Systembolaget

Jag gillar Systembolaget och tycker det fungerar väldigt bra. Just att utbudet är så stort, bra personal och jag tycker inte öppettiderna är dåliga.

Jag har en mil till nätmsta bolag men vi har ombud här. Det är så himla bra! Att det kräver mer planering gör mig ingenting alls. Jag har alltid några flaskor govin hemma, dricker kanske en flaska per månad i snitt.
 
Jag gillar inte Systembolaget och jag vill kunna köpa vin på andra ställen. Utbudet blir inte sämre om man får köpa vin på fler ställen, kolla bara i Danmark. Massa små importörer av roligt vin och inte bara det systemet har bestämt att vi ska ha i Sverige.

Min egen konsumtion hade varit oförändrad. Även om jag kan ha problem att komma iväg till systemet inom deras öppettider så finns det alltid folk i närheten som har hemma.
 
Äh, vad bortskämt!

Frihet är att kunna spontanshoppa vad du vill när du vill.

Bortskämt och onödigt, faktiskt.
Måste man förresten ha alkohol till maten om man kommer på att bjuda på en "spontan middag"?
Haha kom att tänka på en middag vi skulle bjuda min sambos kompis + fru på. De frågar ”vad blir det till?” Alkohol alltså. Vi ba va?? Loka? Cola? Noll tanke från någon av oss att vi borde bjudit på alkohol :rofl: de blev superbesvikna!
 
Jag bunkrar inte av anledningen att jag dricker mer då. De med bättre disciplin/svagare beroendedrag kan ju fylla på vinförrådet hemma men varenda gång jag gjort det så har det resulterat i att jag dricker mer. Just nu dricker jag hälsosam mängd och har gjort största delen av mitt liv, men jag har definitivt beroendedrag som lätt kan dra iväg under fel förutsättningar.

Jag och några vänner pratade i helgen om hur fylla föder alkoholbegäret ännu mer. När man redan druckit en del på kvällen så kan alkoholbegäret verkligen ta fart och man vill bara ha mer. Hur vi ibland köper alkohol i baren fram till 4 på morgonen och så fort glaset är tomt så vill man ha mer. Det händer mig ibland hemma också, att jag och sambon delar på en flaska vin och när den är slut så känner jag ett begär av mer. Då är jag glad över att det inte går att köpa alkohol på natten, för det hade jag gått och gjort i så fall, och att vi bara köper hem en flaska i taget. Jag är också glad över att sambon är selektiv med alkohol, och att det inte är en naturlig del av varje helgkväll. Det hjälper mig.

Jag älskar vin och kommer sannolikt konsumera alkohol livet ut, men har definitivt respekt för det.
Så fungerade jag också när jag drack alkohol. Jag älskade att dricka vin men gjorde det sällan men vi de tillfällena ville jag dricka mycket kändes det som. Eftersom jag har alkoholism i släkten så blev jag nykterist i stället. Ibland kan jag sakna att dricka vin men vet att priset kommer att bli för högt. Jag tycker systemet är toppen. Hoppas det får vara kvar men tror inte det med tanke på det politiska klimatet.
 
Jag gillar inte Systembolaget och jag vill kunna köpa vin på andra ställen. Utbudet blir inte sämre om man får köpa vin på fler ställen, kolla bara i Danmark. Massa små importörer av roligt vin och inte bara det systemet har bestämt att vi ska ha i Sverige.

Min egen konsumtion hade varit oförändrad. Även om jag kan ha problem att komma iväg till systemet inom deras öppettider så finns det alltid folk i närheten som har hemma.
Jag tänker nog mest på de som har alkoholproblem. I solidaritet med de som har problem bör systemet finnas kvar eftersom studier visar att det här effekt.
 
Visa mig vilket snabbköp utomlands som har viner, öl och sprit från hela världen? Var kan jag hitta samma kunskap och t ex viner från NZ, Argentina eller Österrike i en och samma butik som samtidigt håller samma sortiment av olik sorters öl från flera olika kontinener och typer samt alla dessa olika spritsorter, märken och leverantörer? Var har de här butikerna öppet 7 dar i veckan till sena kvällen? :confused:

Systemet har öppet sex dar i veckan, på flera ställen till kl 20 fem dar i veckan, kan man inte planera bättre än att man inte hinner köpa en flaska vin eller öl till middagen en kväll i veckan behöver man nog faktiskt ingen. :meh:
 
Jag är ändå hyfsat nöjd med Systembolaget numera. Värre var det förr när man fick stå i kö - ibland LÄNGE - för att sedan gå fram till en disk och köpa det man skulle ha. Flaskorna fanns att kika på, bakom glas. DÅ kändes det verkligen som om man var väldigt styrd, tycker jag.
 
Systemet har öppet sex dar i veckan, på flera ställen till kl 20 fem dar i veckan, kan man inte planera bättre än att man inte hinner köpa en flaska vin eller öl till middagen en kväll i veckan behöver man nog faktiskt ingen. :meh:
Ptja, jag jobbar ofta 14-21 och ibland blir jag bjuden på saker efter jobbet - då vore det ju trevligt att kunna köpa en flaska vin på vägen. (Eller om jag bara blir sugen på vin på jobbet.)
 
Så om man börjar jobba 14 så hinner man inte 10 - 14? Det är helt omöjligt att ha alkohol hemma utan man dricker upp allt efter man köpt det? Isf fungerar inte jourbutiker heller, man kommer alltid ha tomt hemma. :laugh:
Jag har inga problem att förvara sprit hemma utan att dricka upp den, men ibland ska man ju inte hem om ? Och det händer ju att jag blir inbjuden på grejer när jag redan är på jobbet liksom. (Och jag tycker det känns lite konstigt att släpa med sprit till jobbet även om det vore ok).

Dessutom har jag svårt att hinna innan jobbet ibland ja, jag ska rasta hunden ordentligt och lämna honom hos hundvakt innan jobbet.
 
Nån som kommer ihåg när man tog bort kösystemet? Vilket år?
Anledningen bakom?
Enligt wikipedia:

År 1991 började Systembolaget införa självbetjäningsbutiker.[9] 1 januari 1995 hade cirka 6 procent av butikerna självbetjäning, och 2006 var siffran uppe i 61 procent. 2013 hade 418 av 421 butiker (99,3 procent) självbetjäning.[8] Sista butiken i landet att konverteras till självbetjäning var systembolaget i Högdalen i södra Stockholm, vilket skedde i oktober 2014.[
 
Visa mig vilket snabbköp utomlands som har viner, öl och sprit från hela världen? Var kan jag hitta samma kunskap och t ex viner från NZ, Argentina eller Österrike i en och samma butik som samtidigt håller samma sortiment av olik sorters öl från flera olika kontinener och typer samt alla dessa olika spritsorter, märken och leverantörer? Var har de här butikerna öppet 7 dar i veckan till sena kvällen? :confused:

Systemet har öppet sex dar i veckan, på flera ställen till kl 20 fem dar i veckan, kan man inte planera bättre än att man inte hinner köpa en flaska vin eller öl till middagen en kväll i veckan behöver man nog faktiskt ingen. :meh:
Men jag är helt ointresserad av att handla i en affär som har sprit från hela världen. Det behovet finns inte. Jag har inte heller något behov av att köpa ”finöl” och roliga viner i samma affär.

Jag vill inte heller att någon annans behov ska styra hur jag ska lägga upp min planering/hur spontan jag kan vara.
 
Så om man börjar jobba 14 så hinner man inte 10 - 14? Det är helt omöjligt att ha alkohol hemma utan man dricker upp allt efter man köpt det? Isf fungerar inte jourbutiker heller, man kommer alltid ha tomt hemma. :laugh:
Hört talas om att inte ha bil och inte bo i samma stadsdel som systemet i kombo? Att ta sig fram och tillbaka till systemet tar sin lilla tid. Jag vet inte hur poppis det är att ta med sig alkohol till jobbet så jag får nog åka hem mellan.
 
Hört talas om att inte ha bil och inte bo i samma stadsdel som systemet i kombo? Att ta sig fram och tillbaka till systemet tar sin lilla tid. Jag vet inte hur poppis det är att ta med sig alkohol till jobbet så jag får nog åka hem mellan.
Jag brukar inte bära omkring på flaskor helt öppet oavsett om jag ska till jobbet, hem eller till vänner, då stoppar jag dem i en kasse eller väska och då syns det inte.
Men jag är helt ointresserad av att handla i en affär som har sprit från hela världen. Det behovet finns inte. Jag har inte heller något behov av att köpa ”finöl” och roliga viner i samma affär.

Jag vill inte heller att någon annans behov ska styra hur jag ska lägga upp min planering/hur spontan jag kan vara.
Vilka behov du har av att köpa alkohol spelar ingen roll, Systembolaget som butik med sitt sortiment har ingen motsvarighet i världen och varför skulle dina behov gå före någon annans? De har som jag redan skrivit öppet sex dagar i veckan och hinner man inte handla då så finns öl med lägre styrka i matvaruaffärerna, som även de har begränsade öppettider.
 
Men jag är helt ointresserad av att handla i en affär som har sprit från hela världen. Det behovet finns inte. Jag har inte heller något behov av att köpa ”finöl” och roliga viner i samma affär.

Jag vill inte heller att någon annans behov ska styra hur jag ska lägga upp min planering/hur spontan jag kan vara.
Så ditt bristande behov av ”finöl” och bra viner ska gå före det behovet som finns hos mig och många andra?
 
Visa mig vilket snabbköp utomlands som har viner, öl och sprit från hela världen? Var kan jag hitta samma kunskap och t ex viner från NZ, Argentina eller Österrike i en och samma butik som samtidigt håller samma sortiment av olik sorters öl från flera olika kontinener och typer samt alla dessa olika spritsorter, märken och leverantörer? Var har de här butikerna öppet 7 dar i veckan till sena kvällen? :confused:

Systemet har öppet sex dar i veckan, på flera ställen till kl 20 fem dar i veckan, kan man inte planera bättre än att man inte hinner köpa en flaska vin eller öl till middagen en kväll i veckan behöver man nog faktiskt ingen. :meh:

Det har ar val att dra valdigt hoga vaxlar pa ett "jag varderar mojligheten att kopa alkohol relativt lattillgangligt" statement. Det ar ju inte alltid drickande ar planerat en vecka i forvag heller, utan det kan ju helt enkelt vara en avslappnad middagsinbjudning fran en van pa en tisdag da man far feeling pa lite rodvin och/eller man som gast vill ta med sig en gava.

Det ar ju inget problem som ar omojligt att leva med, men jag ser a andra sidan ingen som sager att detta ar en superviktig fraga som de kanner jattestarkt for, utan mer en personlig irritation, och sen accepterar man val folkhalsoargumentet i varierande grad, men jag tycker det ar lite starkt att pasta att man inte kan hantera alkohol om drickandet inte ar noga planerat i forvag.
 
Över lag är vi i Sverige ganska bortskämda med att affärer är öppna 'jämt', och därför tror jag att vissa människor upplever att systemets lite mer begränsade öppettider inskränkande. Men MÅSTE man verkligen kunna få tag i alla saker hela tiden? Var det verkligen så att man förr i tiden svalt på söndagar för att mataffärer var stängda på den dagen?

Systemet är bra, och OM man ska ha monopol, så är det på detta sätt det skall fungera (eller typ så här). Brett utbud och kunnig personal, som är måna om att det blir rätt för dig, inte att du skall köpa på dig massor.

Personligen upplever jag det inte som ett problem att jag fick 'vänta' i 3v med att köpa en flaska whisky bara för att arbetstider + stall inte matchade med systemets öppettider. Däremot kan jag se stora vinningar i att det ÄR svårt att spontanköpa och att nyktra alkoholister, i viss mån, får det lättare att undvika frestelser. Det vinner hela vårt samhälle på, i slutändan.
 

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 742
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 054
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp