Symptomfri 48h

Corax

Trådstartare
Vad menas egentligen med att vara symptomfri i 48h innan man 'får/bör' börja jobba igen.
Exakt vad innebär det?
Jag menar, efter en förkylning kan man ju fortsätta vara snorig och hostig rätt länge efter att själva förkylningen vänt. Räknas det då som symptom?

Hur skulle ni göra och tänka?
 
Vad menas egentligen med att vara symptomfri i 48h innan man 'får/bör' börja jobba igen.
Exakt vad innebär det?
Jag menar, efter en förkylning kan man ju fortsätta vara snorig och hostig rätt länge efter att själva förkylningen vänt. Räknas det då som symptom?

Hur skulle ni göra och tänka?

Vi skickar hem alla bums som har minsta symtom. Snorig och hostig är symtom. En ny arbetsuppgift jag fått - att prata med alla som kommit in på kontoret och göra triage med enkelt beslutsschema...
 
Vi skickar hem alla bums som har minsta symtom. Snorig och hostig är symtom. En ny arbetsuppgift jag fått - att prata med alla som kommit in på kontoret och göra triage med enkelt beslutsschema...
Det är inte det jag är fundersam på, självklart går man inte till jobbet vid minsta symptom. 🙂 Det är Efter förkylningen jag klurar på.
Om man känner sig kry men fortfarande har t.ex hosta eller segare näsflöde.
Jag menar, man kan ju hosta i flera veckor efter en förkylning.
 
Det är inte det jag är fundersam på, självklart går man inte till jobbet vid minsta symptom. 🙂 Det är Efter förkylningen jag klurar på.
Om man känner sig kry men fortfarande har t.ex hosta eller segare näsflöde.
Jag menar, man kan ju hosta i flera veckor efter en förkylning.
Jag har funderat på samma. Jättesvårt ju att vänta tills man är 100% symtomfri efter en förkylning.
 
Det är inte det jag är fundersam på, självklart går man inte till jobbet vid minsta symptom. 🙂 Det är Efter förkylningen jag klurar på.
Om man känner sig kry men fortfarande har t.ex hosta eller segare näsflöde.
Jag menar, man kan ju hosta i flera veckor efter en förkylning.
Det är fortfarande ett symptom även om du inte känner dig sjuk. Känna sig sjuk är en sak att ha symptom tex hosta och näsflöde är något annat.
 
Jag ser det som att alla former av förkylning ska anses vara Corona. Därför bör man absolut inte hosta eller vara snuvig fortfarande när man vill gå till jobbet. Vi vet ju inte hur länge man är smittsam, det finns de som testats som fortfarande är positiva efteråt.

Min chef vill då inte ha tillbaka mig förrän alla symtom är helt borta.
 
Bra fråga, jag hoppas på att jag kommer komma till någon symptomfri dag strax.
Det går ju åt rätt håll om än galet långsamt.

Men helt 100% hostfri är jag nog aldrig. Hur frisk jag än är så tror jag att jag hostar till nån eller ett par gånger om dagen.
 
Det är inte det jag är fundersam på, självklart går man inte till jobbet vid minsta symptom. 🙂 Det är Efter förkylningen jag klurar på.
Om man känner sig kry men fortfarande har t.ex hosta eller segare näsflöde.
Jag menar, man kan ju hosta i flera veckor efter en förkylning.

Just detta med att KÄNNA sig sjuk sägs väl lite varstans att man egentligen inte ska gå efter. Eftersom det är så olika hur man upplever att ”känna sig sjuk”. Utan det handlar snarast om ifall man har just symtom (som hosta eller snuva). D.v.s. då ska man stanna hemma.
 
Det är inte det jag är fundersam på, självklart går man inte till jobbet vid minsta symptom. 🙂 Det är Efter förkylningen jag klurar på.
Om man känner sig kry men fortfarande har t.ex hosta eller segare näsflöde.
Jag menar, man kan ju hosta i flera veckor efter en förkylning.
Vad räknar du som symptom på förkylning om inte hosta och snuva ingår? Ja, man kan hosta i flera veckor, och då får man stanna hemma i flera veckor. Har man covid-19 är man ju väldigt smittsam så länge man hostar, så det är inget man bör chansa med.
 
Självklart räknas hosta och snuvig/snorig som symptom och så länge man har det är man inte symptomfri. Jag har varit hemma 3 veckor nu och kommer nog behöva vara hemma ytterligare eftersom jag fortfarande hostar. Mådde bra och ”kände mig frisk” om jag bortser från hostan nu i veckan, men blev sämre häromdagen igen, så uppenbarligen finns viruset kvar i kroppen och självklart ska jag inte vara ute bland folk och sprida detta vidare. Jättetrist för jobbet blir lidande, men det är inte så mycket att göra åt det, att hindra smittspridningen måste vara prio 1.
 
Vad räknar du som symptom på förkylning om inte hosta och snuva ingår? Ja, man kan hosta i flera veckor, och då får man stanna hemma i flera veckor. Har man covid-19 är man ju väldigt smittsam så länge man hostar, så det är inget man bör chansa med.
Det var ju därför jag skrev tråden. För att få folks åsikter. Jag Tyckte just inget utan jag var osäker på hur länge man klassas som sjuk.
Men jag tycker att många bra och tydliga svar har dykt upp i tråden.
 
Det är så skönt att läsa i den här tråden. För jag känner mig som en skurk som sitter hemma sjukskriven och "Är lite förkyld" - är inne på tredje veckan. Det vill säga hostar lite, är snuvig, trött i kroppen, små febertoppar.
Från och med fredag måste jag dock ha läkarintyg och jag vet inte hur det ska gå till. Ska jag hosta lite för en läkare i en app? Test lär det väl knappast bli.

Och om jag nu blir fritestad fast jag hostar av någon annan anledning så jobbar jag med paranoida klienter så att hosta minsta lilla kan orsaka kaos.
Det här är så konstigt.
 
Självklart räknas hosta och snuvig/snorig som symptom och så länge man har det är man inte symptomfri. Jag har varit hemma 3 veckor nu och kommer nog behöva vara hemma ytterligare eftersom jag fortfarande hostar. Mådde bra och ”kände mig frisk” om jag bortser från hostan nu i veckan, men blev sämre häromdagen igen, så uppenbarligen finns viruset kvar i kroppen och självklart ska jag inte vara ute bland folk och sprida detta vidare. Jättetrist för jobbet blir lidande, men det är inte så mycket att göra åt det, att hindra smittspridningen måste vara prio 1.
Ja, jag blir tokig av frustration. Imorgon blir det start på 3dje veckan borta från jobbet. Helt galet för lite hosta, men det är ju inte mycket att göra
 
När jag tänker på allt sånt här nu är jag glad för att detta inte skedde förra året.
Jag drabbades av en kraftig förkylning i början av december 2018, alla symptom utom hosta var borta den 6 december 2018. Hostan satt sedan i fram till januari 2020..... Jag tog upp det med min vårdcentral och fick vänta på astmasköterska för spirometri i tre månader till mars 2019, enligt henne ingen astma. I maj 2019 fick jag röntgenremiss till röntgen av lungorna, den gjordes i mitten av juni- lunginflammation och antibiotika, som inte gav någon effekt alls, men vem bryr sig liksom, var attityder från vårdcentralen. I oktober bytte jag vårdcentral och hamnade på väntelista för tid hos läkare, 23 december 2019 fick jag astmamedicin och för varje dag jag sedan tog den blev hostan bättre bättre fram en bit in i januari 2020 då jag inte alls hostade så längre.
Hade coronaviruset kommit förra året hade folk behandlat mig som om jag haft pest misstänker jag..... det känns överlag som om folk har väldigt liten förståelse för att man kan hosta av andra orsaker än just coronavirus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skit, jag har dragit på mig en förkylning, vilket egentligen inte är en katastrof, men i dagarna dyker det nog upp en kallelse till...
Svar
8
· Visningar
628
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: MML
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp