• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 790
B

bie

hej alla. Jag har en liten fråga ang hästars syn. Har hitintills tagit det för självklart att hästar ser i färg, precis som vi människor, men har nyligen hört annorlunda. Någon som vet hur det ligger till med hästar och dess färgseende (eller brist på... )
mvh.

Sv: Syn

Tror inte att någon med säkerhet kan säga exakt vilka färger hästar ser. Men helt klart ser de färger, vissa bättre än andra.
Av egen erfarenhet tror jag hästar ser gult bra, för de reagerar ofta på riktigt gult. Sedan tror jag de har svårare med vissa färger, så de kan säkert liknas vid en färgblind människa som har svårt att skilja olika färger åt.

Sv: Syn

Jag läste en gång att hästar ser rött sämst av alla färger

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 047
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka