Syns du på social media när du är sjuk?

Hur mycket syns du på sociala media när du är sjukskriven?

  • Jag publicerar inlägg/bilder som vanligt

    Röster: 67 47,2%
  • Jag surfar med publicerar inget

    Röster: 26 18,3%
  • Jag publicerar med försiktighet

    Röster: 43 30,3%
  • Jag undviker sociala media när jag är sjuk

    Röster: 6 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    142
Kan det? Det är väl rent generellt just tvärtom. Spänningshuvudvärk kan dock hjälpas av motion. Jag går då absolut INTE promenad med migrän då huvudet exploderar av rörelse.
Nej inte under ett akut anfall kanske men efter när det är den akuta smärtan. Många tar ju medicin som tar bort mycket av smärtan efter en tid, men ger en del biverkningar och kan då säkert gå en promenad, men att anstränga skallen kan vara mycket svårare, förståeligt nog.
 
Uppdaterar inte så ofta oavsett, jag är mest fascinerad över att så många känner ett behov av att uppdatera när man är sjuk.
 
Jag hade en kollega som fuskade rejält med timmar som skulle jobbas och när hen hade vab/ var sjuk. Det blev till ett mindre helvete för oss andra, dels för att täcka upp. Men det slutade med att alla fick dubbellogga sina timmar de hen framförallt inte hade meddelat så att hen fick full lön trots frånvaro, vilket också tog sin tid att upptäcka.

Men jag får spänningshuvudvärk, att sitta och koncentrera mig, ha ljud runtomkring kan få mig att må väl mycket sämre.
Att röra mig fysiskt efter bästa förmåga och vara ute hjälper att släppa det 8 av tio gånger.
 
Nej inte under ett akut anfall kanske men efter när det är den akuta smärtan. Många tar ju medicin som tar bort mycket av smärtan efter en tid, men ger en del biverkningar och kan då säkert gå en promenad, men att anstränga skallen kan vara mycket svårare, förståeligt nog.
Okej, jag hade varit lycklig om det funkat för mig.
 
Okej, jag hade varit lycklig om det funkat för mig.
Vilket hade du varit lycklig över? Medicin eller promenader?

Jag ligger i sängen i 8-14 timmar med akut smärta och ligger helt stilla för att rörelse gör ont, mellan kräkningarna.... När det sedan släpper därefter och blir kraftig huvudvärk säger ryggen ifrån och värker så att ligga i sängen är ingen höjdare, hunden vill ut och min stela kropp behöver röras på. 1 timmes promenad med honom fixar jag trots värken. Jag är fullt medveten att jag måste passa på, dels att gå med hunden, dels att försöka dricka och äta och dels röra lite på mig, för några timmar senare om jag har otur kan migränen vara tillbaka. Inte hänt så ofta sedan jag fick botox, men några gånger senaste månaderna igen. Hjärnans förmåga att tänka är däremot nedsatt- jag är slö /trög i skallen resten av dagen och dagen efter. Jag är glad att jag inte jobbar samma dag som ett anfall, antalet fel jag skulle göra skulle vara enormt!

Jag hade gärna haft någon förebyggande medicin att ta för att slippa anfallen, det hade gjort mig lycklig.
 
Vilket hade du varit lycklig över? Medicin eller promenader?

Jag ligger i sängen i 8-14 timmar med akut smärta och ligger helt stilla för att rörelse gör ont, mellan kräkningarna.... När det sedan släpper därefter och blir kraftig huvudvärk säger ryggen ifrån och värker så att ligga i sängen är ingen höjdare, hunden vill ut och min stela kropp behöver röras på. 1 timmes promenad med honom fixar jag trots värken. Jag är fullt medveten att jag måste passa på, dels att gå med hunden, dels att försöka dricka och äta och dels röra lite på mig, för några timmar senare om jag har otur kan migränen vara tillbaka. Inte hänt så ofta sedan jag fick botox, men några gånger senaste månaderna igen. Hjärnans förmåga att tänka är däremot nedsatt- jag är slö /trög i skallen resten av dagen och dagen efter. Jag är glad att jag inte jobbar samma dag som ett anfall, antalet fel jag skulle göra skulle vara enormt!

Jag hade gärna haft någon förebyggande medicin att ta för att slippa anfallen, det hade gjort mig lycklig.
Båda.

Jag har provat allt. Det bästa är ajovy (hade först aimovig men det slutade fungera). Har betydligt färre anfall nu. Typ fyra-fem i månaden. Kan ligga på toalettgolvet i timmar
 
Båda.

Jag har provat allt. Det bästa är ajovy (hade först aimovig men det slutade fungera). Har betydligt färre anfall nu. Typ fyra-fem i månaden. Kan ligga på toalettgolvet i timmar
Förstår att det är jobbigt! :(
Jag har botox och Candesartan, har 2-3 anfall i månaden och kan bara ta Alvedon vid anfall. Kan säga att det suger faktiskt, men bättre än tidigare när det var ännu värre utan botox!
 
Om du VET att kollegan skolkar från jobbet, gå till chefen, men bara om du VET att det handlar om det, så det faktiskt inte är så att personen gör vad den klarar av just då.
Nu var väl diskussionen i den här tråden om en ska posta på sociala medier som sjukskriven. Chefen vet. Jag är inte säker på att det rör sig om migrän. Men varför då påstå det på fb och sen posta om promenader, tvtittande och lite småpyssel.
 
Nu var väl diskussionen i den här tråden om en ska posta på sociala medier som sjukskriven. Chefen vet. Jag är inte säker på att det rör sig om migrän. Men varför då påstå det på fb och sen posta om promenader, tvtittande och lite småpyssel.
För att det kan man mycket väl syssla med vid viss migrän. Min dotter får tex också migrän men någon timme före får hon lite svag huvudvärk, men lite yrsel, svårt att fokusera, komma på och säga rätt ord och koncentrera sig och ögon kan bråka, ibland så att hon bara ser halvt synfält. Inte läge för skola precis, men att sitta hemma i sängen och glo på TV fungerar tills det antingen lägger sig eller blir fullskalig migrän funkar.
 
Jag hade en kollega som fuskade rejält med timmar som skulle jobbas och när hen hade vab/ var sjuk. Det blev till ett mindre helvete för oss andra, dels för att täcka upp. Men det slutade med att alla fick dubbellogga sina timmar de hen framförallt inte hade meddelat så att hen fick full lön trots frånvaro, vilket också tog sin tid att upptäcka.
Min sambo har haft en sån kollega. H* kunde både ta ut sjukfrånvaro, vabb och föräldradagar för att göra helt andra saker. "Kräksjuk" i en vecka men la upp bilder från solsemester i Grekland samtidigt. Föräldraledig/VAB men la upp bilder från barnfri dejt med sin partner. H*n blev påkommen med att lämna arbetsplatsen på eftermiddagen och åka iväg på privata ärenden för att sedan komma tillbaka flera timmar senare för att stämpla ut och därmed kunna casha in "övertidstimmar" trots att h*n inte varit på jobbet öht under dessa timmar. H*n fick sparken till slut men det tog lång tid.
 
För att det kan man mycket väl syssla med vid viss migrän. Min dotter får tex också migrän men någon timme före får hon lite svag huvudvärk, men lite yrsel, svårt att fokusera, komma på och säga rätt ord och koncentrera sig och ögon kan bråka, ibland så att hon bara ser halvt synfält. Inte läge för skola precis, men att sitta hemma i sängen och glo på TV fungerar tills det antingen lägger sig eller blir fullskalig migrän funkar.
Ah, precis så har jag också (förutom synbortfall) men skulle jag vara borta för alla såna migrän symtom skulle jag ju aldrig jobba. Problem med att tappa ord kan hålla på i en vecka innan anfall. De andra symtomen kan vara ett par dagar innan
 
Ja sjukdomar brukar inte smitta via sociala medier så orkar jag kollar jag in dessa och skriver ibland.
 
Ah, precis så har jag också (förutom synbortfall) men skulle jag vara borta för alla såna migrän symtom skulle jag ju aldrig jobba. Problem med att tappa ord kan hålla på i en vecka innan anfall. De andra symtomen kan vara ett par dagar innan
Så är det inte för henne, det är förstås inte flera dagar flera gånger i vecka. Det är dock svårt att läsa om man inte ser bra och svårt att ens lära om man inte kan fokusera och koncentrera sig.

Poängen är att även om man själv har migrän kan det skilja sig från person till person, hur kan man veta vad någon annan klarar av?
 
Nu måste man ju vara hemma med minsta symptom så jag skulle absolut vara på sociala medier. Jag skulle kunna skriva att jag har varit ute och motionerat också.
I vanliga fall ser jag inte heller felet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp