Heulwen

Trådstartare
Någon mer som tänkte kolla in TV4:s nya serie Syrrorna som har premiär nu ikväll? Jag tror det kan bli roligt att få se en serie i svensk sjukhusmiljö när man själv jobbar inom vården. Vad tror ni? Blir det flopp eller en hit? Lagom kvällsunderhållning i soffan? :)
 
Jag föll dit - trots att bara allt tjatande med trailern gjort mig anti - så jag sitter i soffan slötittar. Med en kudde framför ansiktet. Jag jobbar inte inom vården så jag kan inte direkt störa mig på alla utsvävningar från verkligheten, men som dramaserie betraktat så fy fan vad pinsamt dåligt det är. :D

"Nu väntar vi bara på hjärtat!"

Mhm, tack för upplysningen.
 
blev avskräckt av trailern. blev ju inte bättre när dom visade hela skiten. har så svårt för svenska filmer och serier. fruktansvärt usla skådisar.
 
Var lite skämsvarning ja. :oMycket klyschor men jag kommer även se nästa avsnitt! Tyckte det var fint med den gamla tanten faktiskt och det speglar ju ett riktigt problem där den sjuke inte orkar längre medan de anhöriga vill göra allt för att ha denne kvar.
 
Tittade nu i efterhand, genomled hela avsnittet och det kommer bli det sista jag ser. Jobbar själv som sjuksköterska och blev orimligt provocerad av ungefär allt i serien. Att jag har oerhört svårt för all form av svensk film gör inte saken bättre... jag försökte ge det en chans men när de defibrillerade asystoli blev det droppen som gjorde att jag dömde ut det för alltid :p
 
Lite för mycket Grey´s Anatomy wannabee
Missförstå mig rätt, jag äääälskar GA (och Holby, Cod Black mm mm) men tyckte inte det riktigt fungerar i en svensk dramaserie på något sätt
Sen läkaren som skrek "skit i det då" eller vad det var han sa till de anhöriga till den gamla tanten :confused:
Kändes väl inte riktigt trovärdigt, eller?
 
Lite för mycket Grey´s Anatomy wannabee
Missförstå mig rätt, jag äääälskar GA (och Holby, Cod Black mm mm) men tyckte inte det riktigt fungerar i en svensk dramaserie på något sätt
Sen läkaren som skrek "skit i det då" eller vad det var han sa till de anhöriga till den gamla tanten :confused:
Kändes väl inte riktigt trovärdigt, eller?

tycker precis som du. jag tyckte vita lögner var bra. men det utspelade ju sig på lite fler ställen än sjukhuset och jag tyckte det var både komik och drama i det hela. men syrrorna känns bara skitnödigt
 
Såg första scenen. Det räckte.
Jag vet inte om det var den allra första scenen, men jag blev kvar i soffan efter BSF och kollade lite på mobilen. När jag tittade upp från den patade en kvinnlig ssk med en otrevlig manlig läkare och skådespeleriet var verklige genomuselt. Jag tittade till och från en stund till men stängde av teven när nästa otrevliga man/läkare dök upp, när de skulle in i helikoptern för att hämta ett hjärta.
 
Min mamma är sjuksköterska sedan ca. 40 år. Jag och hon tänkte att "vi kan ju åtminstone slötitta lite". Jag i allmänhet, hon i synnerhet, fick nog efter första scenen. :wtf: :yuck:
 
Jag tyckte det var ett okej tidsfördriv. Kommer nog titta nästa vecka också, man har ju redan kanalen på :grin:
 
Känner lite angående hur realistiskt det (inte) är - Beck och liknande kriminalserier får ingen kritik för dess bristande trovärdighet gällande polisyrket. Vad kan det bero på att vi reagerar så starkt på att denna serie inte efterliknar verkligheten?
 
Känner lite angående hur realistiskt det (inte) är - Beck och liknande kriminalserier får ingen kritik för dess bristande trovärdighet gällande polisyrket. Vad kan det bero på att vi reagerar så starkt på att denna serie inte efterliknar verkligheten?

Trovärdigheten var mindre viktig för mig i det här fallet, även om jag älskade Cityakuten och att den var ganska trovärdig medicinskt etc.

Men den usla dramaturgin! Här ska man i första scenen visa hierarkin på ett sjukhus. Den snälla syrran och den elaka läkaren. Då ska läkaren tvunget göras genomgående otrevlig på en nivå som är ytterst ovanlig. Man hade kunnat ha inslag av artighet och trevlighet och göra otrevligheten mer subtil och därmed kännbar för oss tittare. Men vi fördummas som om vi inte skulle kunna uppfatta det. Usch.
 
Känner lite angående hur realistiskt det (inte) är - Beck och liknande kriminalserier får ingen kritik för dess bristande trovärdighet gällande polisyrket. Vad kan det bero på att vi reagerar så starkt på att denna serie inte efterliknar verkligheten?

fast i beck har vi grannen och gunvald som faktiskt lyfter hela skiten med lite humor. i övrigt är det väl samma skiten. usla skådisar verkar vi ha överskott på. det enda vi svenskar gör bra är komedier
 
Jag tycker nog att den var ok. Det är drama, inte dokumentär, det är svenskt och det är en miljö alla kan relatera till. Jag kan tycka att många accepterar så mycket amerikanskt skit, men så snart någon gör en svensk satsning sitter Jante prydligt på första parkett. Hade produktionen varit amerikansk hade dissa-kören bara viskat.
 
Jag tycker nog att den var ok. Det är drama, inte dokumentär, det är svenskt och det är en miljö alla kan relatera till. Jag kan tycka att många accepterar så mycket amerikanskt skit, men så snart någon gör en svensk satsning sitter Jante prydligt på första parkett. Hade produktionen varit amerikansk hade dissa-kören bara viskat.
Så jag tyckte egentligen inte det var så dåligt utan det var ett utslag av Jante. Tackar för informationen :D
 
Svenska folket är fruktansvärt dåliga på att ge sig själva uppskattning helt enkelt. Ta på sig de objektiva glasögonen och sätt munbindel på jante så var det en proffsigt gjord produktion. Storylinen skiljer sig inte nämnvärt från andra saker i samma kategori.

OCH - ett perspektiv från golvet gällande hierarkier, synliga och osynliga är aldrig fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
808
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp