Synas i mörkret

Tilja

Trådstartare
Vad har ni på era hundar för att de ska synas i mörkret?

Vi bor där det är mörkmörkt under den halva av året som nu raskt närmar sig. Närmsta gatlykta är nån mil bort och på de flesta av våra promenadvägar behöver vi gå korta bitar längs en ganska vältrafikerad 70-väg. Jag vill alltså att jag och pälsdjuret ska se ut som en amerikansk förortsvilla i december när vi är ute och promenerar, så att ingen kan påstå att de inte såg oss när de körde på oss.

Matte har pannlampa och reflexjacka och hela midevitten, så på den fronten är det lugnt. Men hunden?

Vad är era bästa tips för vad hunden ska ha på sig för att synas så bra som möjligt, men utan att själv störas av det?

Just nu har hon reflexvästen på bilden, den är vändbar och helt i grå reflex på andra sidan.
20210829_101401.jpg

Vad behövs mer? Lampor? Blinkande lampor känns störande för hunden?

Visa gärna bilder på vad era hundar har på sig när det är mörkt!
 
Blinkande ledhalsband i blått o rosa ,blå blink funkar bäst,går oxå på fartfylld 80 väg,koppel ohalsnabd med reflextråd och väst eller täcke med reflex, sen har jag blåblinkande armslang, röd blink i fickhöjd och pannlampa

Det finns dom som stannat mig o talat om att vi SYNS :D
 
Jag har blinkande ledhalsband som är för stort för att mina hundar ska kunna ha runt halsen. Har inte hittat små nog. Så de får ha blinkisen runt magen. Folk brukar påpeka att hunden verkligen syns väl.
Kanske svårt att se på bilden, med vinterkitad stallhund i fel vinkel.Men det var den enda jag hittade:
IMG_2803.JPG
 
Jag använder reflexväxt, reflexhalsband av jaktmodell med långa flärpar som sticker ut åt sidorna, den stora har elastiska reflexer runt bakbenen ovanför hasorna och sen har jag reflexjacka och pannlampa.

Jag har övervägt att köpa några Orbilocs att fästa på valfria ställen men tycker de är rätt dyra, många säger dock att de är väldigt bra.
 
Nu blir det min första hundvinter, men jag är också inställd på LED-halsband. Har också kikat på Orbiloc som verkar grym, men eftersom det är en enskild ljuskälla finns ju risken att hunden står i vägen för ljuset, så att säga. Har också funderat på sånnadär reflexhalsband som väl är tänkta till jakthundar? som har flärpar i reflex som sticker ut från halsbandet. Skulle kanske varit störande för min lilla valp, men har man en större hund är det kanske en idé?
 
Har också funderat på sånnadär reflexhalsband som väl är tänkta till jakthundar? som har flärpar i reflex som sticker ut från halsbandet. Skulle kanske varit störande för min lilla valp, men har man en större hund är det kanske en idé?
Jag använder såna halsband själv och tycker de är bra, speciellt på min stora hund som är långhårig. Går man längs trafikerad väg är såklart ledhalsband eller annat som lyser det bästa men jag tänker att man aldrig kan få tillräckligt med reflexer/ledlampor. Orbilocs kan ju fästas lite överallt, både i halsband, sele, på kopplet osv.
 
Våra hundar har biothane-halsband med reflexrand året runt, det är inga superreflexer men syns ändå hyfsat om hunden skulle råka komma lös.
Pangis-6_1_5000x.jpg

När det sen börjar bli mörkare har de reflextäcken på promenaderna, antingen ett tunt från Non Stop, eller ett tjockare fodrat reflextäcke från Hööks. Det sistnämna reflekterar väldigt bra, såpass att det nästan är jobbigt att titta på med pannlampa.

På eftersöksselen och skyddsvästen sitter det reflexer och orbilock-lampor.
 
Tack för alla tips! Ska köpa ett par orbilocs tror jag, så får vi se om vi känner oss tryggare i mörkret :)

20210831_203948.jpg
 
Jag har reflexväst på mig och reflexvästar på hundarna som utgångsläge. Vid rastningsrundor i kvarteret har de halsband, då med reflex på dem också. Vid långpromenader har jag pannlampa och tidigare har jag haft ledhalsband på hundarna, har dock aldrig hittat några som jag tycker fungerar riktigt bra.

När jag haft lampor på oss också så har det hänt att bilister stannat enbart för att ropa till oss att det är bra att vi syns så tydligt, och flera som gått/cyklat har stannat för att fråga var jag köpt våra grejer, så det är onekligen uppskattat att även ha lampor!

Jag funderar på att även skaffa orbiloc-lampor. Det enda jag vet när det gäller lampor är att jag INTE vill ha blinkande lampor, vill även gärna ha i olika färger till mina hundar.

Den tveklöst bästa reflexväst jag haft till hundarna hittills är den här från hööks:
043123-30_1.jpg


Jag vet att tex Hurtta har någon snarlik, men som då kostar minst tre gånger så mycket. Reflexscarfar och reflexhalsband fungerar allmänt dåligt på mina hundar pga den långa pälsen på öronen, så jag vill gärna ha någon typ av väst på dem.
 
IMG_20190215_175212800~2.jpg

Tycker led-halsband funkar väldigt bra på min lilla (ena har jag klippt i rätt längd, andra är virat två varv @tuaphua , det funkar väldigt bra om hunden är liten!), jag har laddbara. Ser henne både framifrån (se bild) och från hästryggen ordentligt trots rejält med päls över halsbandet. Kompletteras med reflexväst, men den syns ju bara om man lyser på den.
 
Använder led-halsband med konstant ljus (finns blinkande också men det vill jag inte använda). Olika färger, lampor runtom och halsbanden klipptes till rätt längd. Laddas via USB.
Har reflexvästar också, men de ligger i bilen och används främst om vi går vid trafikerad väg (hemmavid sker promenaderna i regel bara i skogen och halsbanden är främst till för att vi ska se hundarna då de är lösa i mörker. Och de syns bra!).

0459E0C7-77A3-403D-AF5A-077DDE951DAB.jpeg
 
Visa bifogad fil 76259
Tycker led-halsband funkar väldigt bra på min lilla (ena har jag klippt i rätt längd, andra är virat två varv @tuaphua , det funkar väldigt bra om hunden är liten!), jag har laddbara. Ser henne både framifrån (se bild) och från hästryggen ordentligt trots rejält med päls över halsbandet. Kompletteras med reflexväst, men den syns ju bara om man lyser på den.
Jag tycker det syns bättre runt magen på mina små. De har så lång päls och öronhåret täcker också mkt av ett halsband. Jag tror det blir svårt att få plats med två varv också IOM att de inte har så långa halsar pga sin ringa strl. 😊
 
A22E7019-8997-4B35-AB71-BE68185C25A1.jpeg

Denna slänger jag på nu när vi går på kvällarna. Är helt ofodrat förutom tyg uppe på ryggen och hon blir inte varm alls under. När det blir mörkare har jag även led-halsband plus någon reflex på kopplet. Jag har väst och reflexband (sånna där man snäpper till så rullar dom ihop sig) en bit ovanför anklarna. På vintern är det tjockare reflextäcke för henne som gäller. Köper aldrig täcke utan reflex.
 
Om du vill ha något som du alltid har med dig finns reflexkoppel. Du kan sätta små lysande lampor på kopplet det brukar jag göra. Jag brukar ha en väst till lilla sötnosen och ett reflexkoppel med några extra lampor på. En fråga är bor du i en by, samhälle eller stad? Hur många är ni där ungefä? Du kan alltid skriva till byns föreningen/kommunen och fråga om detta kan ändras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp