Sysslolös men trött

En stor del av dagen, när jag inte pluggar eller sover, sitter jag på nätet och glor. Det är inte sunt och jag borde sluta med det. Men jag vet inte vad jag ska göra i stället. Förut brukade jag spela en del spel på mobilen, men det har jag tröttnat på. Jag har också tyckt om att brodera men jag hittar inget bra mönster. Jag köpte ett broderikit för ett och ett halvt år sedan, började på det men slutade. Mönstret var inte bra och jag tyckte inte det var kul. Jag tycker inte om att titta på tv/se film. Det är ingen slump att jag aldrig har ägt en tv. Och ljudböcker intresserar mig inte. Det är ansträngande och jobbigt att lyssna på någon som pratar. Och då kan jag heller inte lyssna på musik. Jag har musik påslagen jämt. Och korsord är för svårt.

Jag skulle behöva någon syssla att "stoppa in huvudet i" men kan inte komma på vad. Antingen är jag inte intresserad eller så är det för jobbigt. Eller båda delarna.

För en tid sedan svarade jag på en medryttarannons. Ägaren och jag ska träffas är det sagt, men det har skjutits upp ett par gånger. Och jag undrar om jag verkligen ska ta upp ridningen igen. Vet inte om det är någon idé. Kommer ju bli sjukt jobbigt att åka till stallet. Och så vet jag inte om jag kommer att ha råd med lektioner. Vet inte om ridningen är värd investeringen av tid och pengar. Jag är ändå så talanglös.
 

Jag pluggar. Inget annat. I övrigt är jag arbetslös.

Bokföringen är för hushållets kostnader. Jag vill veta vad jag lägger mina pengar på.
 
Jag pluggar. Inget annat. I övrigt är jag arbetslös.

Bokföringen är för hushållets kostnader. Jag vill veta vad jag lägger mina pengar på.

Ah, jag förstår.

Förstår du själv vad det är du har gjort i ett försök att kompensera din variation, att försöka känna att du klarar av saker och försök att få dopamin för "avklarat uppdrag"?

Du har lagt ribban för högt. På tok för jättehögt. Lägg ner med "bokföringen". Du har gett dig själv ytterligare ett tillfälle att känna dig misslyckad. Det är inte konstruktivt. Dessutom finns det massa appar som kan göra det åt dig.
 
Ah, jag förstår.

Förstår du själv vad det är du har gjort i ett försök att kompensera din variation, att försöka känna att du klarar av saker och försök att få dopamin för "avklarat uppdrag"?

Du har lagt ribban för högt. På tok för jättehögt. Lägg ner med "bokföringen". Du har gett dig själv ytterligare ett tillfälle att känna dig misslyckad. Det är inte konstruktivt. Dessutom finns det massa appar som kan göra det åt dig.
Nej, jag vet inte vad jag gjort för att klara saker. Och något belöningssystem har jag nog inte riktigt.

Bokföringen känns som ett absolut måste. Jag började med det när jag och mitt ex hamnade i ekonomisk knipa när han förlorade sin inkomst. Och även om vi kom ur knipan så vill jag ha kontroll över min ekonomi. Jag är livrädd för att hamna i knipa igen.

Jag vill inte ha någon app. Jag kör med excel. Där har jag listat mina kategorier och mina konton/kort/kontanter. Tycker jag har ett fungerande system. Jag måste bara föra in siffrorna. Och där har jag även min budget, månad för månad. Och vid årets slut kan jag summera mina utgifter och ser då exakt hur mycket jag lagt på exempelvis boende.
 
Jag har aldrig funkat med varken städ eller matlagning. Vet ärligt talat inte hur jag klarat mig.
Känner igen mig.
Jag äter ofta ofta mackor till frukost och middag. Jag har överlevt på bröd och ost större delen av mitt liv. Och färdigmat.

Det går inte att bjuda hem folk för att man inte pallar städa.
"Det gör inget" säger dom men dom förstår inte alls exakt hur kaos det är. Och exakt vilken ansträngning (dvs omöjligt) det är att ta tag i det.

Absolut lättare när man mår bättre i kropp och själ.

Men vet man vad man dealar med så kan man iallafall få en förståelse för varför man inte fungerar som andra. Och en förståelse kan vara en början till att finna ro i det och kanske hitta saker som fungerar istället för att tryckas in i ett pussel man inte passar i.

Man måste "bara" hitta rätt tråd att börja nysta i.
Jag tycker absolut att ni ska fortsätta kolla på adhd.
 
Känner igen mig.
Jag äter ofta ofta mackor till frukost och middag. Jag har överlevt på bröd och ost större delen av mitt liv. Och färdigmat.

Det går inte att bjuda hem folk för att man inte pallar städa.
"Det gör inget" säger dom men dom förstår inte alls exakt hur kaos det är. Och exakt vilken ansträngning (dvs omöjligt) det är att ta tag i det.

Absolut lättare när man mår bättre i kropp och själ.

Men vet man vad man dealar med så kan man iallafall få en förståelse för varför man inte fungerar som andra. Och en förståelse kan vara en början till att finna ro i det och kanske hitta saker som fungerar istället för att tryckas in i ett pussel man inte passar i.

Man måste "bara" hitta rätt tråd att börja nysta i.
Jag tycker absolut att ni ska fortsätta kolla på adhd.
Har ju fått en del hjälp av både boendestöd och arbetsterapeut för att få ordning. Boendestöd hjälper också till med matlagningen. Men annars blir det mycket färdigmat. Trist, då det vegetariska utbudet är begränsat.
För att det inte fungerar som det ska om man har adhd.
Solklart.
Jaha. Det visste jag inte.
 
Nej, jag vet inte vad jag gjort för att klara saker. Och något belöningssystem har jag nog inte riktigt.

Bokföringen känns som ett absolut måste. Jag började med det när jag och mitt ex hamnade i ekonomisk knipa när han förlorade sin inkomst. Och även om vi kom ur knipan så vill jag ha kontroll över min ekonomi. Jag är livrädd för att hamna i knipa igen.

Jag vill inte ha någon app. Jag kör med excel. Där har jag listat mina kategorier och mina konton/kort/kontanter. Tycker jag har ett fungerande system. Jag måste bara föra in siffrorna. Och där har jag även min budget, månad för månad. Och vid årets slut kan jag summera mina utgifter och ser då exakt hur mycket jag lagt på exempelvis boende.

Jag hör dig (läser dig? Haha)

Om du gör en lista på allt du är rädd för, blir den lång då?

Är det hälsobefrämjande att bära på många rädslor? Hindrar dom dig från att ta steg mot att bli frisk?
 
Jag hör dig (läser dig? Haha)

Om du gör en lista på allt du är rädd för, blir den lång då?

Är det hälsobefrämjande att bära på många rädslor? Hindrar dom dig från att ta steg mot att bli frisk?
Jo, finns nog en del rädslor. När något skit har hänt gör jag vad jag kan för att det inte ska hända igen.

Vad är Discord?
 
Jo, finns nog en del rädslor. När något skit har hänt gör jag vad jag kan för att det inte ska hända igen.

Vad är Discord?
Det är som en korsning mellan IRC och forum som Bukefalos, finns miljontals olika servrar på olika ämnen.

En hel del av dom är om psykologi och mental hälsa. Standarden på innehållet är hög i de med seriösa ämnen. Finns även skolor som använder Discord till olika samarbetsprojekt, kurser osv.
 
Det är som en korsning mellan IRC och forum som Bukefalos, finns miljontals olika servrar på olika ämnen.

En hel del av dom är om psykologi och mental hälsa. Standarden på innehållet är hög i de med seriösa ämnen. Finns även skolor som använder Discord till olika samarbetsprojekt, kurser osv.
Okej. Blev nog tyvärr inte klokare. Vet inte ens vad IRC är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 661
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
790
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: Wille
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp