Symtom vid invärtes tumörer?

Exotizc

Trådstartare
Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom sjukdomen kom mitt innan julledigheten så att alla prover inte kunde skickas iväg. Veterinären misstänkte att det var invärtes tumörer eftersom ponnyns blodvärde var dåligt. Eftersom det först misstänktes vara en bakterieinfektion fick ponnyn pencillin, men efter 3 dagars kur visade ponnyn ingen förbättring (trots att den åt och drack hela tiden). Ingen av de andra hästarna har heller blivit sjuka. Eftersom ponnyn var i så dåligt skick, inte visade någon förbättring och skulle fylla 21 nästa år valde vi därför att ta bort honom. Troligen hade han börjat bli dålig någon vecka innan han fick hög feber för då började han tömma hela sin vattenhink på natten vilket var dubbla mängden mot vad han brukade dricka, men eftersom han inte motionerades märkte vi inget förrän senare.

Är det någon som haft en en häst som insjuknat där det visade sig vara tumörer invärtes? Vilka symptom visade din häst då? Vi har googlat en del, men tycker mest det står om yttre tumörer.

Ponnyns symtom
- hög feber( låg på 38,6 som lägst med metacam, dagen då vi tog bort ponnyn låg den på 40,4 trots att det var 6h till nästa dos. Normaltemp var 36,5)
- hosta
- rinniga/kladdiga ögon
- supersnorig, riktigt grönt, tjockt snor.
- svullnader (ödem) under magen på båda sidor, breda som min arm från armhålan bak till skapet, svullna ben
- rosslig, snabb andning
- hög puls
- läpparna sprack
 
Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom sjukdomen kom mitt innan julledigheten så att alla prover inte kunde skickas iväg. Veterinären misstänkte att det var invärtes tumörer eftersom ponnyns blodvärde var dåligt. Eftersom det först misstänktes vara en bakterieinfektion fick ponnyn pencillin, men efter 3 dagars kur visade ponnyn ingen förbättring (trots att den åt och drack hela tiden). Ingen av de andra hästarna har heller blivit sjuka. Eftersom ponnyn var i så dåligt skick, inte visade någon förbättring och skulle fylla 21 nästa år valde vi därför att ta bort honom. Troligen hade han börjat bli dålig någon vecka innan han fick hög feber för då började han tömma hela sin vattenhink på natten vilket var dubbla mängden mot vad han brukade dricka, men eftersom han inte motionerades märkte vi inget förrän senare.

Är det någon som haft en en häst som insjuknat där det visade sig vara tumörer invärtes? Vilka symptom visade din häst då? Vi har googlat en del, men tycker mest det står om yttre tumörer.

Ponnyns symtom
- hög feber( låg på 38,6 som lägst med metacam, dagen då vi tog bort ponnyn låg den på 40,4 trots att det var 6h till nästa dos. Normaltemp var 36,5)
- hosta
- rinniga/kladdiga ögon
- supersnorig, riktigt grönt, tjockt snor.
- svullnader (ödem) under magen på båda sidor, breda som min arm från armhålan bak till skapet, svullna ben
- rosslig, snabb andning
- hög puls
- läpparna sprack
Men fy så jobbiga symptom er lilla häst hade, bra val att låta den somna in :heart

Jag har haft en häst som avlivats på grund av badbollsstor tumör på äggstockarna. Hon hade inga symptom direkt tiden innan, vi hopptävlade på torsdagen, fredagen hade hon vila, på lördagen insjuknade hon i kolik. Öppnades på djursjukhus men det fanns inget att göra. Hon hade även många dottertumörer på tarmarna så hon hade väl haft det här en längre period. Hon blev 7 år bara. Före koliksymptomen (som berodde på att tumörerna tryckte på tarmen så hon inte kunde bajsa) så var hon som vanligt, åt, drack, gick på bete dygnet runt.
 
Men fy så jobbiga symptom er lilla häst hade, bra val att låta den somna in :heart

Jag har haft en häst som avlivats på grund av badbollsstor tumör på äggstockarna. Hon hade inga symptom direkt tiden innan, vi hopptävlade på torsdagen, fredagen hade hon vila, på lördagen insjuknade hon i kolik. Öppnades på djursjukhus men det fanns inget att göra. Hon hade även många dottertumörer på tarmarna så hon hade väl haft det här en längre period. Hon blev 7 år bara. Före koliksymptomen (som berodde på att tumörerna tryckte på tarmen så hon inte kunde bajsa) så var hon som vanligt, åt, drack, gick på bete dygnet runt.
Usch så tråkigt med en så ung häst :(
 
Min förra häst fick jag ta bort pga invärtes tumörer. Det började som en svullnad/knöl fram på bringan som inte gick ner. Vid provtagning visade det sig vara en tumör. Efter hand kom fler knölar och veterinären förvarnade om att det även kunde komma invärtes. Har för mig hon gick med sina knölar i 1-2 år, var superfin i hull (i vanliga fall lite svårfödd) och muskler.

På bara några timmar en dag så hade hon fått ett stort ödem mellan frambenen och började vingla med bakdelen. Syntes tydligt i ögonen att hon ”var klar” och hon togs bort. Troligtvis var det en eller flera tumörer invärtes som bla klämde nerver till bakdelen och gjorde så hon hade svårt att styra den. Hon hade inga andra symptom vad jag minns, men beroende på vart de sitter kan det säkert ge olika symptom.
 
Jag har haft en med invärtes. Den hade bara problem med (vad vi hittade) en stor tumör som tryckte på en muskel. Hästen blev aggressiv pga smärtan men inget annat av tex det du räknar upp. Tumören som min hade problem av var inte modertumören så antagligen fanns det en större på annat ställe i kroppen men som inte besvärade hästen.
Beklagar att du fick ta bort er häst💜
 
Min fd arbetsgivare hade en häst som fick kolik, öppnades på Slöinge och hästen väcktes aldrig. Hästen hade aldrig haft kolik innan och var iväg på träning några timmar före han var död.
 
Har haft en med en stor tumör i magen. Inga direkta symptom förrän i slutet. Det var en gammal häst 28 år som vi upplevde hade svårt att kissa. Behandlades för det men det blev inte bättre och nästa veterinär som var mer erfaren såg att det "stasade" på en de stora blodådrorna vid buken. Det var tumören som tryckte på både den och uriinblåsan.
 
Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom sjukdomen kom mitt innan julledigheten så att alla prover inte kunde skickas iväg. Veterinären misstänkte att det var invärtes tumörer eftersom ponnyns blodvärde var dåligt. Eftersom det först misstänktes vara en bakterieinfektion fick ponnyn pencillin, men efter 3 dagars kur visade ponnyn ingen förbättring (trots att den åt och drack hela tiden). Ingen av de andra hästarna har heller blivit sjuka. Eftersom ponnyn var i så dåligt skick, inte visade någon förbättring och skulle fylla 21 nästa år valde vi därför att ta bort honom. Troligen hade han börjat bli dålig någon vecka innan han fick hög feber för då började han tömma hela sin vattenhink på natten vilket var dubbla mängden mot vad han brukade dricka, men eftersom han inte motionerades märkte vi inget förrän senare.

Är det någon som haft en en häst som insjuknat där det visade sig vara tumörer invärtes? Vilka symptom visade din häst då? Vi har googlat en del, men tycker mest det står om yttre tumörer.

Ponnyns symtom
- hög feber( låg på 38,6 som lägst med metacam, dagen då vi tog bort ponnyn låg den på 40,4 trots att det var 6h till nästa dos. Normaltemp var 36,5)
- hosta
- rinniga/kladdiga ögon
- supersnorig, riktigt grönt, tjockt snor.
- svullnader (ödem) under magen på båda sidor, breda som min arm från armhålan bak till skapet, svullna ben
- rosslig, snabb andning
- hög puls
- läpparna sprack

Fy sjutton så trist - vilket dramatiskt förlopp!

Var detta en skimmel?
 
Enda symtomen min häst med tumörer hade var att den kissade blod och juvret var något svullet. Veterinären hade inte sett något liknande under sin karriär.
 
Fy sjutton så trist - vilket dramatiskt förlopp!

Var detta en skimmel?
Nej en fux. Kärnfrisk i hela sitt liv men fick anaplasma i våras och var inte helt frisk förrän slutet av sommaren. Veterinären funderade lite på om det eventuellt kunde vara anaplasma igen men det kändes väldigt långsökt :( funderat på om den kunde triggat någon underliggande sjukdom eller nåt...
 
När det gäller symptom som beror på tumörer så beror det väl mycket på var tumören sitter? Mitt sto hade tumörer på äggstocken och enligt veterinären skulle symptom kunna vara hingstigt beteende, mycket humör. Mitt sto var dock världens snällaste häst och jag märkte aldrig av dessa symptom på henne. Ett annat symptom kunde också vara svårighet att hålla hull, men det hade mitt sto heller inga problem med.

I efterhand jag har funderat lite eftersom hästtandläkaren sa att hon hade enorma hingstbetar, han hade aldrig sett så stora på ett sto förr. Kanske ett samband? Ingen aning.
 
Min förra häst hade konstiga symptomer och blodprov togs 3 ggr, första och andra med ca 3 veckors mellanrum utan förändringar vilket förbryllade veterinären. Först trodde hon det var en förkylning men eftersom inget ändrats på 3 veckor (varken bättre eller sämre) blev hon förbryllad. Nu kommer jag inte ihåg om det var vita eller röda blodkroppar som var ändrade, men det var alltså markant från normalt.

Vid tredje blodprovet ett par månader efter det andra var det fortf ingen skillnad.

Jag har för mig attjag gjorde en tråd med alla uppdateringar här på buke, detta var 2013-2014.

Sista månaderna i perioder tappade min häst tussar av man. Han gick från att vara ranghög i hagen till mobbad osv...

Jag valde att ta bort efter 10 månaders utredning utan resultat men också pga hästens psyke när det kom till försök av behandling. Han lät ingen komma nära till slut :(


Jag misstänkte invärtes tumörer. Veterinären sa varken bu eller bä, jag obducerade inte.
 
Hästen jag red som ung hade tumörer invärtes.
Han hade kolik stup i kvarten, många och svåra kolikanfall. Hästen togs bort, kommer inte ihåg om hästen öppnades på klinik eller obudcerades efter avlivning. :(
Jätte fin och trevlig häst trots detta som måste gjort ont.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp