Syns du på social media när du är sjuk?

Hur mycket syns du på sociala media när du är sjukskriven?

  • Jag publicerar inlägg/bilder som vanligt

    Röster: 67 47,2%
  • Jag surfar med publicerar inget

    Röster: 26 18,3%
  • Jag publicerar med försiktighet

    Röster: 43 30,3%
  • Jag undviker sociala media när jag är sjuk

    Röster: 6 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    142
Svår fråga... jag är ju inte sjuk på annat vis än migränanfall och epilepsianfall och då ligger jag i sängen och kräks respektive sover. Då är jag inte på sociala medier. Däremot när jag känner att migränen släpper och har gått över till pissjobbig huvudvärk istället, men att jag kan hämta mat utan att dö, duscha, ut med hunden osv då är jag på sociala medier lite grann också. Ofta är hjärnan för slut för att göra något ansträngande än att glo, svara på något litet inlägg osv, men för pigg för att bara vila och ryggen är inte alls pigg på mer vilande kan jag säga. När jag piggat på mig lite till igen kan jag ju åka till affären osv, men migrändagarna viks inte för något jobbigt tankemässigt eller rörelsemässigt ändå. Att jobba är för jobbigt, men nog tusan är det jobbet jag börjar fundera på när migränen börjar släppa sitt grepp.
 
Jag är aldrig hemma från jobbet om jag inte är SJUK. Funderar jag på om jag är hängig och borde vara hemma brukar jag intala mig själv att då är jag inte tillräckligt sjuk och går till jobbet.
Med andra ord finns det inget att publicera på sociala medier när jag är sjuk. För då ligger jag i soffan.

Nu är det andra tider i och med corona och läget ser annorlunda ut. Man måste lyssna på kroppennoch vara hemma vid minsta symtom.
Men jag har faktiskt inte varit minsta förkyld på 2 år.
 
Jag är nog mer aktiv på sociala medier när jag är sjuk men jag lägger ju inte upp en film från hoppträning vilket beror på att jag inte skulle hoppträna om jag var sjuk. ;)
 
Min motfråga är håller folk fortfarande på med privata uppdateringar?
Tycker överlag det försvunnit.
 
Har haft kollega som sjukskrivnen med feber lagt upp om gymbesök. Smart, Nä. pissar på kollegor, Ja. Kollega med migrän som går halvmilslånga hundpromenader. Osmart det också. Varför postar dom? Obegripligt.
 
Har haft kollega som sjukskrivnen med feber lagt upp om gymbesök. Smart, Nä. pissar på kollegor, Ja. Kollega med migrän som går halvmilslånga hundpromenader. Osmart det också. Varför postar dom? Obegripligt.

Tja migrän kan lindras av rörelse.

Kanske i kombination med mediciner som gör det olämpligt att arbeta.
 
Har haft kollega som sjukskrivnen med feber lagt upp om gymbesök. Smart, Nä. pissar på kollegor, Ja. Kollega med migrän som går halvmilslånga hundpromenader. Osmart det också. Varför postar dom? Obegripligt.
Om man som jag tex, fick migrän under natten till i går och sedan satt i under förmiddagen, därefter bara kraftig huvudvärk, så är man fortfarande inte tillräckligt klar att gå till jobbet för att jobba halvdag. Och varför skulle man pressa sig till det? Däremot kan det vara skönt med promenad i sin egen takt med hund. Speciellt också om det är lite kallt om huvudet. Inte ens dagen efter är jag helt återställd efter migrän, jag jobbar förstås, eftersom jag är som jag är men jag är trögare, måste ha skarpare fokus så att saker blir rätt samtidigt som just att fokusera är svårt, svårt att koncentrera sig och få hjärnan med sig. Plus fortfarande huvudvärk.
 
Man kan gott och väl hänga på sociala medier om man är sjuk.... men det är ingen hit att vara sjukskriven och sedan skicka mysiga bilder från en badstrand i Dubai vilket händer ibland.....
Får man inte vara sjukskriven och åka utomlands?
Tänker om man skadat sig eller är sjukskriven för utmattning, depression eller liknande och inte för feber.
 
Jag tycker att det hela beror på varför jag är sjukskriven. Jag kan tex inte jobba med ett brutet ben, men jag kan ju åka till Kanarieöarna med ett brutet ben.

Är jag sjuk så jag smittar andra, tex covid, så kan jag ju inte vara på jobbet, men jag måste ju fortfarande fodra mina hästar och andra djur. Däremot hade jag inte lagt upp några bilder på att jag rider, även om jag hade varit i fysisk form och faktiskt ridit.

Det är sällan jag är sjuk, men är jag sjuk så är jag nog mer aktiv på sociala medier än vanligt. Vad ska jag annars göra hemma?
 
Med tanke på att jag driver ett fan-konto på Instagram och inte lägger upp bilder på vad jag är sysselsatt med så har jag inga problem med att synas som vanligt. Rent generellt, om jag inte känner mig döende och bara sover, kollar jag nog sociala medier precis lika mycket som vanligt.
 
Om man som jag tex, fick migrän under natten till i går och sedan satt i under förmiddagen, därefter bara kraftig huvudvärk, så är man fortfarande inte tillräckligt klar att gå till jobbet för att jobba halvdag. Och varför skulle man pressa sig till det? Däremot kan det vara skönt med promenad i sin egen takt med hund. Speciellt också om det är lite kallt om huvudet. Inte ens dagen efter är jag helt återställd efter migrän, jag jobbar förstås, eftersom jag är som jag är men jag är trögare, måste ha skarpare fokus så att saker blir rätt samtidigt som just att fokusera är svårt, svårt att koncentrera sig och få hjärnan med sig. Plus fortfarande huvudvärk.
Nu var det inte EN hundpromenad, en dag. Och inte ett inlägg om vad personen gjorde. Flera uppdateringar.
 
Självklart gör jag det. Nu är jag sällan hemma sjuk och är jag det, är det nästan uteslutande pga smärta i nån kroppsdel som påverkar körningen. Att gå milslånga promenader är då oftast inget som motsäger sjukskrivning. Skulle min chef ha åsikter, får hon höra min åsikt 😎
 
Kan det? Det är väl rent generellt just tvärtom. Spänningshuvudvärk kan dock hjälpas av motion. Jag går då absolut INTE promenad med migrän då huvudet exploderar av rörelse.

Vi har ju olika migrän, därav *kan* eftersom det handlade om en person. Min migrän beter sig lite olika från gång till gång (och ja jag känner skillnad på migrän och spänningshuvudvärk/annan huvudvärk, ibland är kroppen vänlig nog att dessutom kombinera de båda första).

Och inte motion, rörelse.

Poängen var eg att man kan vara lite snäll i sin tolkning av andra människors frånvaro, man vet sällan allt.
 
Får man inte vara sjukskriven och åka utomlands?
Tänker om man skadat sig eller är sjukskriven för utmattning, depression eller liknande och inte för feber.

Har du läkarintyg och tillåtelse från försäkringskassan är det helt ok att åka utomlands..... men generellt får man inte åka utomlands under en sjukskrivning utan tillåtelse från FK
Så länge det är inom EU/EES-länder och Schweiz så behöver man normalt inte göra någonting, man behöver inte tillåtelse från Försäkringskassan. Från Försäkringskassans hemsida

"Får man resa utomlands med sjukpenning?

Ja, om det inte påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.
Om du ska resa inom EU/EES eller till Schweiz så behöver du normalt sett inte göra någonting men om du ska resa till Turkiet eller ett annat land utanför EU ska du ansöka om att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ansök innan du reser genom att logga in på Mina sidor eller använd blanketten."

https://www.forsakringskassan.se/pr...tudera_eller_fa_vard_utomlands/resa_utomlands
 
Nu var det inte EN hundpromenad, en dag. Och inte ett inlägg om vad personen gjorde. Flera uppdateringar.
Om du VET att kollegan skolkar från jobbet, gå till chefen, men bara om du VET att det handlar om det, så det faktiskt inte är så att personen gör vad den klarar av just då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp