Systemkamera för amatör

Om man har Canon och funderar på ett 70-200 mm f/2,8 L kan det vara värt att också kika på f/4. Jag har haft båda och gillade f/4:an bättre. f/2,8 var aningens mjuk på bländare 2,8 och eftersom man ändå fick blända ned ett steg för att vara lika med f/4:an som var knivskarp redan med fullt öppen bländare och den var betydligt lättare och mera hanterbar. Utan bildstabilisering är den dessutom ganska hyfsad i pris, tretusen kronor eller nåt beg tror jag.

Ovan gäller den äldre varianten av EF 70-200/2,8 L, nu finns det nyare som är (ännu) bättre tror jag men de lär nog kosta en förmögenhet.
 
En sak som störde mig en aning med zoomobjektiv var att bakgrundsoskärpan inte var riktigt lika mjuk och fin som på de fasta och det var faktiskt en av anledningarna till att jag i stor utsträckning gick över till fasta brännvidder.

Ett objektiv jag dock inte kom överens med var Canons fasta EF 200 mm f/2,8 L II, tyckte inte det var skarpt nog och dessutom gav det färgfel, kromatisk aberration.
 
Haha, nog lätt hänt att man lägger för mycket betydelse i utrustningen istället för att ta bilder är min reflektion när jag läser mina inlägg ovan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp