Symtom på sjukdom från bogled ?

Kijona

Trådstartare
Hej!

Min mamma behöver råd. Hon har en boxertik på 7,5 år, som skadades i samband med lösspring i skogen.
Direkt efteråt kunde vi se att hon haltade vänster fram, men ungefär samma grad av hälta som när hon sprungit på skare och fått en spricka i tassen. Ingen värme eller svullnad som vi kunde se eller känna, möjligtvis lite öm.
Detta var 2 månader sen, och sen dess har haltandet blivit värre så min mamma tog henne till Djursjukhuset i o m att det inte blev bättre. Veterinär klämde och kände och kunde konstatera att hon var öm i bogleden vänster fram. Vanlig slätröntgen gjordes och de kunde inte se något på denna, utan misstänkte ligamentskada. (Det skadade benet kunde röra sig i en större vinkel)
Titthålsoperation diskuterades, men de vill inte riskera en. Varför vet vi inte, men misstänker att det är för att det ligger såpass nära en led ?
Citat från journal:

"Symtom på sjukdom från bogled utan fastställd orsak. Hälta"

Sjukgymnastik och specialsele "Doglegs" ordinerades. Efter 3 ggr sjukgymnastik (i vatten) så upplever mamma att hunden tappat mycket muskler och att det ser "fel" ut när hon ligger plus att hältan ökat. (ur lekmans ögon)
Hon känner sig inte trygg med vården som tiken fått och resultatet såhär långt. Kan nämnas att vi har haft en väldigt dålig erfarenhet av vården på detta Djursjukhus i och med att vår katt gick med oupptäckt cancer väldigt länge trots veterinärvård.

Är det någon som har erfarenhet av ligamentskada i bogled på hund ? Hur brukar prognosen se ut? Vad är nästa steg om man vill utreda och förhoppningsvis kunna fastställa vad det här är?
Kan man se ligamentskador på magnetröntgen eller måste man göra en titthålsoperation?

Vi vill ju inte att tiken ska behöva lida i onödan, om det nu är så att det är en ligamentskada som behöver operation eller ytterligare behandling.
 
Hej!

Min mamma behöver råd. Hon har en boxertik på 7,5 år, som skadades i samband med lösspring i skogen.
Direkt efteråt kunde vi se att hon haltade vänster fram, men ungefär samma grad av hälta som när hon sprungit på skare och fått en spricka i tassen. Ingen värme eller svullnad som vi kunde se eller känna, möjligtvis lite öm.
Detta var 2 månader sen, och sen dess har haltandet blivit värre så min mamma tog henne till Djursjukhuset i o m att det inte blev bättre. Veterinär klämde och kände och kunde konstatera att hon var öm i bogleden vänster fram. Vanlig slätröntgen gjordes och de kunde inte se något på denna, utan misstänkte ligamentskada. (Det skadade benet kunde röra sig i en större vinkel)
Titthålsoperation diskuterades, men de vill inte riskera en. Varför vet vi inte, men misstänker att det är för att det ligger såpass nära en led ?
Citat från journal:

"Symtom på sjukdom från bogled utan fastställd orsak. Hälta"

Sjukgymnastik och specialsele "Doglegs" ordinerades. Efter 3 ggr sjukgymnastik (i vatten) så upplever mamma att hunden tappat mycket muskler och att det ser "fel" ut när hon ligger plus att hältan ökat. (ur lekmans ögon)
Hon känner sig inte trygg med vården som tiken fått och resultatet såhär långt. Kan nämnas att vi har haft en väldigt dålig erfarenhet av vården på detta Djursjukhus i och med att vår katt gick med oupptäckt cancer väldigt länge trots veterinärvård.

Är det någon som har erfarenhet av ligamentskada i bogled på hund ? Hur brukar prognosen se ut? Vad är nästa steg om man vill utreda och förhoppningsvis kunna fastställa vad det här är?
Kan man se ligamentskador på magnetröntgen eller måste man göra en titthålsoperation?

Vi vill ju inte att tiken ska behöva lida i onödan, om det nu är så att det är en ligamentskada som behöver operation eller ytterligare behandling.

Fick operera min ena tik för en skada i just vänster bogled för två månader sedan - troligtvis krockskada med dottern då dom ofta small ihop hårt vid lek ute. Hon hade under en tid tagit lite snubbelsteg ibland, vilket senare ökade och vid hårdare ansträngning så blev hon halt på det benet. Jag vände mig direkt till en duktig ortoped i länet och på röntgen syntes ingenting, men veterinären kände rätt omgående varifrån det satt vid palpation. Senskada - dock finns 3 senor som går där och det enda han kunde säga var att någon av dessa var skadad.

Operation via artroskopi och där hittades ett hål i ena senan, samt även en broskbit i leden. Snabbt fixat och sen vila i 14 dagar med enbart koppelrastningar och sen trappa upp motionen långsamt. Idag 8 veckor senare är hon 95% fullt aktiv :) Det enda jag begränsar en tid till i dagsläget är höga hopp.

Enligt ortopeden en typisk skada för aktiva hundar som far omkring i högt tempo och kanske inte alltid ser sig för och smäller in i något/någon :)
 
Vad intressant, och skönt att höra att det har gått bra för din tik ! Mammas hund passar väldigt bra in på beskrivningen med högt tempo och inte se sig för :crazy:

Tyvärr verkar veterinärerna i länet som hund och mamma bor i, lämna ganska mycket att önska i och med att de inte verkar vilja följa upp skadan, så hon känner sig orolig att hunden går och har ont utan att de ens kunnat fastställa orsak och/eller referera vidare.
Hittar inte heller någon ortoped i närheten, så det kanske blir att söka sig söderut?

Är det någon som har tips på en bra ortoped som kan operera ligament- eller senskador på hund?
 
Vad intressant, och skönt att höra att det har gått bra för din tik ! Mammas hund passar väldigt bra in på beskrivningen med högt tempo och inte se sig för :crazy:

Tyvärr verkar veterinärerna i länet som hund och mamma bor i, lämna ganska mycket att önska i och med att de inte verkar vilja följa upp skadan, så hon känner sig orolig att hunden går och har ont utan att de ens kunnat fastställa orsak och/eller referera vidare.
Hittar inte heller någon ortoped i närheten, så det kanske blir att söka sig söderut?

Är det någon som har tips på en bra ortoped som kan operera ligament- eller senskador på hund?
Var bor ni ?
Jag kan ju verkligen rekommendera Krister Julinder som har Artrokliniken i Söderköping. Finns dom som åker över hela Sverige för att komma till honom. Det var han som opererade min tik. Bor ni någorlunda vettigt till är han väl värd att slå en signal till.
 
Mamma med hund bor i Norrbotten, därav det begränsade utbudet av veterinärer. Hon ska nu åka med tiken till en veterinär lite längre bort som tydligen är duktig på hältor, och som kan referera söderut om hans kompetens inte räcker. Äntligen någon som låter vettig, på telefon åtminstone.

Ska vidarebefordra rekommendationen till min mor ifall att det blir aktuellt med operation söderut, tack ! :)
 
Mamma med hund bor i Norrbotten, därav det begränsade utbudet av veterinärer. Hon ska nu åka med tiken till en veterinär lite längre bort som tydligen är duktig på hältor, och som kan referera söderut om hans kompetens inte räcker. Äntligen någon som låter vettig, på telefon åtminstone.

Ska vidarebefordra rekommendationen till min mor ifall att det blir aktuellt med operation söderut, tack ! :)
Ah, då var det ju en bit bort. Synd :)
 
Nu har mamma och hund varit hos ny veterinär, som tydligen ska vara bra på hältor. Han tror med största sannolikhet att det är en nervskada, som i stort sett inte är möjlig att göra något åt :( Detta pga att musklerna på hunden tillbakabildats och inte fungerar som de ska vid undersökning. Hunden är nu i väntan på magnetkameraröntgen.

Blir så förbannad ( :rage: ) på djursjukhuset, dit hon först tog hunden. Det har varit vårt "stammishak" med alla våra tidigare djur, men de har verkligen misskött sig så fatalt de senaste åren. Deras största problem verkar vara att de inte lyssnar på djurägaren, vilket man kan tänka sig är viktigt med tanke på att det är ägaren som är med djuret största delen av tiden. Både med tanke på min stackars katt som nästan självdog av cancer p g a att de inte lyssnade på oss och röntgade lungorna när vi bad om det. Och nu hunden...

Skickar man verkligen hem djur där orsaken inte blivit utredd, helt utan ytterligare rekommendationer, inplanerade återbesök eller remisser till någon som kan utreda skadan fullt ut ? :confused: Dessutom fick de mamma att köpa en rehabiliteringssele för 3000kr, som inte verkar ha hjälpt, utan skulle kunna vara en möjlig bidragande orsak till att så mycket muskler försvunnit på hunden.
Nu fick jag även höra att de inte ens röntgat RÄTT DEL av hunden, utan endast röntgat nedre delen av det ben hon haltar på, och INTE vänster bogled, som de misstänkte att problemet kom ifrån :banghead:

Kan man reklamera veterinärvård? O_o
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 117
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 490
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp