syskon med olika dagistider

mian1

Trådstartare
Får man ha det?

Om sisådär 10 månader tänkte vi skola in vår minsting på dagis, förhoppningsvis på storasysters dagis. Vi pluggar & jobbar både jag och min man och vi kan pyssla ganska bra med tiderna. Jag är i skolan 10-15 timmar i veckan, för det mesta. Det är lagomt för en liten ettåring på dagis, tycker jag. Honom bör jag kunna ha hemma samtidigt som jag pluggar det jag ska plugga hemma. Storasyster är 5 år nästa år och hon tycker att 15 timmar i veckan är jättelite dagistid för hon vill leka med kompisarna varje dag. Det är smått omöjligt att ens närma sig sina böcker med henne hemma för hon vill bli underhållen och ha någon att prata med.
Kan man ha Lillebror på dagis 15 timmar i veckan och Storasyster 25 timmar?

Har inte frågat på dagis eftersom det är nästan ett år kvar och jag dessutom inte vet om jag har turen att få en plats där.
 
Sv: syskon med olika dagistider

Jag kan inte reglerna, men det låter som att det blir väldigt svårt att motivera varför ena barnet ska vara på dagis när det andra är hemma.
 
Sv: syskon med olika dagistider

Det låter som en bra lösning. Jag skulle nog ringa till "dagischefen" istället för att prata med "fröknarna på dagis". Och förklara hur ni funderar :laugh:
 
Sv: syskon med olika dagistider

Min dotter är 6 år å går i förskoleklass (dagis) å min son är 1½ har nyss börjat , hon är där 6 tim om dagen å han 3 timmar det funkar jättebra eftersom sonen är hemskt trött när han kommer hem hehe. Fast det kanske inte var nån bra jämförelse eftersom dotter går samma tider som skolan , men hör dig för om det går vissa barn kanske behöver vara på dagis lite längre än andra vet att dottern ville vara länge var jättesvårt att få hem henne efter 3 tim medans sonen mer än gärna följer med hem :-)
 
Sv: syskon med olika dagistider

Jag hade tänkt 5 timmar åt gången, men att Lillebror bara går 3 dagar i veckan och Storasyster 5. Hon brukar tycka att det räcker om man hämtar efter 5 timmar. Då har hon lekt av sig, men har ändå energi nog för att leka här hemma och umgås med sin mamma :love: För Lillebror blir det viktigt att gå så lång tid per dag att han vänjer sig vid att både äta och sova middag på förskolan. De dagar som jag måste lämna längre stunder vill man ju veta att det fungerar och tid nog kommer vi väl att börja jobba mera också (fast det hoppas jag dröjer läääänge).

Jag ska kolla med kommunen när jag vet om jag får en plats på samma förskola. Just nu är Lillebror 4,5 månad så det är ju ett bra tag kvar innan vi släpper honom ifrån oss!
 
Sv: syskon med olika dagistider

Min erfarenhet är dock att det är betydligt lättare att jobba/plugga hemma med en 5-åring än en 1-åring :o
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 614
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 295
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 429
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 673
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp