Syns du på social media när du är sjuk?

Hur mycket syns du på sociala media när du är sjukskriven?

  • Jag publicerar inlägg/bilder som vanligt

    Röster: 67 47,2%
  • Jag surfar med publicerar inget

    Röster: 26 18,3%
  • Jag publicerar med försiktighet

    Röster: 43 30,3%
  • Jag undviker sociala media när jag är sjuk

    Röster: 6 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    142

Sofie.S

Trådstartare
Jag och en kollega hade en diskussion om att publicera inlägg/bilder när man är sjuk. Hen tyckte att man skulle hålla sig ifrån sociala media när man är sjuk - titta är okej men inte att synas. Hur tänker ni kring frågan?

Jag är av yngre generation i jämförelse med min kollega och för mig är sociala media ett form av sällskap.
Jag publicerar i regel inte egna inlägg på instagram/FB men kan lägga upp story på bild när djuren njuter av min stilla närvaro i soffan :angel:
Jag svarar på Messenger, vissa forum på FB och jag hänger framförallt på Bukefalos.

Jag skulle nog säga att jag publicerar med viss försiktighet men samtidigt spenderar jag nog mer tid på sociala media när jag är sjuk än i vanliga fall. Just för att fördriva tiden och få lite ”sällskap”.
 
Mitt svar fanns inte. Jag undviker alltid all social media. Hänger på buke, i övrigt har jag fb för att stallet har en grupp där. Sen håller jag mig undan resten. ;)
 
Jag och en kollega hade en diskussion om att publicera inlägg/bilder när man är sjuk. Hen tyckte att man skulle hålla sig ifrån sociala media när man är sjuk - titta är okej men inte att synas. Hur tänker ni kring frågan?

Jag är av yngre generation i jämförelse med min kollega och för mig är sociala media ett form av sällskap.
Jag publicerar i regel inte egna inlägg på instagram/FB men kan lägga upp story på bild när djuren njuter av min stilla närvaro i soffan :angel:
Jag svarar på Messenger, vissa forum på FB och jag hänger framförallt på Bukefalos.

Jag skulle nog säga att jag publicerar med viss försiktighet men samtidigt spenderar jag nog mer tid på sociala media när jag är sjuk än i vanliga fall. Just för att fördriva tiden och få lite ”sällskap”.

Jag är väldigt aktiv, det blir liksom mitt tidsfördriv om jag är hemma.
Beror ju lite på hur pass sjuk man är också.
 
Sällan jag lägger ut något på tex Instagram mer en på story typ en dag är hemma och är sjuk ungefär. Annars så nej FB använder jag knappt. Uppdaterar ibland där när det hänt något extra roligt med hästarna ungefär 🤷
 
Nu har jag ju ett jobb som gör att jag till nästan 100% kan arbeta hemifrån, så det ska ganska mycket till för att jag ska sjukanmäla mig och verkligen inte jobba alls på en hel dag. I det läget orkar jag kanske inte vara på sociala media heller (då har jag typ migrän, magsjuka eller hög feber), men jag ser inget principiellt fel med att posta en bild på insta eller vad jag nu får för mig att göra trots att jag är sjuk.
 
Jag har svårt att se några problem med det, om det inte är så att kollegor lägger upp sådant som man inte bör göra som sjuk, t ex gå på krogen. Det beror förstås på varför man är sjukskriven, är man utmattad eller annat som innebär mer psykisk ohälsa än fysisk ser jag inga hinder alls.

Jag är över 50 numera och när jag var i 20-årsåldern var det självklart för de flesta kollegor i min nuvarande ålder att sjuk innebar att man stannade i hemmet och låg i sängen. Klarade man av att gå ut och handla mjölk klarade man av att arbeta, typ.

Så jag är på sociala medier utifrån hur mycket jag orkar och har lust med, och kan mycket väl lägga ut saker jag gör eftersom jag inte reser utomlands när jag är sjukskriven (vilket jag vet de som gjort) eller annat olämpligt.
 
Jag och en kollega hade en diskussion om att publicera inlägg/bilder när man är sjuk. Hen tyckte att man skulle hålla sig ifrån sociala media när man är sjuk - titta är okej men inte att synas. Hur tänker ni kring frågan?

Jag är av yngre generation i jämförelse med min kollega och för mig är sociala media ett form av sällskap.
Jag publicerar i regel inte egna inlägg på instagram/FB men kan lägga upp story på bild när djuren njuter av min stilla närvaro i soffan :angel:
Jag svarar på Messenger, vissa forum på FB och jag hänger framförallt på Bukefalos.

Jag skulle nog säga att jag publicerar med viss försiktighet men samtidigt spenderar jag nog mer tid på sociala media när jag är sjuk än i vanliga fall. Just för att fördriva tiden och få lite ”sällskap”.

Har inte så mycket social media (tillhör kanske samma generation som din kollega). Buke är det enda sociala media jag "hänger på" och innan pandemiska tider så innebar sjukskrivning (1 gång vartannat år kanske) att jag var så sjuk att jag inte hängde annat än på toalett eller i sängen :-). Nu när sjuknärvaro blivit borttagen så kan sjukdomen vara lindrig och då påverkas inte hängandet.

Har inte facebook, instagram eller nåt annat liknande.

Om publicerandet tydligt visar bilder som påvisar en arbetsförmåga man påstår sig inte ha kan jag ha förståelse för att människor reagerar.
 
Är väl inte värre än att titta på TV eller läsa en bok när man är sjuk? Man är ju inte död liksom. :p Skillnad om man lägger ut något som visar att man är igång och gör en massa saker som man inte borde orka om man är sjuk. Men i övrigt ser jag inga som helst problem.
 
De senaste två åren har jag ju bara varit förkyld ett par gånger och inte sjuk på annat vis (ok, matförgiftad en gång, men det gick över på en dag) och då har jag jobbat samtidigt, då jag har lyxen att kunna jobba hemifrån. Därav har jag inte tänkt på vad jag skriver/inte skriver på buke de dagarna.

Däremot hade jag en riktigt otrevlig situation för sisådär tio år sen, då en tillfälligt inhoppande chef var övernitisk och läste min hästblogg (!) och upptäckte att jag ridit när jag varit sjuk. Hon var hysterisk (milt sagt) och hotade med uppsägning. Tills min lite mer sansade (med betoning på lite) chef kom tillbaka och lyssnade på min version (dvs att jag POSTADE inlägget den sista dagen jag var sjuk, men själva ridturen skedde precis innan jag blev sjuk. Vilket för övrigt stod i inlägget om man läste. "I fredags blev det en kortare tur."). Så jag har nog varit ganska försiktig med sociala medier överlag efter det.
 
95% av allt jag lägger upp har med mina djur, så jag surfar på som vanligt, men undviker de dagarna att lägga upp bild på hunden om vi är ute, eller när jag gosar med fåren (som likväl kan vara att jag behöver en paus för orken är slut efter att ha fyllt på vatten).
Men jag har förstått att det är inte uppskattat av alla att djuren behöver skötas om trots att man är sjuk.

Sen har jag alltid fått höra att "tar man hand om sin förkylning kan man ha den länge". Även som barn skulle vi ut en stund om dagen för att frisk luft hjälper.
 
@Habina tråkigt och obehagligt! En del i att vara hemma när man är sjuk har ju att göra med att man inte ska smitta sina kollegor.
Om man då väljer att skritta ut barbacka för att få friskluft borde det vara ok, samtidigt så är det ju såklart svårt var gränsen går.
 
De senaste två åren har jag ju bara varit förkyld ett par gånger och inte sjuk på annat vis (ok, matförgiftad en gång, men det gick över på en dag) och då har jag jobbat samtidigt, då jag har lyxen att kunna jobba hemifrån. Därav har jag inte tänkt på vad jag skriver/inte skriver på buke de dagarna.

Däremot hade jag en riktigt otrevlig situation för sisådär tio år sen, då en tillfälligt inhoppande chef var övernitisk och läste min hästblogg (!) och upptäckte att jag ridit när jag varit sjuk. Hon var hysterisk (milt sagt) och hotade med uppsägning. Tills min lite mer sansade (med betoning på lite) chef kom tillbaka och lyssnade på min version (dvs att jag POSTADE inlägget den sista dagen jag var sjuk, men själva ridturen skedde precis innan jag blev sjuk. Vilket för övrigt stod i inlägget om man läste. "I fredags blev det en kortare tur."). Så jag har nog varit ganska försiktig med sociala medier överlag efter det.
Förstår att du är restriktiv efter den upplevelsen!
Oerhört gränslös chef som inte klarade av att läsa innantill ordentligt.

Har aldrig fått höra om något jag lagt ut på nätet, men på 80-tale när jag var 20 år blev jag utskälld av en kollega som sett mig ta en promenad när jag var hemma med ögoninfektion. Jobbade vid bildskärm.
 
Men drt beror ju på? Är jag hemma med migrän eller liknade så är jag ju absolut inte ute och surfar även om jag under vissa stunder kanske kunde det.

Är jag sjuk med typ feber kan jag absolut posta nån bild. Inte för att jag postar så ofta, det blir någon hundbild nu som då.
 
Jag ser inget generellt problem med att vara aktiv på sociala medier när man är sjukskriven. Det känns litet förlegat. Däremot kan det naturligtvis bli problematiskt indirekt, beroende på vad som delas och vad orsaken till sjukfrånvaron är.
 
Jag kan absolut lägga upp bilder där jag sitter i soffan tex, men förstår att folk reagerar om någon är "sjuk" och samtidigt lägger upp att de är iväg på äventyr/ute på krogen osv. Är nog också inne mer på sociala medier när jag är sjuk eftersom jag inte gör så mycket annat då.
 
Jag tycker inte det är annorlunda att ligga och skrolla på facebook och skriva på buke än att kolla på TV, läsa en bok eller svara på mejl när man är sjuk. Klarar man att se på TV så ser jag inte varför det skulle vara fel att skriva på facebook. Jag är dock ofta lite försiktig med att lägga ut bilder eller inlägg som visar på allt för mycket fysisk aktivitet när jag är hemma sjuk. Är jag hemma med feber (vilket man ska vara om man har feber) så är det mycket möjligt att jag ändå orkar gå med hundarna i skogen i 1 timme i lagom tempo, men jag skyltar inte med det eftersom vissa kan tolka det som att man myglar och inte är sjuk egentligen och sånt snack vill jag inte ha riktat mot mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp