Syskonbarn

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mulis

Hjälp! Mitt syskon ska döpa sitt barn till ett namn som jag bara inte tål :o Hur ska man hantera det? Jag vill ju inte låta dem förstå att jag tycker namnet är vedervärdigt...

Vilka hatnamn har ni?
 
Sv: Syskonbarn

Inga direkta hatnamn, men en kompis till mig (blivande präst) övertalade ett par att inte döpa sitt barn till Lukas. Ett namn som borde vara tilltalnde för en teologistudent.

"Det begriper ni väl att han inte kan heta Lukas. Hur kul är det att bli kallad Lukas-Kukas?"
 
Sv: Syskonbarn

Dagmar daggmask
Desiree - diarré

Birgitta, gittan - fittan
(Ursäkta)
 
Sv: Syskonbarn

Jag _vet_ att det är så här:)
Just nu är det bara ett namn, med dåliga "vibbar" kanske tänker du på nån vidrig person, eller så kanske du rimmar på måt dumt.

Men när du ser ditt vackra, perfekta, gudomliga syskonbarn växa upp så blir namnet det hon/han är! Namnet växer till sig och man ändrar sig. Till sist så fattar man inte ens att man tyckte det var fult!

Varje förälder har rätt att välja det namn de gillar till sitt barn, utaan att få höra dumma kommentarer. Så vänta ut tiden ska du se att jag får rätt:) Under tiden kan du kalla barnet Lillsnorpan, Busgubben eller nåt annat eget smeknamn;)

Mamma tyckte att Tilde varf ett fult, gammaltants namn, och hon hade känt en riktig tjurkärring som hette så - men när jag döpte min dotter till det så kom hon på att det faktiskt var riktigt gulligt - också:)
 
Sv: Syskonbarn

Nu blir man ju ordentligt nyfiken på vad ditt syskonbarn ev. ska heta? :idea: :confused:
Jag håller med flera här , namn som kan associeras med "fula" saker ska man undvika, såsom Britta-Fitta, Dick-Pick.
Jag hade en del önskemål för vår son:
Kalle - gick bort för det rimmade på Vattenskalle
Ola - gick bort för att jag kom att jobba med en total-idiot som hade det namnet
Viking - fick han senare som 3-namn
Så det blev Felix. Säkert kan man gissa att han skulle kallas "ketchup" men det har aldrig hänt...och OM det skulle hänt så är det en jäkligt god ketchup... :D
 
Sv: Syskonbarn

Mina föräldrars vänner, efternamn Svensson, fick en sladdis och namnfrågan kom givetvis upp.(Har ändrat namnen helt nu, eftersom jag inte är anonym här).
"Han kan väl heta Olle" tyckte pappan.
"Aldrig i livet" sa mamman, "byns värsta alkis heter Olle Svensson".
Det tyckte jag hon hade en poäng i...
:rofl:
 
Sv: Syskonbarn

Natalie Michelle och sen ett helt vanligt svensson namn. Tycker inte att det passar ihop.

Men ni har fått mig att nyansera min bild av namnen!
 
Sv: Syskonbarn

Menar du allvar? Det var det fånigaste jag hört! Lukas-kukas...öh....skulle aldrig komma på det rimmet själv faktiskt.
Lukas är jättefint, men jag har känt lite för många djur med det namnet (hästar och hundar) så jag tycker det passar mindre bra som människonamn.

Tar man i ordentligt kan man säkert hitta snuskiga rim till alla namn, men då tycker jag att man har problem själv.....
 
Sv: Syskonbarn

mulis skrev:
Hjälp! Mitt syskon ska döpa sitt barn till ett namn som jag bara inte tål :o Hur ska man hantera det? Jag vill ju inte låta dem förstå att jag tycker namnet är vedervärdigt...

Vilka hatnamn har ni?
Hur du ska hantera det?!? Get used to it!
Och säg inte ett dugg om att du inte gillar namnet! Jag lovar; du kommer vänja dig och om du inte kommer att hata ungen så kommer du till och med att börja förknippa namnet med något fint och GILLA det!
 
Sv: Syskonbarn

mulis skrev:
Natalie Michelle och sen ett helt vanligt svensson namn. Tycker inte att det passar ihop.

Men ni har fått mig att nyansera min bild av namnen!

Natalie som tilltalsnamn då? Det är helt ok tycker jag...
 
Sv: Syskonbarn

Lejonflickan skrev:
Natalie som tilltalsnamn då? Det är helt ok tycker jag...

Det blir nog Michelle som tilltalsnamn. Tycker att det är fisförnämt på något sätt.
 
Sv: Syskonbarn

mulis skrev:
Det blir nog Michelle som tilltalsnamn. Tycker att det är fisförnämt på något sätt.[/QUOTE

Jag kanske inte själv skulle döpt mitt barn till Michelle, men tycker inte det är fisförnämt heller. Det är modernt helt enkelt...vet två småflickor som heter det.
Du vänjer dej nog ska du se.... ;)
 
Sv: Syskonbarn

Jo, fast det dröjer nog...

Mitt barn har ett namn som jag vet att min mamma hatar, men vi valde det ändå.

Det är ju vårt barn, inte min mammas.
 
Sv: Syskonbarn

mulis skrev:
Jo, fast det dröjer nog...

Mitt barn har ett namn som jag vet att min mamma hatar, men vi valde det ändå.

Det är ju vårt barn, inte min mammas.

Säkert känner ditt syskon likadant.... ;)
 
Sv: Syskonbarn

Lejonflickan skrev:
Säkert känner ditt syskon likadant.... ;)

Jo,fast just Michelle tycker min mamma är ett underbart namn :smirk: Natalie är hon mer kluven till.
 
Sv: Syskonbarn

mulis skrev:
Jo,fast just Michelle tycker min mamma är ett underbart namn :smirk: Natalie är hon mer kluven till.
Din mamma är väl i Beatles-åldern..du vet "MIchelle Ma Belle" :angel:
 
Sv: Syskonbarn

Säga upp bekantskapen :angel:
Skämt åt sido, namn brukar ibland låta konstiga men när man lärt känna en person med ett namn ger dom ofta den känslan man har för människan med namnet.
Själv valde jag ett inte allt för vanligt namn till min dotter men så hade jag bestämt redan när jag var 12 år att skulle jag få en flicka skulle hon heta så. Jag var grymt inspererad av Kulla-Gulla böckerna :o
Maken ville inte komma med förslag alls (läs hon skulle kunna heta Gösta om så var för honom :D ) så det bidde som jag ville :cool:
Min mamma gav min sista syster samma namn som min hund jag hade tidigare hade. Det var inget mamma tänkte på alls när hon bestämde sig för just det namnet men jag hade lite svårare att vänja mig vid. Jag tänker fortfarande på min greyhound när jag hör hennes namn ibland :o
 
Sv: Syskonbarn

mulis skrev:
Det blir nog Michelle som tilltalsnamn. Tycker att det är fisförnämt på något sätt.
JÖSSES!
Vilka fördomar.

Däremot tycker nog jag att det i ett Världsperspektiv är aningen för vanligt.
 
Sv: Syskonbarn

*lånar knapp*

Jag har själv lite svårt för ett namn som min bror och hans fru valde för sitt barn. Men jag skulle aldrig säga något om det.

Man får utgå ifrån att föräldrarna har valt det vackraste namnet de vet. Att tycka till då kan vara väldigt sårande.

Min mamma hade synpunkter och drog sig inte för att kritisera namnvalet på mitt andra barn. Även om jag helst inte vill erkänna att jag blev ledsen, så blev jag det och det kändes som om hon dömde barnet på förhand. :( Hon kallade t o m barnet för ett annat namn som hon tyckte var gulligare/bättre/snyggare... eller vad tusan det nu var... :crazy:

Första barnets namn gillade hon däremot mycket. Senare har det visat sig att första barnet är favoriten och det andra barnet är "ilsket" och "elakt" osv. (vilket inte stämmer - var och blir salig på sina projiceringar! :angel: )

Nu är kanske inte min mor något bra exempel - men min poäng är att man skall akta sig för att döma och "tycka att namnet är fisförnämt" eller vad det kan vara. Det är lätt hänt att man ser barnet som den fördom man har gentemot ett särskilt namn. Och handen på hjärtat - det är ju inte barnet själv som valt sitt namn!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: MML
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 854
Senast: Seabaz
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: Pilot
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp