Systemkamera Canon, förslag på modell

Tuffy

Trådstartare
Någon som är duktig på Canon systemkameror och kan hjälpa mig att sålla bland alternativen?

Vill kunna fota hästar, djur och lite natur.
Van vid Canon EOS serien sedan många år, men nu är det dags att köpa en ny kamera och det finns en hel del modeller att förvirra sig i. Andra märken än Canon är inte intressant.
Har tittat läst på en del om Canon EOS 90D, men nu börjar jag också titta på Canon EOS 6D Mark ii. Hur är den sistnämnda? Skillnader? För- eller nackdelar med dessa två kameror? Eller förslag på annan modell?
 
Vad har du för optik?

Canon är som Canon är vilket gör att du inte kan använda EF-S optik på ett hus med EF fattning, medans tvärt om går bra. 90D är EF-S och 6D är EF.
 
Senast ändrad:
Största sklinaden är ccd typen. sen är hust på en 6 ofta bättre på de flesta sätten än en 90 om man ska följa canon logik. nu har jag inte provet just dessa två husen men tror att båda är mycket bra så det hänger mest på din optik.
 
Tack för input. Har EF-S, har dock inte samlat på mig mycket optik. Hur jag än läser faller jag tillslut åter till 90D :) det blir en 90D.
 
Eller så går du över till spegellöst..... På sikt kommer Canon att helt sluta tillverka vanliga DSLR kameror och med det kommer inte heller någon större utveckling av objektiv till dem att finnas kvar.
Med en adapter för 1290 kr så kan du också använda alla dina gamla objektiv på en spegellös Canon kamera....

https://www.scandinavianphoto.se/ka...ity&count=24&v_SystemkameraLensMount=Canon+RF
Fast nä, dom kommer inte sluta att tillverka dom objektiven, däremot sluta att utveckla dom. Sen behöver man ju verkligen inte canons egna objektiv då det finns märken som faktiskt kan vara bättre. Det finns för och nackdelar med allting, det handlar mest om vad man trivs med.
 
:):up:

Vad har du för objektiv? Eller vilka rekommenderar du?
Vilket minneskort är bäst?
Jag använder just nu mest Sigma 85mm f/1,4 Art och Sigma 70-200mm f/2,8 DG OS HSM. Dom passar mig bäst just nu. Väldigt värda priset tycker jag, roliga objektiv.

Minneskort däremot är jag inte så bra på faktiskt, brukar fråga i butiken och sen så köper jag det som dom tycker är bra.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
357
IT & mobiler Hej Buke, jag behöver lite hjälp från er som kanske är lite mer insatta i kamerornas värld än jag är. Jag skall under våren försöka...
2
Svar
22
· Visningar
1 750
Fritid Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Flixon
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 013
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp