Hambo

Trådstartare
Är det någon som kan beskriva SYMTOMEN hos hästar vid förgiftning
av smörblommor !
Jag har "sökt" men ej hittat något !
Tack på förhand

Hej från hambo
 
Sv: symtom

Putt !!
Dom är kanske inte giftiga när allt kommer omkring ??;)
Hej från Hambo
 
Sv: symtom

Jo då, de är giftiga. Dock ej i torkat tillstånd, så får man med smörblomma i höskörden är det ingen fara. Hästar som förgiftas av smörblommor får blåsor i munnen och blir känsliga för solljus bl.a. Återkommer med mer info senare idag när jag kollat upp detta närmare.

Har du en häst som du misstänker smörblommeförgiftning hos? Beskriv gärna hästens symtom i så fall. Jag är lite nyfiken då vi haft två troliga förgiftningsfall i sommar men vi vet ännu inte vad hästarna har kan ha stoppat i sig.
 
Sv: symtom

Jag har fått höra att de skall äta ofantliga mängder smörblommor för att det så att säga skall bli "farligt". Ett av de första tecknena (när de fått i sig mycket alltså) skall vara att de får rejäl diarre.
 
Sv: symtom

Min shettis har blivit behandlad för fång.
Det började med feber och diarre i 2 dagar,
på tredje dagen tyckte jag att han stod i fångställning
och har behandlat honom för det.
Metacam och minskad mat !

Han hade även puls runtom, när han fick komma ut och luftas
så gick han direkt på de få smörblommorna som var kvar och
stoppade i sig ! Han kanske har fått smak på det ???
Det är inte många smörisar kvar i den hagen han gått i.
Till saken hör att min hovslagare som är fångexpert INTE kunde se något tecken på att han haft fång, lamellranden kan man ju se det på.

Så våra misstankar blev åt förgiftningshållet.
Efter vecka efter "fånganfallet" så sprang han och lekte som vanligt
och visade ingen smärta, men han har haft lite puls fram och tillbaka

Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
484
Senast: Piaff
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp