Bukefalos 28 år!

Syskonvagn

turbofling

Trådstartare
Jag är inte gravid nu men om allt går som vi planerar så kommer Emilia få ett syskon när hon är runt 1,5 år och en syskonvagn känns nödvändig.

Jag är en stor planeringmänniska och älskar att fundera på saker och just nu har jag fastnat i syskonvagnsfunderingar. Sambon skrattar åt mig och tycker vi kan vänta lite med att titta på det, vi kommer ha 9 månader på oss när jag förhoppningsvis blir gravid igen.

Men jag vill titta och hittar inga bra vagnar. Av dom vagnar vi har nu tycker jag bäst om våran gamla Teutonia med fyra fasta hjul men det känns som en syskonvagn med fyra fasta hjul blir väldigt klumpig. Så jag tittar på en syskonvagn med två stora svängbara framhjul men dom som finns verkar inte ha vändbar sits och det vill jag ha.

Så vi vill ha
* Möjlighet för Emilia att sitta framåt men småsyskonet att sitta mot oss, när syskonet blir tillräckligt stort för att sitta
* Två stora svängbara framhjul
* Gå in i en Mazda 5 (medelstort bagageutrymme)
* Kunna gå igenom dörrar i affärer
* Inte allt för liten liggdel
* Suffleter och ryggstöd som går att reglera var för sig

Finns en sån vagn?

Jag gillar Emmaljungas vagnar, men där verkar det vara fyra fasta hjul eller små svängbara som gäller
 
Sv: Syskonvagn

Jag kollade också på de då Rasmus kommer vara 2 år 2½ mån när lillasyster kommer, dom finns ju, men då får lillasyskonet vända sig framåt också när h*n vuxit ur liggdelen och jag tycker de är för tidigt när de är så små (6-7 mån)

Jag hade väl egentligen inte behövt en syskonvagn, men vi är ute och åker ganska så mycket så då blir det skönt att ha båda på 2 ställen. Rasmus är ju ändå lite liten för att fixa att stå länge på ståbrädan. (Kommer köpa ståbräda + city korg till min cangaroo för dom tillfällen bara bebis behöver vagn)

Provkörde båda EL twin vagnar och det är en orolig skillnad. Den utan svängbara framhjul känns stor som en j*vla buss att ta sig fram med.
Upplevde liggdelen som rymligare än sittdelen. Tur Rasmus inte är någon biff!

Får utvärdera där i februari-mars hur små framhjulen fungerar, är mkt grusvägar här jag bor och förra året hade vi 1m snö i november ;)
 
Sv: Syskonvagn

Jag gillar själva utformningen på tex. babytravels (UJs) syskonvagnar men det avskräcker lite att att behöva vända den lilla framåt så tidigt, eller iaf att inte kunna ha möjligheten att liten mot sig. Men att bara ha mot sig känns inte heller bra för Emilia.

Vi har en med små, svängbara framjul på Emilias ena vagn nu. Jag tycker inte om den. Enda gången den är bra är om marken är helt plan och jämn men hur ofta är den det förutom på affärer.
 
Sv: Syskonvagn

Nu är jag iofs väldigt partisk när det gäller syskonvagnar :angel: men detta är min upplevelse av de vagnar jag sett på nära håll.

Så vi vill ha
* Möjlighet för Emilia att sitta framåt men småsyskonet att sitta mot oss, när syskonet blir tillräckligt stort för att sitta

Har inte sett någon syskonvagn som uppfyller detta.

* Två stora svängbara framhjul

Finns både på Babytravel och Urban Jungle. Hjulen på UJ går även att låsa om man vill. Vet inte hur det är med Babytravel.

* Gå in i en Mazda 5 (medelstort bagageutrymme)

Babytravel blir som en kub, typ, när den är ihopfälld. UJ blir platt. Tror inte det ska vara något problem med någon av dessa vagnar. UJ:n är väldigt flexibel, kan läggas ner, ställas på högkant osv.

* Kunna gå igenom dörrar i affärer

Inga problem med UJ. Den är mindre än 80 cm på bredden. Tror inte Babytravel är bredare, den är däremot längre eftersom hjulen är "framför" vagnen.

* Inte allt för liten liggdel

Babytravels liggdel är rymligare än UJ. Våra barn var 6 månader när de gick från liggdel till sittdel och även om de fyllde upp liggdelen väl så verkade de trivas i den.

* Suffleter och ryggstöd som går att reglera var för sig

Finns på Babytravel. UJ har hel sufflet men det går att anpassa ryggstödet individuellt.

Vi har varit supernöjda med vår UJ! Skulle inte vilja ha någon annan syskonvagn! :love:

Lycka till i letandet!

/Timsetim
 

Liknande trådar

Småbarn Hej alla kloka bukeföräldrar mfl. 24/2 kommer om allt går som det ska ett efterlängtat syskon till vår kille på två och familjen blir...
Svar
13
· Visningar
1 759
Senast: Zewz
·
Småbarn Jag trodde nog jag skaffat min sista barnvagn då vårt sista barn är 1.5 år och vi haft grejor sedan innan. Nu verkar dock vår gamla...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: ako
·
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 371
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 512
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp