Bukefalos 28 år!

Syskonpsykologi

mandalaki

Trådstartare
Någon som har tips på bra psykologiböcker om syskonrelationer? Drabbades just av en insikt om mig själv (aaaaj!) pga svartsjuketråden, måste borra lite i detta.

Det är inte populärt skrivna självhjälpsböcker jag är ute efter, snarare böcker som t ex psykologstudenter har på litteraturlistan.
 
Sv: Syskonpsykologi

Läste för tiotalet (?) år sedan något på engelska av Irene Matthis, men minns inte vad och hinner inte leta upp det nu. Vet inte hur du känner inför henne dock.
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag läste precis lite om syskonavundsjuka.
S.61-72 "Energitjuvar i familjen och avundsjuka mellan syskon".
Av Ingalill Roos, "Energitjuvar" skriven 2006.

Säkert ingen högskolebok, så det är inte det du efterfrågar, men jag vill gärna nämna den ändå.
Hoppas du får lite bra svar, jag är också på jakt efter seriösa böcker om syskonrelationer.
 
Sv: Syskonpsykologi

I en tio år gammal tidningsartikel fanns de här lästipsen:

Siblings av Juliet Mitchell
(Polity press, 2003)
The importance of sibling relationships in psychoanalysis av Prophecy Coles (Karnac, 2003)
Dialogues on sexuality, gender and psychoanalysis, redaktör Iréne Matthis (Karnac, 2004)
Bror och syster av George Elliot (Albert Bonniers förlag, i nyöversättning 2003)

Det kanske var den Matthisläsningen du tänkte på? Hon är i alla fall redaktör där.

Artikeln
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag har lite svårt att komma på något spontant.. Men exakt vad är det du vill läsa om? Mer än att det ska handla om syskon alltså :)
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag hade hoppats att typ du och Mixoman skulle komma farande ;):D

Vad syskonrelationen betyder! Vad som kan inträffa mellan syskon, vad positionen i syskonskaran betyder (utöver sånt där självhjälpsgrejs om hur storasyster "alltid" har det osv), konkurrens mellan syskon, rivalitet om föräldrarna osv.

Jag har länge varit på spåren att min syskonrelation nog har format en del viktiga beteenden för mig och nu har jag kommit på mer i den vägen.
 
Sv: Syskonpsykologi

Aha! Ska fundera lite.. Och om jag får tid (dvs undviker att skriva mitt exjobb som jag borde) kanske rota lite i anteckningar och tidigare litteratur..
 
Sv: Syskonpsykologi

:up:

Men då har jag ju gett dig ett utmärkt skäl att prokrastinera exjobbet en dag till :)
 
Sv: Syskonpsykologi

Haha! Som om jag behövde ytterligare en anledning just nu :p

Borde kanske anmält mig till mina klasskamraters internetbehandling för just prokrastinering :angel:
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag har länge tyckt att betydelsen av syskonrelationer är underskattad. Det är ett himla tjatande om mamma pappa barn, samt den romantiska kärleken, men det sägs inte särskilt mycket om syskonen.

Sen tycker jag rent logiskt att de yngre syskonen borde bli mer formade av de äldre syskonen än tvärtom. För låt säga att du är äldst, och du är tre år när nästa syskon föds, då har du redan haft tre år på dig att få en personlighet. Men du som är yngre/yngst, du föds rakt in i relationen och formas direkt av äldre syskon.

Äldre syskon kan också fungera som föräldrar ibland, då blir det ännu mer komplicerat :wtf:
 
Sv: Syskonpsykologi

Äldst, yngst eller mittemellan: Din placering i syskonskaran av Elisabeth Schönbeck. Den fördjupar faktiskt på det sättet som Tass pratar om. Vad sägs om funktionellt endabarn?
 
Sv: Syskonpsykologi

Det är ju inte säkert att just placeringen i syskonskaran är den viktigaste faktorn, dock.
 
Sv: Syskonpsykologi

Nej, det tror inte jag heller. Men visst är det något som påverkar. Ibland väldigt mycket.
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag har lite svårt att komma på något spontant..

Jag funderade förut idag men kunde inte komma på något, jag kan knappt komma ihåg att syskonrelationer tagits upp alls under utbildningen? Då är det ändå ett ständigt aktuellt tema för mig personligen så jag borde ha huggit på det direkt. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Syskonpsykologi

Jag funderade förut idag men kunde inte komma på något, jag kan knappt komma ihåg att syskonrelationer tagits upp alls under utbildningen? Då är det ändå ett ständigt aktuellt tema för mig personligen så jag borde ha huggit på det direkt. :p
Intressant! :cautious:
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag sökte men kom inte med!

Misströsta inte, det visade sig att de som jobbade med självhjälpsmaterialet på egen hand klarade sig lika bra som de som fick behandlarstöd (och båda fick en signifikant förbättring jämfört med de som stod på väntelista) så det är bara att köpa boken och sätta igång på egen hand! Eller så kan du skjuta lite på det... :D
 
Sv: Syskonpsykologi

Jag har länge tyckt att betydelsen av syskonrelationer är underskattad.

Ja, lite så tänker jag också. Syskonen borde väl vara nästan lika signifikanta personer för en som föräldrarna är.

För min egen del är det nog 20 år sedan jag började greppa hur mycket min syskonrelation påverkat mitt liv. När jag gick i terapi vet jag att vi nuddade vid det - och nu känns det nästan frestande att gå igen bara för att syna det lite djupare.

Äldst, yngst eller mittemellan: Din placering i syskonskaran av Elisabeth Schönbeck. Den fördjupar faktiskt på det sättet som Tass pratar om. Vad sägs om funktionellt endabarn?

Just det ja - den har jag läst en del om. Och konstaterat just att jag är ett funktionellt endabarn, utifrån hennes (som jag minns det) ganska schematiska beskrivningar.

Dock köpte jag aldrig boken, den lät inte så vetenskapligt grundad som jag skulle jag vilja.

Och just placeringen i syskonskaran tror jag egentligen bara betyder en liten del för vad som händer mellan syskon.

Men det var bra att du påminde om den, jag kanske köper den ändå!

Jag sökte men kom inte med!

Du sökte förstås för sent?
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 863
Senast: Blyger
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
511
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp