Syns du på social media när du är sjuk?

Hur mycket syns du på sociala media när du är sjukskriven?

  • Jag publicerar inlägg/bilder som vanligt

    Röster: 67 47,2%
  • Jag surfar med publicerar inget

    Röster: 26 18,3%
  • Jag publicerar med försiktighet

    Röster: 43 30,3%
  • Jag undviker sociala media när jag är sjuk

    Röster: 6 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    142
Jag och en kollega hade en diskussion om att publicera inlägg/bilder när man är sjuk. Hen tyckte att man skulle hålla sig ifrån sociala media när man är sjuk - titta är okej men inte att synas. Hur tänker ni kring frågan?

Jag är av yngre generation i jämförelse med min kollega och för mig är sociala media ett form av sällskap.
Jag publicerar i regel inte egna inlägg på instagram/FB men kan lägga upp story på bild när djuren njuter av min stilla närvaro i soffan :angel:
Jag svarar på Messenger, vissa forum på FB och jag hänger framförallt på Bukefalos.

Jag skulle nog säga att jag publicerar med viss försiktighet men samtidigt spenderar jag nog mer tid på sociala media när jag är sjuk än i vanliga fall. Just för att fördriva tiden och få lite ”sällskap”.
Om jag skulle undvika sociala medier för att jag är sjuk skulle jag aldrig nånsin få använda dom.
Om man gör saker man inte "borde" och lägger upp, typ ljuger om att man är sjuk för att göra något annat, då är man ju bara korkad.
Jag ser det som en självklarhet att kunna lägga upp bilder och vara aktiv på sociala medier i den mån man orkar.
Fast tyvärr finns det fortfarande många som inte inser att sjukdom kan vara så mycket olika. Att det för vissa sjukdomar bara är bra om man gör saker och är social.
Alla sjukdomar behöver inte betyda 100% sängliggande.
 
Är väl inte värre än att titta på TV eller läsa en bok när man är sjuk? Man är ju inte död liksom. :p Skillnad om man lägger ut något som visar att man är igång och gör en massa saker som man inte borde orka om man är sjuk. Men i övrigt ser jag inga som helst problem.
Tänker precis likadant. Det beror ju också så mycket på vad man har för jobb och varför man är sjuk.
 
Händer ju oftast inte så mycket spännande att lägga ut när man (jag) är sjuk. Inte annars heller i och för sig, men jo. Jag hänger på sociala medier som vanligt om jag orkar fast jag är sjuk.
 
Jag har knappt några sociala medier kvar, men så länge jag inte är däckad av migrän, influensa eller annat som gör att jag verkligen känner mig överkörd av ett godståg så kör jag på som vanligt.
 
Jag kryssade i första alternativet men får tillägga att "normal aktivitet" för mig är rätt begränsad. Jag har ingen vana av att skylta med det jag gör. Har en starkt begränsad närvaro på FB och är lite periodare i hur mycket jag skriver på Buke.
 
Jag lägger inte upp vad som helst när jag är sjuk. Kan dock lägga ut en bild när jag är ute med hundarna. Men jag bor själv och hundarna måste ut och det fattar folk. 🤷🏻‍♀️ Är jag för sjuk för att gå ut med hundarna så ska jag typ ligga inlagd och det har aldrig hänt hittills. *peppar peppar* 😅
 
Jag är nog mer aktiv på sociala media när jag är sjuk, för då har jag mer tid med det. Förstår inte varför det inte skulle vara ok faktiskt. Det är inte speciellt tidskrävande att sitta och slösurfa/skriva inlägg, borde vara likvärdigt med att titta på TV/läsa böcker/spela spel eller vad man nu gör som sjuk. Jag är inte död liksom.
 
Om jag inte är typ jättesjuk där man mest bara sover och tittar på film krävs det rätt lite energi att kolla eller lägga upp något på sociala medier, kan ju vara ett sätt att få lite socialt utbyte utan att träffas tex. Så ser inga problem med att folk läser, kommenterar eller lägger upp saker när de är sjuka. Sen om man lägger upp att man varit med ett par kompisar och åkt go-kart när man är sjuk, så är det ju egentligen den aktiviteten som är problemet, inte att det också postades på sociala medier.
 
Som andra redan svarat så beror det ju på varför man är sjukskriven och vad man jobbar med.
Jag kryssade i "publicerar med försiktighet". När jag är sjukskriven gör jag inget som jag inte skulle kunna stå för mot arbetsgivaren, men med tanke på att folk läser som sopor ibland (som i @Habina S exemple) så undviker jag ändå att lägga upp något som skulle kunna tolkas som att man är aktivare än man "borde", just för att jag inte vill riskera onödigt prat och tjafs. Har under mina år i arbetslivet hört tillräckligt många kafferumsspekulationer för att vilja undvika det. Men i övrigt så är jag nog precis så mycket jag bara vill och orkar på sociala medier när jag är sjuk.
 
Hade vi inte en annan tråd om detta nyligen? Trodde först det var en gammal tråd som hoppat upp igen🤪

Men iaf, jag är inne på sociala medier som vanligt när jag är sjuk. Beroende på typ av sjukdom dock, ibland sover man ju konstant när man är sjuk så då blir det ju inget.
 
Jag är i princip bara på bukefalos men kan absolut posta något inlägg ibland fast jag är sjuk. Är jag för sjuk så orkar jag inte ens det. Vet inte varför det skulle vara värre än att titta på TV eller läsa en bok. Nu jobbar jag dock hemifrån så jag är väldigt sjuk när jag är sjuk och orkar oftast inte. Hade inte reagerat nämnvärt på om kollega hade gjort det heller. Såvida det inte är värsta festkvällen eller visar att en person har hunnit med både gym och handling eller varit jätteaktiv dagarna i ända.
 
Hade vi inte en annan tråd om detta nyligen? Trodde först det var en gammal tråd som hoppat upp igen🤪

Men iaf, jag är inne på sociala medier som vanligt när jag är sjuk. Beroende på typ av sjukdom dock, ibland sover man ju konstant när man är sjuk så då blir det ju inget.
Jag tycker detta dyker upp rätt ofta!
 
Jag lägger upp lika (lite) som annars😊. Men om jag var hemma och sjukt skulle jag inte lägga upp en bild när jag var ute med hundarna, även om jag var ut och pinkade dom i 2 minuter bara, det skulle kännas fel och som gjort för misstolkningar (om nån nu skulle bry sig).
 
Jag tycker detta dyker upp rätt ofta!

Jag tror att det är ett ämne som kommer att ploppa upp med jämna mellanrum.
För trots att synen på när och för vad man är tillräckligt sjuk för att stanna hemma från jobbet antagligen kommer att fluktuera fram och tillbaka över tidens gång, så försvinner knappast de där med elaka ögon, som gärna spekulerar ur värsta änden direkt.
Tror de alltid funnits, sociala medier har bara gjort det lite enklare att se folks vardag.
 
Ja men är ju hemma när jag är sjuk och jag storstädar ju liksom inte.
När jag var I covidkarantän postade jag på fb i början
Sen mest för att meddela att jag levde eftersom jag var så dålig.
 
När jag är fysiskt sjuk är jag nog till och med mer aktiv än vanligt för jag har så jävla tråkigt. För mig som bor helt ensam blir det liksom sten på börda att isolera mig socialt/online utöver sjukdomen.
När jag var sjukskriven för psykisk ohälsa var det däremot jättejobbigt, gick till och med omvägar kring min dåvarande arbetsplats för att ingen skulle se mig verka frisk. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp