Sysselsättning för synskadade.

Skjøldur

Trådstartare
Jag jobbar på ett äldreboende i Norge och eftersom det är mycket lättare att få plats där än på motsvarande i Sverige så är många av patienterna pigga. Ett par stycken av dom synskadade har ofta långtråkigt. Dom deltar i många av husets aktiviteter som gymnastik, frågesport, gudstjänst... Men det räcker inte. Har ni några bra förslag på vad dom skulle kunna syssla med? Något spel kanske om de som ser hjälper till? Någon hobby? Lite material kanske de anhöriga kan köpa.
 
Jag jobbar på ett äldreboende i Norge och eftersom det är mycket lättare att få plats där än på motsvarande i Sverige så är många av patienterna pigga. Ett par stycken av dom synskadade har ofta långtråkigt. Dom deltar i många av husets aktiviteter som gymnastik, frågesport, gudstjänst... Men det räcker inte. Har ni några bra förslag på vad dom skulle kunna syssla med? Något spel kanske om de som ser hjälper till? Någon hobby? Lite material kanske de anhöriga kan köpa.
Morsan fick en taktiltavla där man kan rita själv och det man ritar blir upphöjda bilder som man kan känna. Vet inte vart man köper dem, men det borde ju google veta.
 
Det finns en del kort- och brädspel som är anpassade för synskadade, kanske kan vara något? Flera vanliga sällskapsspel borde ju gå att använda också, med lite egen anpassning.

Om de tidigare har handarbetat så kanske de skulle vilja göra det igen. Broderier är väl svårt, men enklare stickningar med tjockare stickor kan vara ett alternativ. Min mor har det "i händerna" så att säga.
Föreläsningar med intressanta ämnen? Odling kan också vara en idé, att ha händerna i jord och hjälpa till med omplantering av växter eller så frön - bör gå att göra på känsla också, och behöver inte vara perfekta rader etc.
 
Lyssna på musik, lyssna på ljudbok Någon som ser som läser för de andra är underskattat och skulle användas mycket mer!
 
Har du frågat personerna vad de tycker om att göra? Har synen blivit sämre med åldern? Vilka aktiviteter gillade de i så fall att utföra tidigare när de såg bättre som de inte utför nu? Kanske går det att återuppta någon meningsfull aktivitet som de tappat i och med synnedsättningen genom att anpassa/modifiera aktiviteten.
 
Hur länge har dom varit synskadade? Min farmor var synskadad från tonåring. Förslag:

Shack! Finns speciella shackbräden för synskadade som även seende kan använda.

Memory:finns för synskadade. Dock krävs det nog någon som ser också hjälper till

Kortspel: går också om dom har skrivits på blindskrift

Sticka:min farmor har både stickat tröjor och sockar, avancerade mönster med

Syntolkade filmer har ni några såna?

Min farmor spelade även fiol, åkte skidor, sköt pistol (man har hörlurar som piper) som ung. Men schack spelade hon in i det sista,mkt bra för hjärnan med
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
32 915
Senast: Sander
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 955
Senast: supercassie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp