Syskon på samma avdelning

Guldaskig

Trådstartare
Till hösten börjar yngsta dottern på förskolan och eftersom de kommer göra om avdelningarna lite på förskolan kommer storasyster gå kvar i samma grupp som lillasyster nu börjar på.

Eftersöker lite erfarenheter från att ha två syskon på samma avdelning på förskolan. Fördelar, nackdelar? Rent praktiskt är det ju skönt eftersom vi slipper gå till två olika avdelningar för att lämna och hämta.

Det är 21 månader mellan dem.
 
I vår förskola är det väldigt många syskon, nästan alla tror jag 😅
Har aldrig tänkt på att det skulle kunna bli problem.
Det är 13 månader mellan våra.

Vi har bara en avdelning men de jobbar en (hel) del i grupper och då kan de dela efter ålder om det är saker som behöver delas upp lite i ålder.
De kan även dela syskon med flit när de gör grupper.

Det är iallafall inget som någon upplever som ett problem.
Våra leker endel tillsammans och
de saknar varandra om de är på varsitt håll.
Dvs det är nyttigt för dom att vara isär ibland också.
 
Det var toppenbra att ha syskonen på samma avdelning. Lillasyster hade varit där och hämtat och lämnat innan, så inskolning gick som en dans.
 
Om vi säger såhär, det är inte ofta jag tycker det funkar jättebra..

Ofta är det den lilla som hänger efter den stora och hämmar hen i lekar med sina jämnåriga. Ofta tar också stora ett för stort ansvar för lilla, tex om lilla är ledsen vid inskolningen kan det bli superjobbigt för stora som i vissa fall tar på sig nån roll som ställföreträdande förälder.

Plus att jag tror att många funkar mycket bättre ihop hemma om man inte är ihop hela dagarna även på förskolan.

Sen klart det är smidigt för föräldrarna. Men jag hade inte valt det själv om det funnits alternativ.
 
Tack för era svar. Våra tankar går precis som era och tror att det kan finnas många positiva saker med det.

Precis som @Thera säger så finns det en del negativa grejer som vi också tänker på. Är du förskolelärare eller har du själv haft syskon på samma avdelning?

Vi vill inte att storasyster ska behöva ha sin lillasyster i hasorna om det hämmar henne men jag tror inte det finns några alternativ utan det är den här uppdelningen som är. Jag har full tilltro till personalen och är väldigt förtjust i förskolan så de ordnar det säkert på ett bra sätt. Men intressant att höra andras erfarenheter.
 
Det var toppenbra att ha syskonen på samma avdelning. Lillasyster hade varit där och hämtat och lämnat innan, så inskolning gick som en dans.

Vad tyckte det äldre syskonet om att ha lillasyster där? Även om inskolningen går smidigt för att lillasyster varit med på förskolan en del så ska det ju fungera i det långa loppet också.
 
Det beror på.
Ibland tycker storasyskonen det är skönt att slippa lillasyskonet på dagen.
Men det är ju en avvägning :)

Vi har bara fått till oss att storasyster blir kvar en termin till på den mindre avdelningen så jag hoppas att de vägt för och nackdelar.
 
På sonens förskola är det flera som har sina syskon där. Det verkar fungera väldigt bra och varit en stor trygghet för minstingen.
Är tom en av mammorna som är pedagog där hennes barn går 😊
 
Vi har 18 månader mellan våra och de har nu gått på samma avdelning. Storebror skulle egentligen fått plats i den stora gruppen men då han fyller så sent på året (december) fick han byta till den mindre redan innan han började trots att det var hans årsgrupp som flyttade.

de har gått jättebra för oss, på dagis ignorerar de varandra fullständigt och leker med barn i egen åldersgrupp.
 
På sonens förskola är det flera som har sina syskon där. Det verkar fungera väldigt bra och varit en stor trygghet för minstingen.
Är tom en av mammorna som är pedagog där hennes barn går 😊

Och de syskonen går på samma avdelning?

Tror många har det minsta syskonet i huvudet och tänker på fördelarna för henne 😊
 
Mina syskonbarn gick på samma avdelning i åldern 3-5 år. Det var sådär om man ska vara helt ärlig. Lillebror hängde bara på storebror med hans kompisar hela tiden och hade svårt att hitta kompisar på egen hand. Storebror tyckte också det var ganska jobbigt att behöva vara med lillebror hela dagarna. När sen storebror med sina kompisar slutade och började i förskoleklass fick de jätteproblem med att lillebror inte ville gå till förskolan eftersom han var van att vara med storebror och inte hade några egna kompisar.
 
Till hösten börjar yngsta dottern på förskolan och eftersom de kommer göra om avdelningarna lite på förskolan kommer storasyster gå kvar i samma grupp som lillasyster nu börjar på.

Eftersöker lite erfarenheter från att ha två syskon på samma avdelning på förskolan. Fördelar, nackdelar? Rent praktiskt är det ju skönt eftersom vi slipper gå till två olika avdelningar för att lämna och hämta.

Det är 21 månader mellan dem.
Nu har vi inga syskon till sonen men på vår förskola skrev de i sommarbrevet att de skulle skapa en syskonavdelning till hösten, så de verkar inte se det som något negativ i alla fall :)
 
Nu har vi inga syskon till sonen men på vår förskola skrev de i sommarbrevet att de skulle skapa en syskonavdelning till hösten, så de verkar inte se det som något negativ i alla fall :)

Okej! Spännande 😊 Som sagt, jag har full tilltro till personalen så de löser säkert de problem som uppstår.
 
Precis som @Thera säger så finns det en del negativa grejer som vi också tänker på. Är du förskolelärare eller har du själv haft syskon på samma avdelning?

Jag är förskollärare.

Men sen är det olika. Jag har också jobbat på ett ställe där det oftast funkade bra, men då fanns det större ytor både ute och inne, och en övervåning där endast de större barnen fick vara.
På min nuvarande är det mindre lokaler, vilket gör att de är ”på varandra” mer.
 
Vad tyckte det äldre syskonet om att ha lillasyster där? Även om inskolningen går smidigt för att lillasyster varit med på förskolan en del så ska det ju fungera i det långa loppet också.
Han visste ju inget annat så för honom var det helt självklart att syskon går tillsammans på förskolan. Det var en mycket bra förskola som tre förmiddagar i veckan delade upp gruppen i två-tre mindre grupper utifrån ålder. Övrig tid gjorde väl han sin grej med sina kompisar och lillasyster hängde som småbarn mest gör i närheten av fröknarna. De åt vid samma bord vid lunchen, men lillasyster hade sovvila och storebror hade stora läsvilan osv.
 
Jag är förskollärare.

Men sen är det olika. Jag har också jobbat på ett ställe där det oftast funkade bra, men då fanns det större ytor både ute och inne, och en övervåning där endast de större barnen fick vara.
På min nuvarande är det mindre lokaler, vilket gör att de är ”på varandra” mer.

Jättebra att få erfarenhet från ditt perspektiv också, tack. Vår förskola brukar göra mycket tillsammans mellan avdelningarna och är ute mycket ihop så det hade sett mycket ändå. Vår äldsta dotter har ingen vila på dagen så då slipper hon i alla fall lillasyster 😄
 
Jag jobbar som barnskötare (förskolepedagog) och skulle säga att det är främst för småsyskon som det finns fördelar medan nackdelarna främst hamnar på storasyskon.

Inskolning går oftast lättare med storasyskon på plats eftersom det är en trygghet för det lilla barnet när föräldrarna lämnat. Däremot är det lätt hänt, som någon skrivit ovanför, att storasyskonet tar på sig ansvaret för småsyskons mående. Är den lilla leden är det lätt hänt att storasyskon tar på sig att trösta osv. Vilket i sig är jättefint, men ett barn ska inte behöva känna det ansvaret redan anser jag. Speciellt inte varje dag på förskolan.

Småsyskon hänger gärna på större syskon i lek och aktiviteter, vilket absolut är utvecklande för den lilla - men lätt hämmande och irriterande för den stora. Även större barn vill leka ifred med sina egna kompisar.
Kan även vara svårt för det yngre barnet att skaffa egna kompisar om denne hänger på det äldre syskonet.
Det är absolut positivt om förskolan arbetar med mindre grupper och liknande, men oftast handlar det om 1-1,5 timmes aktivitet per dag. Om man ser till hur många timmar resten av dagen på förskolan består av så gör den stunden inte så stor skillnad.


Jag hade, med tanke på upplevelse jag haft i jobbet, inte velat ha mina barn på samma avdelning. Självklart hade det underlättat för mig som förälder att lämna på samma avdelning och att inskolningen varit enklare med det yngre barnet. Men för barnens skulle hade jag pushat för att flytta på det äldre syskonet. Även om det bara handlar om en termin.

En annan del i det hela, är att barnen behöver få ”slippa” varandra ibland också. Det blir mindre konflikter och mindre bråk/diskussioner både på förskolan och hemma om man inte har barnen på samma avdelning. Det är som att orken tryter om dom alltid ska vara ihop. Tänk lite som slutet på ett sommarlov när alla varit hemma ihop ett par veckor - många föräldrar känner att arbete och rutiner igen är guds gåva till dom. Alla i familjen behöver tid för sig själva, med sitt eget en stund.
 
Är mamma till syskonpar (1,5 år mellan) som går på syskonavdelning just nu och studerande förskollärare. Jag har lagt in om önskemål att få jobba på 1-5 års avdelning när jag är klar om ett år.
Det är fantastiskt att se hur en icke åldershomogen grupp kan tillföra olikheter till varandra. Hur de mindre barnen utvecklas tack vare förebilder och hur de äldre barnen får utveckla sin förmåga att också kunna anpassa sig - vilket man behöver göra hela livet. Självklart ska de äldre barnen få ”egentid” då de kan få leka med sina äldre kompisar. Och lika självklart är det att lärandet anpassas efter mogenhet hos barnen och det gör man lättast genom att dela in barngruppen i mindre grupper. Det är en förutsättning för att en 1-5 års avdelning ska fungera för alla parter.

Det finns forskare och pedagoger som menar att åldersindelning på barn numera är ett förlegat sätt att dela in barn. Att man istället ska se efter mognad och då tänker jag att en syskonavdelning är den optimala blandningen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 856
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp