Bukefalos 28 år!

Syskon hemma vid magsjuka

Stinaelin

Trådstartare
Hur gör ni vid magsjuka? Har ni det friska syskonet hemma, eller på skola/förskola?

Jag skickade sonen till fritids idag, fast lillasyster kräktes igår. Jag kan få saker gjorda, dvs jobba hemma, med ett barn, men inte med två, och jag trodde inte at man smittade innan man själv kräkts, så jag skickade sonen till skolan. Fick dock sura kommentarer om detta av en lärare.

Vi stannar alltid hemma 48 h efter kräkning, men aldrig INNAN kräkning. Isåfall skulle väl hela familjen stanna hemma så om någon i familjen var sjuk?

Hur gör ni och varför? Nån som VET när man smittar?
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Vi har som policy på förskolan som jag jobbar att man är hemma om någon i familjen är kräksjuk. Såvitt jag vet smittar man även innan det slår ut.
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Jag skulle aldrig skicka iväg ett barn om ett annat av mina barn kräktes eller var magsjukt på annat vis.

Vuxna och äldre barn ej inkluderat i det eftersom man inte riktigt umgås på samma sätt när man är vuxen (något äldre) Barn har inte riktigt samma syn på det där med handhygien osv. Dessutom är vuxna mer motståndskraftiga. Så ja, som förälder kan jag gå iväg och jobba om ett barn är sjukt.
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Jag skulle aldrig skicka iväg ett barn om ett annat av mina barn kräktes eller var magsjukt på annat vis.

Vuxna och äldre barn ej inkluderat i det eftersom man inte riktigt umgås på samma sätt när man är vuxen (något äldre) Barn har inte riktigt samma syn på det där med handhygien osv. Dessutom är vuxna mer motståndskraftiga. Så ja, som förälder kan jag gå iväg och jobba om ett barn är sjukt.

Fast vi var noga med att separera syskonen igår, och tvättade händerna ytterst noggrant, i synnerhet innan han drog iväg.

Jag trodde faktiskt inte att de hade en sådan policy (som jag inte ens vet om det har, kanske bara hennes personliga åsikt). Den var inte särskilt trevligt framlagd heller, och fick mig att känna mig ganska så dum och egoistisk... :(

Förr gjorde vi så att vi hade båda barnen hemma, men fick höra (var minns jag inte) att man inte smittar innan man kräks. Så återigen, nån som VET om man smittar innan man själv kräks?
 
Senast ändrad:
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Jag menar att ni inte visste om barnet skulle börja kräkas när den lämnades på dagis, kan ju ha smittats under helgen men ännu inte börjat kräkas. Om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Jag menar att ni inte visste om barnet skulle börja kräkas när den lämnades på dagis, kan ju ha smittats under helgen men ännu inte börjat kräkas. Om du förstår vad jag menar?

Nu förstår jag vad du menar. Jag får nog tänka om i denna fråga, och hålla båda barnen hemma imorgon.

Hur är det för er andra, är det bara vi som skickat syskon till sjukt barn till dagis/skola? :o
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Föräldrarna på min förskola är väldigt duktiga på att hålla syskon hemma vid magsjuka:bow:
Jag vet faktiskt inte om det direktiv dom fått, eller om sunt förnuft råder.
Men magsjuka på förskolor kan vara en mardröm:crazy: det kan snurra runt varv på varv....
Och oftast finns det någon känslig stackare som får det extra ofta.

* Jenny *
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

När det gäller magsjuka så håller jag alltid syskon hemma, allt för att minska smittspridningen! Och jag skulle bli rätt irreterad om jag fick veta att andra inte gjorde det...

Och om man läser på sjukvårdsrådgivningen så står det även där att man smittar innan man själv kräks. Och om nu sonen går i skolan så måste han ialla fall vara tillräckligt stor att hålla sig lugn när du ska jobba.
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

När det gäller magsjuka så håller jag alltid syskon hemma, allt för att minska smittspridningen! Och jag skulle bli rätt irreterad om jag fick veta att andra inte gjorde det...

Och om man läser på sjukvårdsrådgivningen så står det även där att man smittar innan man själv kräks. Och om nu sonen går i skolan så måste han ialla fall vara tillräckligt stor att hålla sig lugn när du ska jobba.

Tja, sonen är ganska lugn, men barnen tillsammans kan inte hålla sams om man inte är med. Tyvärr.

Jag hittar inte den informationen på sjukvårdsrådgivningen du refererar till, kan du inte länka?
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

På mitt förra jobb var vi hårda. Där skickade vi hem barn vid dörren. Men på mitt nya jobb är det "låt gå" vad gäller det mesta. Men ingen tycker att det eg. är okej att skicka något syskon om ett annat är magsjukt.
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Fast det betyder väl inte att man smittar 12-48 timmar innan man blir sjuk, utan att det tar 12-48 timmar från det att man blivit smittad tills man kräks själv?

Och under tiden man är smittad kan man smitta, därför magsjukan är så :devil:

Calicivirus är extremt smittsamt och kan drabba alla åldersgrupper.
Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat.
Noroviruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande.
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

På vår förskola får inte barnen gå dit om någon i familjen har magsjuka.

Jag håller men den personen som skrev att jag nog skulle bli ganska sur om jag fick veta att andra familjer har skickat sina barn dit om de viste att det var magsjuka hemma.
Så roligt är det inte att vara magsjuk...
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Tja, sonen är ganska lugn, men barnen tillsammans kan inte hålla sams om man inte är med. Tyvärr.

Jag hittar inte den informationen på sjukvårdsrådgivningen du refererar till, kan du inte länka?

Svårt om de inte håller sams, men om lillsyster ligger med magsjuka så kanske de kan hålla sig på varsit håll ialla fall, jersyko har citerat så jag skippar den biten.
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Svårt om de inte håller sams, men om lillsyster ligger med magsjuka så kanske de kan hålla sig på varsit håll ialla fall, jersyko har citerat så jag skippar den biten.

Nja, lillasyster kräktes en gång och var pigg typ 15 minuter efter det...

Men är det så illa att magsjukan smittar direkt även under inkubationstiden, då förstår jag om de vill att man ska vara hemma. Det är dock ingen information jag fått eller hittat själv.

Var hittade du citaten, jerseyko?
 
Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Smittvägar

Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare är det därför bra att stanna hemma från arbete/skola 1-2 dagar efter att du inte känner av symptom.

* Direkt/indirekt kontakt med smittad person. Noroviruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande.
* Genom mat som hanterats av smittad person.
* Råa skaldjur eller mat som inte har upphettats tillräckligt.
* I sällsynta fall genom dricksvatten.

Det är taget ifrån netdoktorn.se i samarbete med doktor Mats Halldin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
631
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 380
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 455
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 317
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp