Syskon utan bråk?

pollex

Trådstartare
Lite löst kopplat till tråden om att säga till andras barn...

Kan man ha syskon som inte bråkar med varandra? Går till handgripligheter? Varför/varför inte?

:)
 
Jag var alltid lite avundsjuk på mina kusiner, de bråkade nästan aldrig utan vi lekte oftast alla tre. Mina andra kusiner dock, de bråkade och slogs så hårtussar yrde! Jag och min lillasyster bråkade lite, men mest hade vi helt enkelt inte så mycket gemensamt vilket var tråkigt.
 
Jag var alltid lite avundsjuk på mina kusiner, de bråkade nästan aldrig utan vi lekte oftast alla tre. Mina andra kusiner dock, de bråkade och slogs så hårtussar yrde! Jag och min lillasyster bråkade lite, men mest hade vi helt enkelt inte så mycket gemensamt vilket var tråkigt.

De kusiner som du lekte ihop med, bråkade de inte när de var ensamma (utan dig) heller?
 
Mina barn bråkar sällan/aldrig, skiljer 4,5 år på dem. Men de leker gärna tillsammans. Tror dock det kan bli en del bråk när den äldre kommer till tonåren 🙈

Jag och min bror bråkade aldrig, men så skiljer det också 9 år. Vore ju knepigt om vi bråkade på riktigt, tycker jag iaf.

Kan ju tillägga att en av anledningarna till att mina barn inte bråkar tror jag är att det inte direkt finns någon konkurrens mellan dem och det tror jag till stor del beror på åldersskillnaden, de behöver inte konkurrera om saker och de har olika behov.
Den stora anpassar ju sin lek till den lilla när de leker tillsammans.
 
Mina barn bråkar sällan/aldrig, skiljer 4,5 år på dem. Men de leker gärna tillsammans. Tror dock det kan bli en del bråk när den äldre kommer till tonåren 🙈

Jag och min bror bråkade aldrig, men så skiljer det också 9 år. Vore ju knepigt om vi bråkade på riktigt, tycker jag iaf.

Hur gamla är dina barn nu och vad tror du att kommer att förändras i och med tonåren? :)

Håller med om att åldersskillnaden måste spela in, det blir ju en helt annan relation än med närmare åldrar.
 
Hur gamla är dina barn nu och vad tror du att kommer att förändras i och med tonåren? :)

Håller med om att åldersskillnaden måste spela in, det blir ju en helt annan relation än med närmare åldrar.
3,5 år och 8 år.
Jag tänker att den storas tålamod inte kommer vara lika stort i tonåren ;)
 
Jag har många syskonpar runt mej, och gemensamt för de syskon som sällan bråkar är att:
Deras föräldrar ger dom mycket tid var för sig. Med olika intressen.
Barnen har sedan tidig ålder egna kompisar, inte tussats ihop för att dom är syskon.
Dom har var sitt rum
Föräldrar som sällan är ovänner
Nolltolerans för slagsmål. Det är INTE OKEY!
OM de antyds att dom ska bråka - gå till ditt eget rum.
I bilen, minsta antydan till krig - stanna bilen och red ut situationen. Dom får inte chans att börja slåss
Mycket kärlek och tid.

De syskon som i min närhet bråkar mest, oavsett ålder, är det syskonpar där föräldrar skaffat en till för att barnen ska ha någon att leka med...
I en familj var jag övertygad om att barnen skulle ha ihjäl varandra... Dom slogs all sin vakna tid. Och föräldrarna hade allt för lite tid för barnen och la all tid till jobb och fritidsintressen.
I den familjen var det ingen harmoni alls.
Däremot har jag kontakt med äldsta sonen nu, och han har som 19 åring börjat uppskatta sin lillebror.

Våra sk barnbarn är 13 och 10, och det är ett fåtal gånger dom bråkat, även om jag ser den storas irritation över den yngre, de blir säkert fler konflikter här framöver, men så kärleksfulla som dom varit mot varandra hela livet, skulle jag förvånas om det skulle bli större krig.

De här är säkert inte någon hel sanning, men en reflektion i alla fall.

* Jenny *
 
Jag har många syskonpar runt mej, och gemensamt för de syskon som sällan bråkar är att:
Deras föräldrar ger dom mycket tid var för sig. Med olika intressen.
Barnen har sedan tidig ålder egna kompisar, inte tussats ihop för att dom är syskon.
Dom har var sitt rum
Föräldrar som sällan är ovänner
Nolltolerans för slagsmål. Det är INTE OKEY!
OM de antyds att dom ska bråka - gå till ditt eget rum.
I bilen, minsta antydan till krig - stanna bilen och red ut situationen. Dom får inte chans att börja slåss
Mycket kärlek och tid.

De syskon som i min närhet bråkar mest, oavsett ålder, är det syskonpar där föräldrar skaffat en till för att barnen ska ha någon att leka med...
I en familj var jag övertygad om att barnen skulle ha ihjäl varandra... Dom slogs all sin vakna tid. Och föräldrarna hade allt för lite tid för barnen och la all tid till jobb och fritidsintressen.
I den familjen var det ingen harmoni alls.
Däremot har jag kontakt med äldsta sonen nu, och han har som 19 åring börjat uppskatta sin lillebror.

Våra sk barnbarn är 13 och 10, och det är ett fåtal gånger dom bråkat, även om jag ser den storas irritation över den yngre, de blir säkert fler konflikter här framöver, men så kärleksfulla som dom varit mot varandra hela livet, skulle jag förvånas om det skulle bli större krig.

De här är säkert inte någon hel sanning, men en reflektion i alla fall.

* Jenny *
Bra inlägg! Detta tror jag det ligger en hel del i.
 
Oj ingen aning faktiskt, kanske att vi inte hade samma intressen? Eller att behovet av att bråka inte fanns. Ska fråga mamma :p

Svarar mig själv med svaret från mor.

Hon skrev att ålderskillnaden troligen är avgörande, skiljer lite mer än 3 år men jag lekte väldigt självständigt med min granne när lillebror kom. Vi behövde aldrig konkurrera med varandra pga åldersskillnad. Mamma skrev också att jag sällan var avis på min bror, det kan ju också skapa en del bråk.
 
Jag och min syster bråkade en del och jag var verkligen inte den snällare. Hennes barn bråkade ganska mycket trots 6 år emellan. Hennes barnbarn bråkar också ganska mycket , men där fanns en npf i bilden . Med medicin är det mycket bättre. Själv har jag bara ett barn och han bråkar aldrig vad jag sett, konflikträdd tror jag.
 
Vi bråkade jämt
Fyra systrar födda mellan 72-80
Men inte alla med varandra utan det var gnissel mellan olika
Mina föräldrar skaffade inte barn för sällskaps skull
Kan dock inte fråga dem
Vi valde att bo i samma rum jag och lillesyrran även om det fanns plats att ha eget när äldsta syrran flyttade.
 
Har många syskon i olika åldrar. Har bråkat på riktigt med min helbror en gång när vi var tonåringar och han var helt odräglig 😜 men utom det var det nog mest att vi tjafsa och retades med varandra inte så mkt faktiskt bråk.

Tror också, som andra redan skrivit, att föräldrarna måste bryta innan det blir för allvarligt och att föräldrarna själva inte bråkar mycket själv spelar in på hur syskon umgås.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
899
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
18 791
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 022
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 469
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp