Syskonvagn, vad har ni o hur har ni gjort?

ako

Trådstartare
Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À föddes var L redan drygt tre, men A kommer att var exakt 2.5 o nu bor vi dessutom så att vi går mer och åker mindre bil än Vad vi gjorde när hon var ny. Hon åker fortfarande i sin vagn i princip varje dag, även om hon oxå går eller åker ståbräda emellanåt.

Det känns som om syskonvagnperioden inte blir så lång utan kanske max ett år, så jag tänkte i första hand något begagnat men ändå vettigt. Har spanat på Babytravel Dublin som verkar prisvärd o finns mkt beg. av Nackdelen är ju att om den lilla vill sitta innan vagnen slutar användas så måste han (var UL-läkaren ganska säker på ;-))titta framåt. Sen har jag så klart spanat på svindyra bugaboo donkey oxå, kanske man kunde köpa beg o sen sälja så blir ju inte kostnaden.för det året så stor ändå, men undrar oxå lite hur A kommer få plats i den. Hon är en normalstor tjej o nu, 2 år 3 mån, är hon 90 cm lång o väger 13.5 kg.

Kan tilläggas att som enkelvagn har vi en Emmaljunga City Cross som lätt funkar bra till en unge till.

Och visst, hon står gärna på ståbräda ibland, o jag har en bra ergonomisk sele, så säkert skulle vi överleva utan syskonvagn oxå, men samtidigt tänker jag på att jag t ex ska knalla mellan dagis och skolan för att hämta L som börjar fskklass i höst att det nog finns många dagar det närmsta året som man skulle uppskatta den skarpt .

Jag tror inte vi kommer att åka jättemkt bil med den, men ändå en fördel om den inte är jätteklumpigt i hopfälld, o dessutom så pass smal att det går att handla på vårt kvarters-ICA.

Tack för tankar o svar på förhand :-)
 
Jag har 23 månader mellan mina och för oss är en syskonvagn ovärdelig. Storebror somnar bäst i vagn efter lunch när man går en stund så utan syskonvagn skulle läggningen ta väldig tid för vilan. Jag försökte hitta en vagn där man kan ha lillebror sittande mot mig oberoende av den andra sitsen men det är få som det går med. Bugaboo donkey fanns det få begagnade av och de var rätt dyra tycker jag, därför valde jag att köpa en Babyjogger city mini double (har city elite sen innan och gillar den). Den funkar bra nu och när lillebror ska börja sitta så får jag helt enkelt ettas och se om han kan sitta framåt, annars får jag hitta på något då.. Har en Teutonia prestige hemma som jag kan använda om det inte funkar att sitta framåt, alternativt ta lillebror i bärselen när den stora ska sova under hösten (den lilla blir 6 månader i augusti).,,
 
  • Gilla
Reactions: ako
Är 2 år och 2 månader mellan mina. Jag köpte en syskonvagn men jag minns ärligt talat inte att jag använde den mer än någon gång innan jag sålde den vidare.

När båda sov ute så hade jag en resevagn med fullt liggläge till storebror. Tyckte de funka jättebra för de sov olika länge och ingen råkade väcka den andra.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Det är 22 månader mellan mina. Syskonvagnen är ovärdelig! De är nu tre år samt 15 månader, och den används fortfarande flitigt nästintill dagligen.

Till en början hade vi en begagnad Emmaljunda Twin Cerox 360. Den var tungkörd och bred, men ändå rätt smidig eftersom den hade rörliga framhjul.

I höstas när vi insäg att den inte skulle fungera i snön så köpte vi ännu en begagnad Emmaljunga Twin Cerox, samma modell fast med fasta framhjul. Den rullar bättre, men det är ju lite av ett slagskepp att ge sig in i småaffärer med ;)

Mina krav har varit att jag vill ha bebisen emot mig till minst ett års ålder (så även sittdelen var tvungen att vara vänd mot mig) och att jag inte vill betala en halv förmögenhet. Emmaljunga har stämt bra in på det och det är vad som erbjuds mest i andra hand häromkring.

Mina krav idag om jag skulle köpa en ny syskonvagn:
- bebisen vänd mot mig till minst ett års ålder (storasyskonet kvittar åt vilket håll han sitter)
- komma in genom vanliga dörrar, max 79,5 cm
- delade säten (så inte lillebror kan lägga sig raklång över storasyskonet...)
- gärna rörliga framhjul som är låsbara (för sämre väglag)
- suflett(-er) som sitter ordentligt
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har också funderat i de här banorna, men för oss blir det nog ingen syskonvagn (hur mycket jag än suktar efter en donkey:angel:)
Kommer att ha något längre mellan våra barn (ganska exakt 3år)
Men, det ska finnas en mycket billigare, med i princip samma funktioner som donkeyn, kan ha varit beemoo eller liknande den hette.
Och angående sitsstorleken i donkey, så ska det gå att byta tyget till buffalos och på så sätt få mer utrymme:)
Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À föddes var L redan drygt tre, men A kommer att var exakt 2.5 o nu bor vi dessutom så att vi går mer och åker mindre bil än Vad vi gjorde när hon var ny. Hon åker fortfarande i sin vagn i princip varje dag, även om hon oxå går eller åker ståbräda emellanåt.

Det känns som om syskonvagnperioden inte blir så lång utan kanske max ett år, så jag tänkte i första hand något begagnat men ändå vettigt. Har spanat på Babytravel Dublin som verkar prisvärd o finns mkt beg. av Nackdelen är ju att om den lilla vill sitta innan vagnen slutar användas så måste han (var UL-läkaren ganska säker på ;-))titta framåt. Sen har jag så klart spanat på svindyra bugaboo donkey oxå, kanske man kunde köpa beg o sen sälja så blir ju inte kostnaden.för det året så stor ändå, men undrar oxå lite hur A kommer få plats i den. Hon är en normalstor tjej o nu, 2 år 3 mån, är hon 90 cm lång o väger 13.5 kg.

Kan tilläggas att som enkelvagn har vi en Emmaljunga City Cross som lätt funkar bra till en unge till.

Och visst, hon står gärna på ståbräda ibland, o jag har en bra ergonomisk sele, så säkert skulle vi överleva utan syskonvagn oxå, men samtidigt tänker jag på att jag t ex ska knalla mellan dagis och skolan för att hämta L som börjar fskklass i höst att det nog finns många dagar det närmsta året som man skulle uppskatta den skarpt .

Jag tror inte vi kommer att åka jättemkt bil med den, men ändå en fördel om den inte är jätteklumpigt i hopfälld, o dessutom så pass smal att det går att handla på vårt kvarters-ICA.

Tack för tankar o svar på förhand :-)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi kommer ha 3 år mellan våra om det går som tänkt, och isf har jag tänkt skaffa en som kan göras till syskonvagn, men inte behöver vara det hela tiden. Eftersom att jag räknar med att dottern isf bara lär vilja använda den under vintern, på sommaren kan hon cykla sen, så vill jag främst ha en som fungerar bra som singelvagn. Jag är sugen på en el supernitro, där det går (men då gäller inte garantin) att fästa en syskonadapter och ha på längden. Med en liggdel och en sittdel klarar jag förhoppningsvis första året, visar det sig sen att vi är i behov av syskonvagn även fortsättningsvis får jag väl köpa till en sittdel till då, om inte, så då får dottern gå och pyttis åka.

Vi har ju hund, och går dagligen långa promenader, annars tror jag jag hade klarat mig utan iom att dottern är så stor, men hon är inte intresserad av att gå hela rundan idag, och jag tror inte hon kommer vara det sen heller, och är hon det är ju det inget bekymmer.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi har en carena doubble swing och har varit nöjda med den. Vi köpte den när vi väntade tvåan (1,5 år mellan 1:an och 2:an). Den användes då mkt första halvåret eftersom storasyster var liten och åkte mkt vagn och lillasyster sov massor på dagarna och var väldigt nöjd i vagnen. Efter att lillasyster var ett halvår stod vagnen i princip oanvänd. Storasyster ville bara gå själv, och när det blev tvunget med vagn satt hon i sulky och lillasyster åkte i sjal eller sele.

Nu när vi fick trean hade de båda storasystrarna hunnit bli 4,5 och 3. Vi behöll syskonvagnen och tänkte att den kanske skulle komma till användning, men vi har hittills aldrig använt den, och minstingen är snart 8 månader. Hon hänger i princip bara i sjalen eller selen. När hon blev ett halvår fick hon börja prova en enkelvagn lite under vissa sovstunder bara för att det ibland kan vara praktiskt att inte ha en bebis på sig jämt, men mestadels hänger hon i selen. 3,5 åringen åker sulky eller bebisens vagn ibland, och ibland åker hon i selen och bebisen i vagnen, medan 5 åringen cyklar om vi ska gå en bit.

Summa summarum; en dubbelvagn hade inte behövts. En sjal/sele hade jag aldrig klarat mig utan!!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi har 18 månader mellan våra och syskonvagnen användes exakt ett halvår. Det blev punktering på vagnen och jag orkade inte laga så vi köpte en ståbräda samma dag. Nu, ett halvår senare, står vagnen fortfarande där med sin punktering.. Vi har en Bozz och fördelen är att det går att vända sitsarna hur man vill och att de kan inta fullt liggläge om så skulle behövas och att förvaringsutrymmet är toppen. (En annan fördel är att den får in genom vår smala smala källardörr precis på håret.) En klar nackdel är att den drar åt det håll där det tyngre barnet sitter.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À föddes var L redan drygt tre, men A kommer att var exakt 2.5 o nu bor vi dessutom så att vi går mer och åker mindre bil än Vad vi gjorde när hon var ny. Hon åker fortfarande i sin vagn i princip varje dag, även om hon oxå går eller åker ståbräda emellanåt.

Det känns som om syskonvagnperioden inte blir så lång utan kanske max ett år, så jag tänkte i första hand något begagnat men ändå vettigt. Har spanat på Babytravel Dublin som verkar prisvärd o finns mkt beg. av Nackdelen är ju att om den lilla vill sitta innan vagnen slutar användas så måste han (var UL-läkaren ganska säker på ;-))titta framåt. Sen har jag så klart spanat på svindyra bugaboo donkey oxå, kanske man kunde köpa beg o sen sälja så blir ju inte kostnaden.för det året så stor ändå, men undrar oxå lite hur A kommer få plats i den. Hon är en normalstor tjej o nu, 2 år 3 mån, är hon 90 cm lång o väger 13.5 kg.

Kan tilläggas att som enkelvagn har vi en Emmaljunga City Cross som lätt funkar bra till en unge till.

Och visst, hon står gärna på ståbräda ibland, o jag har en bra ergonomisk sele, så säkert skulle vi överleva utan syskonvagn oxå, men samtidigt tänker jag på att jag t ex ska knalla mellan dagis och skolan för att hämta L som börjar fskklass i höst att det nog finns många dagar det närmsta året som man skulle uppskatta den skarpt .

Jag tror inte vi kommer att åka jättemkt bil med den, men ändå en fördel om den inte är jätteklumpigt i hopfälld, o dessutom så pass smal att det går att handla på vårt kvarters-ICA.

Tack för tankar o svar på förhand :-)

Jag har 2 år och fyra månader mellan mina, och vi skippade syskonvagnen. De är ju rätt stora och bökiga, tar plats i butiker och på tåg och bussar, och hemma förstås. Kände aldrig riktigt att den behövdes heller, som nyföding åkte lillasyskonet sele, och efter tre månader eller så bytte vi till vagn och ståbräda. När lillasyskonet var ett år, och storasyskonet 3,5 behövdes inte den heller, sen dess går storasyskonet.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för alla svar. Det verkar ju variera mycket hur mycket glädje man har av syskonvagn. I går träffade jag faktiskt på kompisar som har en Bugaboo Donkey o deras större barn, som är ung lika stor som A, börjar växa ur den, så där strök jag det svindyra alternativet (rätt skönt ;-)). Det finns ju några till med individuellt vändbara sitsar oxå, men den enda av dem som inte verkar ha lika liten eller mindre sits än buggan är Emmaljungas Super Viking men den är å andra sidan ganska bred (79 cm) o dessutom dyr o ny på marknaden- ingen beg marknad ännu. Tror det lutar åt Babytravel Dublin ändå- kändes rejäl men ändå bara en cm bredare än buggan (75 cm), och dessutom verkar gå att köpa i bra skick beggad för ett par tusen. Så länge bäbisen ligger i liggdelen är den ju vänd mot mig o vid de tillfällen syskonvagnen ev behöver användas när den lille har börjat med sittdel får han väl helt enkelt sitta framåt. Vi har ju även en bra, vändbar, enkelvagn med ståbräda som säkert kompletterar redan från början o sen ersätter syskonvagnen helt senast när snön smälter nästa vår.

Tror inte vi kommer använda den så mkt på stan, i affärer (Ica undantaget ) eller på buss, utan mest på promenader till o från förskola/ skola, lekplatser o hundpromenader och vid längre utflykter.

Tack igen för svar! O självklart tas gärna ännu fler tankar o erfarenheter emot :-)!!
 
La
Tack för alla svar. Det verkar ju variera mycket hur mycket glädje man har av syskonvagn. I går träffade jag faktiskt på kompisar som har en Bugaboo Donkey o deras större barn, som är ung lika stor som A, börjar växa ur den, så där strök jag det svindyra alternativet (rätt skönt ;-)). Det finns ju några till med individuellt vändbara sitsar oxå, men den enda av dem som inte verkar ha lika liten eller mindre sits än buggan är Emmaljungas Super Viking men den är å andra sidan ganska bred (79 cm) o dessutom dyr o ny på marknaden- ingen beg marknad ännu. Tror det lutar åt Babytravel Dublin ändå- kändes rejäl men ändå bara en cm bredare än buggan (75 cm), och dessutom verkar gå att köpa i bra skick beggad för ett par tusen. Så länge bäbisen ligger i liggdelen är den ju vänd mot mig o vid de tillfällen syskonvagnen ev behöver användas när den lille har börjat med sittdel får han väl helt enkelt sitta framåt. Vi har ju även en bra, vändbar, enkelvagn med ståbräda som säkert kompletterar redan från början o sen ersätter syskonvagnen helt senast när snön smälter nästa vår.

Tror inte vi kommer använda den så mkt på stan, i affärer (Ica undantaget ) eller på buss, utan mest på promenader till o från förskola/ skola, lekplatser o hundpromenader och vid längre utflykter.

Tack igen för svar! O självklart tas gärna ännu fler tankar o erfarenheter emot :-)!!
 
Kan rapportera att här har det gått fort på förmiddagen. Efter att jag skrivit förra inlägget här i tråden passade jag på att surfa in på Blocket ( kommer ju ingen tidning på söndagar ;-) - då är det shysst med mobilsurf!) o där hittade jag en komplett Babytravel Dublin för 1500 lite längre bort i vårt bostadsområde. Dessutom röd :-)!!! Jag gillar färg o tycker svarta vagnar (vilket verkar vara vanligast vad det gäller BT Dublin) är lite trista, så jag slängde mig på telefonen o fick sen sticka dit o köpa den direkt. Så nu behöver jag inte fundera mer. Den var i jättefint skick o använd i mindre än ett år. Dessutom visade det sig att äldsta barnet i familjen ska gå i samma fskklass som Ludvig. Världen är liten!
 
Får man fråga vad du gav för dina?
Om det var mig du menade (blir lite småtokig av att man inte ser på nya forumet vem man svarar om man inte gör citat), så gav jag 3000kr för för 360n och 1000kr för Ceroxen. Ceroxen är helt klart den som varit värd pengarna.
 
Om det var mig du menade (blir lite småtokig av att man inte ser på nya forumet vem man svarar om man inte gör citat), så gav jag 3000kr för för 360n och 1000kr för Ceroxen. Ceroxen är helt klart den som varit värd pengarna.
Ah, då har jag lärt mig något nytt!
Det var inte alls farligt dyrt för vagnarna. När jag har kollat på blocket har jag knappt hittat några alls, fast nu var det ganska bråttom eftersom lillebror blev en månad tidig...
 
Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À föddes var L redan drygt tre, men A kommer att var exakt 2.5 o nu bor vi dessutom så att vi går mer och åker mindre bil än Vad vi gjorde när hon var ny. Hon åker fortfarande i sin vagn i princip varje dag, även om hon oxå går eller åker ståbräda emellanåt.

Det känns som om syskonvagnperioden inte blir så lång utan kanske max ett år, så jag tänkte i första hand något begagnat men ändå vettigt. Har spanat på Babytravel Dublin som verkar prisvärd o finns mkt beg. av Nackdelen är ju att om den lilla vill sitta innan vagnen slutar användas så måste han (var UL-läkaren ganska säker på ;-))titta framåt. Sen har jag så klart spanat på svindyra bugaboo donkey oxå, kanske man kunde köpa beg o sen sälja så blir ju inte kostnaden.för det året så stor ändå, men undrar oxå lite hur A kommer få plats i den. Hon är en normalstor tjej o nu, 2 år 3 mån, är hon 90 cm lång o väger 13.5 kg.

Kan tilläggas att som enkelvagn har vi en Emmaljunga City Cross som lätt funkar bra till en unge till.

Och visst, hon står gärna på ståbräda ibland, o jag har en bra ergonomisk sele, så säkert skulle vi överleva utan syskonvagn oxå, men samtidigt tänker jag på att jag t ex ska knalla mellan dagis och skolan för att hämta L som börjar fskklass i höst att det nog finns många dagar det närmsta året som man skulle uppskatta den skarpt .

Jag tror inte vi kommer att åka jättemkt bil med den, men ändå en fördel om den inte är jätteklumpigt i hopfälld, o dessutom så pass smal att det går att handla på vårt kvarters-ICA.

Tack för tankar o svar på förhand :-)

Vi har 2 år och 2 månader mellan våra barn och använder vår syskonvagn rätt mycket trots att förskolan ligger tvärs över gården. Vi har en baby travel Dublin som vi köpte på blocket. 1000 kr kostade den och var nästan oanvänd. Lillebror är ett halvår och har i flera månader suttit upp i liggdelen genom att vi pallar upp med en kudde bakom. Funkar bra än så länge men de kan ju inte sitta så hur länge som helst med tanke på risken att falla ur. Jag skulle aldrig köpa en så dyr vagn som bugaboo bara för att kunna få en bakåtvänd sittdel. Ofta kanske man inte använder dubvelvagnen så ofta som en enkelvagn och tiden går fort så rätt vad det är funkar det bra att sitta framåtvänt.

Jag har inte provat att fälla ihop den men sambon har och han tyckte det gick rätt smidigt.

Sen är det faktiskt snart att ta dubvelvagnen när man ska gå och handla om man har ett barn med sig. I den delen som är utan barn ställer man korgen/kassen så slipper man bära! Vår vagn funkar utmärkt i vår kvartersbutik.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi har 23 månader mellan våra två första. Jag hade fått koller utan syskonvagn. Vi bor väldigt kuperat och det är först nu (ett år senare) som man kan lita på att storebror orkar gå ner på byn t ex (tar 30-40 minuter för honom att knata upp för "berget" på hemvägen). Vi köpte en billighetsvariant där barnen åker framåtvända (tyvärr) efter varandra. Mest använde vi enkelvagnen till bebisen och så satt storebror med ett grannbarn i syskonvagnen när vi gick till lekplatser längre bort osv. Den vagnen var bra till våra två i början. Nu är lillasyster för stor för att ligga (ena sätet har fullt liggläge) så då är den inte lika praktisk.

Mellan lillasyster och nya lillebror kommer det att vara drygt 14 månader. Lillasyster sover varje dag i vagnen så nu har vi lite andra behov. Jag har köpt en begagnad Teutonia tvillingvagn. Vändbar sittdel där barnen sitter bredvid varandra och båda kan ligga ner. Den är förstås mycket större och "klumpigare" men rymligare för barnen och bekvämare att köra. Vi får se om vi behåller den andra vagnen också, den är super för kortare ärenden i stan t ex, tar liten plats i bilen, superenkel att fälla, passar genom alla dörrar osv...
 
  • Gilla
Reactions: ako
Nu finns det så många olika syskonvagnar! Igår såg jag en där båda kan sitta emot fast på längden. Men vad heter vagnarna? Det finns några olika märken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp