Bukefalos 28 år!

Synliga revben

S

synthetisk

Dum fråga, men måste synliga revben nödvändigtvis åtgärdas, jag menar, är det skadligt på nåt sätt? :confused:
Det rör sig alltså inte om nån misskött häst, utan en i övrigt välmusklad tävlingshäst som presterar bra och är pigg och glad. Det är inte så att revbenen sticker ut, men man ser "konturerna" och känner dem rätt tydligt.
 
Sv: Synliga revben

JAAA det måste återgärdas, för det första så ser hästen hemsk ut om man kan se revbenen, och det beror nästan alltid på det att hästen har för lite underhudsfett, vilken är lika onyttigt för hästen som för en människa...
 
Sv: Synliga revben

om de bara syns lite , eller skymtar lite så tycker inte jag att det e ngn fara.. men det e väldigt svårt att svara på när man inte har sett hästen.. har du ingen bild:idea:
 
Sv: Synliga revben

Lite tunn kanske den är, men det är ju en omöjlighet att svara på om den är för tunn när man inte själv sett hästen..
 
Sv: Synliga revben

Såvida du inte har en häst som är galoppör eller utför motsvarande krävande arbete där de inte får ha för mycket hull ser jag ingen anledning att revbenen skall vara synliga. Det är ett tecken på att hästen inte får i sig tillräckligt av allt den behöver. Är hästen fullt frisk skall det inte vara en omöjlighet att hålla den i fint hull. Har hästen börjat magra ur kan det vara svårt att få upp den om man inte drar ner på arbetsbelastningen en period.
 
Sv: Synliga revben

Det är en startande travhäst som det rör sig om.

Svårt att få till nån rättvis bild, allt blir ju annorlunda på kort, men så här ser han ut.
smk.jpg
 
Sv: Synliga revben

jag tycker att han ser jätte fin ut:D
en travhäst ska väl vara rättså smal också så att de orkar springa:confused:
 
Sv: Synliga revben

GUUUUUD vilken tjusig häst :love: :love: :love:

Säg till om du blir less på den så får den gärna komma och bo hos mig :idea:

Tycker inte den ser för mager ut heller...
 
Sv: Synliga revben

som travare tycker jag att din häst är otroligt tjusig. dom är ju oftast lite tunnare då dom är i full kondition. Hade det varit en häst som reds eller bara motionkördes hade jag nog personligen tyckt att lite mer hull inte hade skadat.

håller med nåt föregående inlägg att din häst jättegärna skulle kunna få komma och bo hos mig....
 
Sv: Synliga revben

Men du, det där var ju ingen fara på taket! Går han dessutom på travet så förstår jag att det inte skall finnas något överflödigt fett på kroppen. Har du fått kommentarer om det? Skitsnygg häst!
 
Sv: Synliga revben

*knapplån*
Har ett fullblod på 17 år som jag börjat rida igång efter all misär *läs tidigare tråddar*
Nu är han frisk och börjar se fin ut i hull men trots allt är han 17 och fullblod. revbenen syns. det kan jag inte göra så mycket åt och vet sa att de va inte helt ovanlig dels för hans ålder, dels för rasen och dels för muskelmassan inte är vad den har varit.
Han får korrekt foderstat, är avmaskad och frisk och pigg men man anar inte revben utan dom syns, dock har han blivit många gånger bättre än vad det har varit.

Nu till saken, man kan inte dömma en häst efter revbenen, vissa hästar ser magra ut trots de är bra i hull..

Han är ju rund om magen, blank i pälsen osv men ja som sagt revbenen de återstår.

Lyckligtvis så syns de inte så mycket med sadel då jag vid flertalet tillfällen fått förklara för folk att han faktiskt är mycket finare än vad han var när jag fick honom och att de kommer ta sig så småningom. och tro mig hästen står på fri tillgång hö dagtid /12-14 tmmar per dag) och på kvällarna får han även hö och kraftfoder ( de får han även morgontid)

Många här skulle säkert skrika rakt ut om de såg honom, men som sagt. då skulle ni sett min vanvårdade stackare tidigare.
Nu är han iaf lycklig, pigg och glad :love:
 
Sv: Synliga revben

Nu till saken, man kan inte dömma en häst efter revbenen, vissa hästar ser magra ut trots de är bra i hull..
Det har jag aldrig hört, utan syns revbenen har hästen för lite hull. Däremot kan den vara väldigt rund om magen utan att vara tjock.
 
Sv: Synliga revben

Dum fråga, men måste synliga revben nödvändigtvis åtgärdas, jag menar, är det skadligt på nåt sätt? :confused:
Det rör sig alltså inte om nån misskött häst, utan en i övrigt välmusklad tävlingshäst som presterar bra och är pigg och glad. Det är inte så att revbenen sticker ut, men man ser "konturerna" och känner dem rätt tydligt.


Måste och måste. Ibland är det ju inte så lätt. Vi har ett litet, fullmusklat fullblod som är tunn. Vi försöker men det är inte så lätt. Vår veterinär tycker han är helt ok.
 
Sv: Synliga revben

:love: En sån sötnos, ser mer ut som en ridhäst :o :love:
 
Sv: Synliga revben

Hej!

Och mitt monster känner man revbenen på trots att magen är jättestor och undernärd är hon då rakt inte! (får fri tillgång på hö plus havre o korn).

/ Lavinia, som sett hästar med revben som varit såna av naturen och bara blivit tjockare neråt med mer mat, revbenen syntes tom sommartid
 
Sv: Synliga revben

...och då beror det på felaktig balans mellan protein och energi i foderstaten... mao proteinbrist. :idea:

TS häst ser dock helt okej ut för att vara travhäst. skulle inta skada med lite mer hull men han ser inte för tunn ut heller. fint musklad och snygg häst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 427
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 404
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp