B

bie

hej alla. Jag har en liten fråga ang hästars syn. Har hitintills tagit det för självklart att hästar ser i färg, precis som vi människor, men har nyligen hört annorlunda. Någon som vet hur det ligger till med hästar och dess färgseende (eller brist på... )
mvh.

Sv: Syn

Tror inte att någon med säkerhet kan säga exakt vilka färger hästar ser. Men helt klart ser de färger, vissa bättre än andra.
Av egen erfarenhet tror jag hästar ser gult bra, för de reagerar ofta på riktigt gult. Sedan tror jag de har svårare med vissa färger, så de kan säkert liknas vid en färgblind människa som har svårt att skilja olika färger åt.

E

emindy

Sv: Syn

Jag läste en gång att hästar ser rött sämst av alla färger

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
803
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
1 494
Senast: Ainon
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
37
· Visningar
5 486
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
Svar
18
· Visningar
744
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar