Symtom på magsår/annat magont

Ray

Trådstartare
Gör en ny tråd med ny frågeställning på samma tema. Jag hoppas det finns fler som blir lite nojig överkänsliga när man börjar spåna i hur länge hästen kan ha haft ont och vilka beteenden som egentligen är normala- särskilt om man inte haft hästen så länge.

Tydliga saker som koliksymtom och arga miner är väl klassiska saker, samma sak med dålig aptit.
Men mindre signaler?.

Har ni kunnat märka när hästen mår helt bra igen?
 
Hetsätning, avmagring och nervös/hetsigt uppförande är symtom som jag har sett. Men också att hästen fullkomligt äter upp trä i box och hage.
 
Hetsätning, avmagring och nervös/hetsigt uppförande är symtom som jag har sett. Men också att hästen fullkomligt äter upp trä i box och hage.
Äta jord har jag läst kan vara en grej som hästar med magproblem gör. Äta på stolpar gör absolut vår med magsår...
 
Min gamla häst hade en hagkompis som åt träck från både sig själv och från min häst. Känns definitivt som ett tecken på att något med magen är fel.
Det som är lite synd är att man inte vet.
Vet en ponny som plötsligt blev så otroligt elak mot sina kompisar i hagen. Några år senare (många år) dog den i kolik. Men det var på den tiden man inte hört talas om magsår knappt.
 
"Hindgut ulcers " hittar man massor om på engelska artiklar men inget på svenska. Någon som vet vad vi kallar det här? Är det en diagnos man alls ställer på svenska hästar?
 
men hindgut indikerar väl att magsåret sitter längre bak än själva magsäcken?
image3.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 835
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp