Sysslolös men trött

En stor del av dagen, när jag inte pluggar eller sover, sitter jag på nätet och glor. Det är inte sunt och jag borde sluta med det. Men jag vet inte vad jag ska göra i stället. Förut brukade jag spela en del spel på mobilen, men det har jag tröttnat på. Jag har också tyckt om att brodera men jag hittar inget bra mönster. Jag köpte ett broderikit för ett och ett halvt år sedan, började på det men slutade. Mönstret var inte bra och jag tyckte inte det var kul. Jag tycker inte om att titta på tv/se film. Det är ingen slump att jag aldrig har ägt en tv. Och ljudböcker intresserar mig inte. Det är ansträngande och jobbigt att lyssna på någon som pratar. Och då kan jag heller inte lyssna på musik. Jag har musik påslagen jämt. Och korsord är för svårt.

Jag skulle behöva någon syssla att "stoppa in huvudet i" men kan inte komma på vad. Antingen är jag inte intresserad eller så är det för jobbigt. Eller båda delarna.

För en tid sedan svarade jag på en medryttarannons. Ägaren och jag ska träffas är det sagt, men det har skjutits upp ett par gånger. Och jag undrar om jag verkligen ska ta upp ridningen igen. Vet inte om det är någon idé. Kommer ju bli sjukt jobbigt att åka till stallet. Och så vet jag inte om jag kommer att ha råd med lektioner. Vet inte om ridningen är värd investeringen av tid och pengar. Jag är ändå så talanglös.
 

Brukade du göra yoga eller någon träning du kan göra hemma?
Nej. Orkar inte.

Förr försökte jag, men kom alltid av mig. Sen efter en lång tid kunde jag försöka igen, men samma sak hände alltid. Rutiner är något som inte fungerar för mig. Kan aldrig hålla dem. Jag går inte ens promenader längre. Det är också för jobbigt. Och jag orkar inte med att jag måste duscha efteråt.
 
Jag hittade faktiskt min målarbok idag när jag städade med boendestödet. Men jag känner inget sug efter att använda den.
Ibland måste man börja för att 'väcka' suget tänker jag. Är själv sådan när det kmmer till det mesta... svårt som fan att börja, men ibland hittar det rätt ändå och jag blir fast iett nytt intresse.
Tänkte annars påminna om att det snart är period att börja så inför våren. :heart Jag har också köpt mig en svamplåda för att odla svamp hemma under vintern för första gången, det kanske kan vara något?
 
Ibland måste man börja för att 'väcka' suget tänker jag.

Jag kan känna igen mig i det. Och även om det framför allt i svårare stunder kan kännas skitsvårt kan det ibland, tycker jag, hjälpa att bryta ner det i små, små delar. Som i detta exempel skulle det kunna vara: Ta fram bok och pennor, öppna bok och pennor o.s.v. Gå så långt man klarar för stunden. Eller jag kanske egentligen inte oroar läsa en bok eller se någon serie just nu, men kan jag åtminstone ta upp en bok? Starta TV/valfri skärm? Kan jag börja åtminstone?

Och det kan såklart gälla flera saker, som ifråga om fysisk aktivitet t.ex. Ibland kan jag kompromissa nog med mig själv för att börja med; byt om. ”Du behöver inte ut och gå/springa/cykla, men byta om till lämpliga kläder kan du väl göra?” och ”Det räcker att du går ett varv runt kvarteret, du behöver inte gå hela vanliga rundan på flera kilometer”.

Och nej, ibland ibland går det verkligen inte. Ibland kommer jag inte så långt som till ombyte, ibland tar det stopp därefter.

Men också ibland, ibland efter en jävla tid och en massa ältande (jag vet inte hur länge jag har suttit färdig och klar i hallen ibland), så tar jag mig ut (och här försöker jag tänka strategiskt; när man är på botten kan det kännas som ett jävla projekt faktiskt bara att orka duscha, men ibland kanske man ändå ”måste” och är jag där att jag likväl ska duscha, så kan jag försöka planera in ev. aktivitet innan). Ibland blir det verkligen bara en kort, kort runda. Och ibland, när jag väl kommit ut, känns det ju faktiskt bra och den vanliga rundan på flera kilometer känns inte längre ”ouppnåelig” eller som ett påtvingat måste, utan något som både ben och hjärna faktiskt nästan av sig själva drar efter.

Det behöver inte vara allt eller inget. Ibland räcker det gott nog med något, och ibland hinner hjärnan och någon slags motivation åtminstone något ikapp, i takt med att man väl börjar.

Jag vet hur lätt det kan vara att säga och lika mycket hur omöjligt det kännas att göra, när man är där nere, på botten, och kanske både motivation och koncentrationsförmåga är på noll. Men ibland kan man försöka kompromissa, hjälpa och lyfta sig själv. Man behöver inte göra det svårare än vad det behöver vara, att göra något alls.
 
Jag känner att jag vill inte tvinga mig själv att göra saker för det är ändå ingen idé. Det är ingen mening med något. Och i år har jag inte ens orkat odla i någon större omfattning. Jag orkar ju ändå inte ta hand om det. Och att odla något man ska äta är ingen idé då jag inte klarar av att ta hand om det och äter det inte heller.

Jag vill bara göra saker för att döda tid. Men matar i alla fall fåglarna i år. Och så är målet i vår att jag ska göra i ordning den entrerabatt jag fixade förra året.
 
Jag sitter nu med min Paint by Numbers. Här är en bild hur det ser ut (ej klar). Det är verkligen roligt!
 

Bifogade filer

  • B3C30743-4F3B-4283-9553-C85F25D8BC00.jpeg
    B3C30743-4F3B-4283-9553-C85F25D8BC00.jpeg
    391,3 KB · Visningar: 80
Tror mitt internetmissbrukande har att göra med att jag saknar social kontakt. Men vet inte hur jag skulle kunna lösa det.
 
Säger igen Fountain House. Finns i Örebro.
Det är för långt att åka. Jag åker bara till Örebro när jag måste p.g.a. skolan. Och efter skolan behöver jag åka hem direkt för jag orkar inget mer efter skoldagen.

Har dessutom dåligt socialt batteri så när jag måste vara aktivt social så tröttar det ut mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 652
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp