har ju ett halvår gått sedan dess och allt är kvar, bara varierar i intensitet. Jag var på vårdcentralen idag och fick väl mest höra att huvudvärk inte är så farligt och man kan inte ha ont I huvudet, bara PÅ och att det sannolikt är spänningshuvudvärk jag dras med för att det är så HIMLA ovanligt att hjärnskakningar ger symptom länge utan min kropp har nog "lärt sig" att den får ta det lugnt om den kollapsar efter stress. Jag blir så himla uppgiven! Jag hade inte förväntat mig att allt skulle lösas av ett vc-besök men hade i alla fall hoppats på någon form av handlingsplan. Istället fick jag lämna tre blodprover, blodbild, ämnesomsättning och järn. Känns inte så sannolikt att svaren på mina problem kommer hittas däri men ok.

Jag har googlat (dumt oftast) och hittat en webbplats som verkar drivas av GU och handlar om mental trötthet, bland annat efter hjärnskakning. Mina symptom verkar stämma in ganska bra på deras lista och de rekommenderar starkt att man ska träffa neuropsykolog. Hur kommer jag dit när läkaren vill ha mig till sjukgymnast för min "spänningshuvudvärk" (som jag absolut tror kan hjälpa mot lite spänningshuvudvärk men resten av skiten som handlar om att jag tänker så himla dåligt nu för tiden??)? Hur hittar jag ens var de finns och hur skriver man egenremisser? Vad GÖR jag? Jag tror ju inte att jag lider av något "farligt" men jag behöver ju hjälp till att klara av vardagen just nu verkar det som. Det är ju liksom nu livet händer och jag måste ju kunna gå mina 30h i veckan. Det är ju inte ens mycket men just nu i det närmaste omöjligt om jag totaldäckar efter två dagar... :(
 
Det där låter exakt på pricken likt min kompis! Hon trillade av en häst i augusti -15 och fick hjärnskakning, på akuten togs först något blodprov som visade på att det kanske var en blödning i hjärnan, så det blev magnetröntgen och mycket riktigt, det var en blödning. Hon är fortfarande sjukskriven 100%, går hos en mycket bra neurolog och kiropraktor (genom företagshälsovården). Neurologen har förklarat att allt det där som normalt sett går automatiskt, måste läras om och det är därför hon blir så trött av enkla, vardagliga saker, i början blev hon helt slut av att tex gå till brevlådan och hämta posten, hon orkade inte läsa och inte lyssna på musik och tålde inte starkt ljus eller starka dofter. Nu har hon blivit mycket bättre och klarar tex en halvtimmes promenad, att mocka åt hästarna, simträning ett par ggr i veckan och ska kanske få börja arbetsträna några timmar i veckan snart. Hon beskriver sina symptom nästan exakt likadant som du gör, så jag tror dina problem beror på hjärnskakningen och inte på spänningshuvudvärk.
 
Det du beskriver är vanliga symptom efter hjärnskakning och kan ligga kvar olika länge. Det är tyvärr inte ovanligt att man förlorar delar av sin kapacitet ett tag eller länge. Många upplever att de har svårare för ansträngningar. Jag tycker dock att du ska kolla upp att det inte är något som du kan göra. Gå till din husläkare och kräv en remiss till en neurolog. Du kan få hjälp, och med rätt träning kan du troligen bli bättre än vad du är idag. Så där kan du inte ha det.

Jag har haft en sorts hjärnhinneinflammation för fem år sen och upplever fortfarande en enorm skillnad mot innan. Det är bara att inse att den kapaciteten jag hade aldrig kommer tillbaka. Jag har svårt för oljud, typ i stora sällskap när folk pratar i munnen på varandra, då zoomar jag bara ut och inväntar bättre tider. Jag har svårare att hålla saker i hjärnan (mot den överkapacitet som jag en gång hade) och jag har mycket mindre ork än innan. När jag förut kunde bita ihop och jobba och ibland ha svårt att slappna av har jag nu bara fått köpa läget och göra saker i den tid jag klarar av. Får därför ofta höra att jag är långsam, och det är jag. Men det är som jag är nu. Bara att acceptera. I förhållande till hur det var när jag var som sjukast är jag supersnabb nu och kan ju använda hjärnan. Det kunde jag inte då, försökte jag tänka så såg jag blixtrar.

Det jag har gjort, som gjorde stor skillnad för mig, är att jag försöker begränsa skärmtiden framför dator/tv/telefon. Det är 24 gånger jobbigare för hjärnan att ta in eftersom skärmar sänder ut 24 bilder per sekund och det är något man inte tänker på. Jag lyssnar hellre på ljudbok än jag läser för det är lättare för hjärnan och jag har varit hos en näringsfysiolog som kom fram till att jag hade brister på både det ena och det andra (för att min sjukdom var en följd av hårt arbete under lång tid).
 
Som redan skrivits, även små hjärnskador (som en hjärnskakning trots allt är) tar lång tid att läka. Allt upp mot ett år räknas som relativt nytt. Försök vara snäll mot dig själv - för de allra, allra flesta så blir det bättre med tiden. Kräv kontakt med en neurolog så att du får en ordentlig utredning kring vad som hänt och, om det är aktuellt, hjälp med rehab.
 
Som andra skrivit - det tar tid att läka och ju mer man pushar sig över gränsen - ju längre tid tar det. Vissa saker kanske dessutom inte läker någonsin... För drygt tio år sedan fick jag hjärnskakning med minnesförlust (tappade ca 2veckor innan olyckan) hade dessutom svårt att skapa nya minnen framförallt de första två veckorna. Ingen hjärnblödning som tur var, men jag var hemma en månad och gjorde typ så mycket jag orkade vilket var väldigt lite. Red inte, gick inte i skolan och orkade oftast bara två-tre timmar i sträck innan jag behövde vila. Ytterligare 2-3 månader tog jag det väldigt lugnt även om jag började sätta igång livet. Tror inte jag kände mig ok förren 10-14 månader efter, dvs jag även klarade större sociala och stojiga sammanhang utan att bli tröttare än innan. Dock så finns det fortfarande saker som blivit permanenta. Jag var väldigt bra på att känna igen folk och komma ihåg namn innan olyckan, efter blev jag väldigt dålig på namn och upplever även en viss ansiktsblindhet tex. Övrigt minne har aldrig riktigt varit bra, eftersom jag är väldigt disträ oftast, men min närhet upplevde mig som mer disträ än innan olyckan en bra tid efter det (vi pratar år, sen flyttade jag iofs hemifrån så det är möjligt att det fortfarande är så, men det är ingen som påverkas till vardags och de som gör det, de kände inte mig innan så de vet inget annat)
 
Hur kräver jag? Antar att jag borde få någon form av feedback på blodproverna antagligen via telefon, då är nog ett bra tillfälle. Men om han vägrar eftersom "det är ovanligt och all huvudvärk finns PÅ huvudet"? Kände inte riktigt att läkaren tog till sig av mina symptom utan bestämde själv att smärtan sitter som en mössa på huvudet.

Jag har inget förtroende för vårdcentralen pga olika anledningar, finns det andra vägar att gå?
 
Hade du någon olycksfallsförsäkring/sjukförsäkring när olyckan hände? I så fall kanske du kan få gå till någon privat mottagning som försäkringsbolaget samarbetar med. Det brukar ju följa med diverse försäkringar om man tex är med i facket, i någon idrottsförening, via jobbet, studentförening osv. Kanske blir svårt att få någon hjälp den vägen nu när det är så länge sedan själva olyckan skedde, men det kan ju vara värt att kolla i alla fall.
 
En egenremiss kan vara ett brev där du beskriver dina problem, symtom och varför du anser att du behöver komma till det sjukhus du vill komma till. Tycker gott du kan skicka en, du har inget att förlora.
 
Jag har liknande efter en serie epileptiska anfall (inklusive status epileptikus) under sommaren -14. Det har sakta blivit bättre, men som förr lär det aldrig bli. Jag kommer t ex knappast att kunna köra bil igen.
 
Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och tappade minnet kring händelsen. Sedan dess har jag dragits med flera märkliga symptom, jag känner inte igen mig själv. Jag har alltid innan varit ganska kvick i huvudet och både räknat och tänkt fort och enkelt. Nu har jag jättesvårt att hitta ord och "koppla", jag får verkligen anstränga mig för att räkna enkel matte (hur mycket växel om jag betalar med 100kr). Även mycket inom ridningen som innan gick på automatik måste bearbetas ordentligt innan jag kommer till handling. Det är som att jag mekaniskt måste "okej, nu hände detta, då ska jag göra såhär..." innan det går att göra något. Har alltså LITE problem med timeing, så att säga. Även balansen hänger med här ibland, det händer att jag rör mig/hästen rör sig och jag hinner inte "wrap my head around" vad som händer och automatiskt jobba för att hålla balansen. Jag har inte ramlat av det men jag tappar balansen och det skrämmer mig ju, särskilt som jag håller på med hästar och helst inte välter under 500kg häst vid ut/intag.

Utöver detta känner jag att det går ut över det sociala. jag måste numera aktivt fundera på hur jag ska reagera på tilltal och måste ganska ofta fråga om efter vad som sades eftersom jag inte "kopplar". Det är svårt att hålla kvar muntliga instruktioner i huvudet och det ställer till det så himla mycket för mig nu under pågående utbildning/praktik. Jag hör folk prata men det fäster inte. Det funkar liksom inte! Jag blir jättetrött av intryck och dippar oftast strax efter lunch. Det jobbigaste (och läskigaste) av allt är att jag förra veckan hade någon sorts... jag vet inte ens vad det ska kallas. Jag hade två praktikdagar á 6h, två dagar ledigt och sedan åkte jag och tävlade själv. Dagen efter vaknar jag upp efter 15h sömn med känslan av att jag har fått en ny hjärnskakning. Jag hade så otroligt ont i huvudet och var SÅ TRÖTT. Värktabletter hjälpte inte och jag höll mig knappt upprätt. Jag mådde jätteilla och var yr, verkligen precis som en ny hjärnskakning. Sov mest hela dagen och följande natt, men var fortfarande helt matt på tisdagen. Ringde och bokade tid på vårdcentralen för såhär KAN man ju inte ha det. Jag fungerar ju inte längre.

Allt det här är nytt sedan hjärnskakningen. Jag sökte vård igen akut på 1177's inrådan en knapp månad efter hjärnskakningen då allt detta var kvar men efter att hjärnan röntgades och en enklare undersökning ansåg läkaren att det 1177 ansåg kunde vara symptom på hjärnblödning "bara" var stress och skulle försvinna om jag tog det lugnare. Nu har ju ett halvår gått sedan dess och allt är kvar, bara varierar i intensitet. Jag var på vårdcentralen idag och fick väl mest höra att huvudvärk inte är så farligt och man kan inte ha ont I huvudet, bara PÅ och att det sannolikt är spänningshuvudvärk jag dras med för att det är så HIMLA ovanligt att hjärnskakningar ger symptom länge utan min kropp har nog "lärt sig" att den får ta det lugnt om den kollapsar efter stress. Jag blir så himla uppgiven! Jag hade inte förväntat mig att allt skulle lösas av ett vc-besök men hade i alla fall hoppats på någon form av handlingsplan. Istället fick jag lämna tre blodprover, blodbild, ämnesomsättning och järn. Känns inte så sannolikt att svaren på mina problem kommer hittas däri men ok.

Jag har googlat (dumt oftast) och hittat en webbplats som verkar drivas av GU och handlar om mental trötthet, bland annat efter hjärnskakning. Mina symptom verkar stämma in ganska bra på deras lista och de rekommenderar starkt att man ska träffa neuropsykolog. Hur kommer jag dit när läkaren vill ha mig till sjukgymnast för min "spänningshuvudvärk" (som jag absolut tror kan hjälpa mot lite spänningshuvudvärk men resten av skiten som handlar om att jag tänker så himla dåligt nu för tiden??)? Hur hittar jag ens var de finns och hur skriver man egenremisser? Vad GÖR jag? Jag tror ju inte att jag lider av något "farligt" men jag behöver ju hjälp till att klara av vardagen just nu verkar det som. Det är ju liksom nu livet händer och jag måste ju kunna gå mina 30h i veckan. Det är ju inte ens mycket men just nu i det närmaste omöjligt om jag totaldäckar efter två dagar... :(
Hej! Hur har det gått med dig efter din hjärnskakning? Jag har fått en för 8 veckor sedan och börja bli orolig..
Mvh Emelie
 
Låter otrevligt med hjärnskakning .När jag tippade med lastbilen föll jag med huvudet före ned på motsatt sida drygt 2 meter och minns inget från olyckan alls bara att jag vaknade upp och lastbilen låg på sida och jag fick klättra upp för att slå av då motorn gick än .Har fortfarande inget minne av olyckan men läkaren sa det var ingen fara alls dagen efter !
 
Hej! Hur har det gått med dig efter din hjärnskakning? Jag har fått en för 8 veckor sedan och börja bli orolig..
Mvh Emelie
Jag har blivit bättre och fått en ny hjärnskakning. Är nog inte helt återställd än men har lärt mig strategier osv för att orka, jag vet vilka situationer som gör mig trött och försöker planera in återhämtning efteråt.
 
Kommer att tänka på en tjej från min hemkommun. Hon drabbades av en ordentlig hjärnskakning (knockad i en taekwondomatch) som aldrig riktigt blev bra.
Googla "hjärnskakning när man inte blir frisk" så hittar du en patientguide hon varit med och skrivit, kanske kan vara till hjälp på något sätt..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 366
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp