Bukefalos 28 år!

Synpunkter på hull/muskler

sarla10

Trådstartare
Hej

Kan man få lite synpunkter på hull och muskler på detta lilla russ. Gärna kommentarer om hur hon är byggd i stort. 5 år gammal. Bara av intresse, inte på grund av problem (eller, ja. Sadelproblem har vi ju). Som ni ser står hon inte på plant underlag. Hon har också mycket päls.


Med vänlig hälsning, sarla

511D3F4A-2E70-43D5-A85F-7ED77FFAE826-1951-0000014104F2F254_zps09182c25.jpg


8BAC75AD-013D-4BFF-9D3D-6E99332C50C6-1951-000001410C04CA88_zps524bbabd.jpg
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Klättra, klättra, klättra! Upp och ner i branta backar! :P Det är egentligen det bästa tips jag kan ge för att bygga upp en riktigt fin grund muskulatur. Se till att det går riktigt långsamt oavsett gångart, det ska smygas upp och nerför backen. Gärna i lågform, gör många halvhalter och ta tid på er! Det är även ett ganska bra sätt att se hur pass bra balans - ork - vilja samt muskulaturen din häst har. Går det i 120 ner för backen (som det har gjort med många hästar jag har köpt) så betyder det bara att det är väldigt jobbigt och att h*n helt enkelt inte orkar.

Jag hade en fantastisk bra backe som jag tränade mina hästar i, den var väldigt brant slingrig och de fanns nån sten här och var så att de inte bara kunde koncentrera sig på att gå rakt upp utan även hur de skulle ta sig upp. Med mina unghästar så gick jag alltid med dem där så att de fick testa på backen några gånger innan de var tvungna att göra det med en ryttare på ryggen.

Bilderna du har på ditt russ är ganska svåra att bedöma, men jag skulle säga att hon ser rätt trevlig ut. Kanske behövs lite mer rumpmuskler då det är lite nedförsbacke på den. Lite hängig i fram så jobba på med markarbete - bommar - gymnastik hoppning mm. Varierar träning är den bästa! :) Jag brukade även köra mina hästar, det bygger upp en väldigt bra kondition samt muskulatur.

Vad är det för "sadelproblem" ni har?
Mvh Camilla :)
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Tack för svaret.

Sadelproblemet är att allt jag lagt på henne åker fram. Rejält. Det syns inte riktigt från sidan, men hon är otroligt rund över revbenen, som en tunna. Det finns ingen manke som "tar emot".

Klättra försöker vi, men vi har så töntiga små backar att det känns lite fånigt. Inkörning pågår, men där går vi långsamt fram pga oerfarenhet hos människorna.

Jag förstår att det är svårt att ge kommentarer utifrån en bild, hon ser väldigt olika ut på de två bilderna, från jätteöverbyggd och rund rumpa till knipsluttande bak och ganska så slank. Eller ja, inte slank, men smalare än i verkligheten i alla fall.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Du kan få ett svar av mig, men jag är trött på att jag ger "fel" svar så du får själv säga till om du är intresserad av "fel" svar. Det har inget att göra med vem du är eller vem ponnyn är eller någonting, det är bara hur jag ser något utifrån.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Jag tycker hon ser fin ut i hullet, hon är inte för tjock i alla fall vad man kan se utifrån de här bilderna. Sen muskulärt tycker jag är lite svårt att säga.. hon har så mycket päls. Kanske lite dåligt ansatt hals och därmed lite felmusklad hals?
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Tack för svaret.

Sadelproblemet är att allt jag lagt på henne åker fram. Rejält. Det syns inte riktigt från sidan, men hon är otroligt rund över revbenen, som en tunna. Det finns ingen manke som "tar emot".

Klättra försöker vi, men vi har så töntiga små backar att det känns lite fånigt. Inkörning pågår, men där går vi långsamt fram pga oerfarenhet hos människorna.

Jag förstår att det är svårt att ge kommentarer utifrån en bild, hon ser väldigt olika ut på de två bilderna, från jätteöverbyggd och rund rumpa till knipsluttande bak och ganska så slank. Eller ja, inte slank, men smalare än i verkligheten i alla fall.

Hm, har du testat med svanskappa? Kan vara en lösning till en början i alla fall. Annars skulle jag se till så att hon får en utprovad sadel. Att sadeln inte fungerar kan leda till väldiga problem och absolut sabba muskulaturen.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Du kan få ett svar av mig, men jag är trött på att jag ger "fel" svar så du får själv säga till om du är intresserad av "fel" svar. Det har inget att göra med vem du är eller vem ponnyn är eller någonting, det är bara hur jag ser något utifrån.

Säger som Kryddan .
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Du kan få ett svar av mig, men jag är trött på att jag ger "fel" svar så du får själv säga till om du är intresserad av "fel" svar. Det har inget att göra med vem du är eller vem ponnyn är eller någonting, det är bara hur jag ser något utifrån.

Ja. Det antar jag. Eller egentligen är jag inte säker på att jag förstår vad du menar. Det finns väl varken "rätt" eller "fel" när man undrar hur folk tycker att en ponny ser ut i kroppen. På frågan om den är brun eller grön finns det ju ett rätt och ett fel svar.

Men om jag ska läsa mellan raderna vad du skriver så antar jag att du ska komma med kritik på ponnyn. Kommentarer som "ponnyn har ju för fan underhals, gå och häng dig" är ju varken rolig att läsa eller att skriva. Men om det är så man vill utrycka sig så har jag inte rätt att stå i vägen.

Jag vill ha lite tips om hur jag kan hjälpa ponnyn att växa bra. Jag blir snabbt hemmablind och ser inte hur hon egentligen ser ut. För mig är hon den sötaste lilla häst som bockat på denna jord.

Så bring it to me baby - ge mig "fel" svar.

När jag tittar på henne själv ser jag att hennes hals är väldigt tunn upptill och känns väldigt kort. Hon är överbyggd och jag antar att man inte kan hoppas att det ändrar sig (f 2007). Rumpan känns lite olika, ibland känns den bra, ibland klen och ibland fet. Så därför vill jag ha lite input, har jag tex stirrat så på halsen att jag missat ryggen?

Mvh Sarla
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Vet inte om det är pälsen... Har hon för mycket hull? Ser så ut över rumpan och även halsen.

Det kan bara vara bilderna men jag blir nojjig numer när jag ser dessa tendenser eftersom så många hästar blir sjuka och aldrig kommer tillbaka.

Träna mer och mindre/annan mat gissar jag...

Då borde även sadelläget förändras till det bättre. :)
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

:) Nej, den typen av svar är inte riktigt min grej :D

Av det jag kan se på dina kort är ponnyn på gränsen till underhull, och jag är ingen vän av tjocka hästar. Den har en för dålig överlinje och förslagsvis så ger du ett kg lusern varje dag, utöver det den får nu. Sen tycker jag att den har obefintliga muskler, nu är den bara 5 år så det är inte så konstigt i o f s. Men i mina ögon har den bara den typ av muskulatur som vilken häst som helst har bara av att gå i en hage.
Har förstått att du har problem med att hitta en sadel som passar, det där måste väl gå att fixa? Ponnyn ser inte ut att ha ett dåligt sadelläge. Svanskappa är ingen jättebra lösning eftersom det kortar upp hästen så att säga när man rider.
Annars så ser den fin ut, och med allmän träning så kommer den att få en snyggare och mer musklad kropp, men det tar sin tid. Du får tänka flera år här, när den är 8 och framåt så kan du räkna med att den är mer klar.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Du kan få ett svar av mig, men jag är trött på att jag ger "fel" svar så du får själv säga till om du är intresserad av "fel" svar. Det har inget att göra med vem du är eller vem ponnyn är eller någonting, det är bara hur jag ser något utifrån.


Det var ju en härlig inställning!! Strunta i att skriva i tråden öht då.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Jag tycker att den ser tunn och ut. Mest en massa päls ;) Men det är ju en unghäst under uppbyggnad. Bara att kämpa på vidare, lagom dos träning och vila samt mer mat.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Tack för svaren.

Jag tar framförallt till mig att så många tycker hon är i underhull. Hon var mycket tjock i somras och fortsatte svälla även när gräset började ta slut. Jag började fodra mycket försiktigt med hö och så tyckte jag i samband med installning att hon tunnat ut väl mycket framförallt över ryggen, men även då hon var tunn över ryggen var hon rund (alltså över revbenen, hon ser ut som en tunna på ben bakifrån). Nu har jag ökat mängden mat (hon får lucern + hö), men jag vill ju inte att hon ska bli tjock. Men enligt er har jag bromsat för mycket vad gäller vikten. Det var bra att veta, då kan jag med gott samvete öka lite till.

Mer rolig och varierad motion är ju naturligtvis nyckeln till en snyggare kropp, just nu består motionen framförallt av tömkörning i skritt rakt fram på väg. Och det säger ju sig självt att det inte ger ett muskelknippe. Men å andra sidan blir hjärnan vältränad eftersom vi släpar länkar, skramlande dunkar mm efter henne. Å lite ridning i skogen blir det också såklart.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Det var ju en härlig inställning!! Strunta i att skriva i tråden öht då.

Det blir så när man har svarat en massa gånger och trådskaparen sen visar sig bara vara intresserad av de som säger att "åh, det är så bra så, du behöver inte ändra någonting, det är alla andra som har fel". Nu har jag varit med om detta så många gånger så det är inte mödan värt att försöka komma med något konstruktivt om man inte övertygar sig om att trådskaparen ens är intresserad. Så det var inte menat som något spydigt, utan jag ville vara säker på att denna TS var intresserad av att höra lite andra svar än att allt är bra som det är :)
 
Senast ändrad:
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Okej. Det lät bara så agressivt. Men då är jag med.


TS: Öka inte för mycket på energin bara, tycker du att den är bukig/ser ut som en tunna så ös på med lusern!
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Nja. Bukig tycker jag ju inte att hon är, jag tänker att bukig är när magen hänger ner. Hon är helt enkelt rund om magen (snarare ölmage än hängmage efter fem graviditeter). Och det är nog så hon ser ut, revbenen är så välvda? Kontrollvägde för övrigt lucerngivan hon får i dagsläget och det är ungefär 200-300 gram, så det var mindre än vad jag trodde.

Testar att lägga in en bild till, men vet inte om jag gör rätt...
69C8A273-E5F4-410D-83B3-27C4164D467B-5395-000003507E8DAE14_zpsc25eb021.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Även där tycker jag hon ser tjock ut...

För mycket energi i relation till protein och jobb.

Vågar inte säga att du ska ge mer protein eftersom jag inte vet hur mycket ett russ behöver, hur mycket hon får eller hur mycket hon jobbas.

Om hon som du skriver bara tömkörs i skritt rakt fram ska hon troligen inte ha mer mat än för häst i vila. (om du inte är ute i ett antal timmar om dagen förståss)
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Jag tänker mig att hon behöver mer protein. Hon ser tunn ut i överlinjen men upplevs som lite bukig (det är dock svårt när man inte kan känna eftersom pälsen kan luras.Och ska hon bygga muskler måste hon kunna bygga dem av något. När hon börjar jobbas kommer du antagligen att märka att magen "drar ihop sig". Hur känns hon över revbenen?
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Tack för svaret.

Sadelproblemet är att allt jag lagt på henne åker fram. Rejält. Det syns inte riktigt från sidan, men hon är otroligt rund över revbenen, som en tunna. Det finns ingen manke som "tar emot".

Klättra försöker vi, men vi har så töntiga små backar att det känns lite fånigt. Inkörning pågår, men där går vi långsamt fram pga oerfarenhet hos människorna.

Jag förstår att det är svårt att ge kommentarer utifrån en bild, hon ser väldigt olika ut på de två bilderna, från jätteöverbyggd och rund rumpa till knipsluttande bak och ganska så slank. Eller ja, inte slank, men smalare än i verkligheten i alla fall.

Hur stor är hennes hage? Om en häst får bra med mat och en stor hage att vandra i så musklar de sig lite själva. De där små rutorna en del har kräver ju mycket av ägaren som måste engagera sig mycket i varierat arbete.
 
Sv: Synpunkter på hull/muskler

Jag förstår vad du menar!
Russ brukar ju vara relativt lättfödda. O i sanningens namn sällan man ser ett riktigt fint musklat russ som är bra i hullet.

Lusern väger väldigt lite i förhållande till mängd (iaf hackat strå) En hyfsat hårt packad hink på 5 liter är ett kg.

Tömkörning är jättebra. Tycker du kan öka på träningen till lite intensivare och mer ansträngande träning varannan dag.
Vad har du den i för hage? Själv eller med polare?

Dra inte ner på energin, öka proteinet och håll koll på hullet, det är mitt tips.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 355
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 898
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 079
Senast: Gunnar
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp