Bukefalos 28 år!

Systemkamera?

replica

Trådstartare
Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd..

Jag är på jakt efter en bra systemkamera för max 5000 kronor och tänkte passa på nu när det är mellandagsrea. Har tittat på lite olika modeller men det är ju rena djungeln där ute och nybörjare som jag är så vet man inte riktigt vad man ska gå efter..

De modeller som jag har tittat på är iallafall följande;
• Sony Digital DSLR-A230
• Canon EOS 1000D
• Olympus E420
• Olympus E520
• Olympus E450
• NIKON Digitalkamera P90

Det jag är ute efter är en bra allroundkamera (min nuvarande är en gammal Olympus med 3,2mp:o). Jag älskar att fotografera djur och natur, gärna närbilder (makro). Den ska kunna ta bra bilder av djur/barn etc. i rörelser men också fungera hyffsat under dåliga ljusförhållanden.

Vilken kamera ska man välja? Vad är det man ska tänka på?

Spelar ingen roll om den är avancerad eller ej, är villig att lära mig utan jag är ute efter en bra kamera.

Tacksam för svar!:)
 
Sv: Systemkamera?

för 5000kr får du inte en kamera inkl objektiv som klarar av dåliga ljusförhållanden.. du får inte ens ett hus som är bra i dåliga ljusförhållanden för 5000.

främst för att isotåligheten är mediåker på de enklaste systemkamerorna, men även för att objektiven har för små bländaröppningar (släpper in för lite ljus).. detta i kombination ger inget lyckat resultat.

sedan är det klart, allt är relativt... vad som är bra för mig är troligtvis inte det samma för dig.

ska du köpa systemkamera skulle jag åtminstone avsätta minst det dubbla då du ska ha lite tillbehör.. en väska, minneskort, stativ, lite filter, något objektiv osv.

dessutom så bör du, om intresse finns för makro skaffa ett objektiv specifikt för det, och ett sådant i någon sånär kvalite går loss på någonstans från 5000 och uppåt...
 
Sv: Systemkamera?

Jämfört med min nuvarande kamera är allt annat bra;) Får kanske förtydliga att den ska vara bättre än min Olympus C-310:)

Jag är inte ute efter någon superbra kamera utan någon som fungerar bra för en väldigt fotointresserad nybörjare.

Köpa en massa tillbehör är ev. något jag kan tänka mig att göra senare om intresset håller i sig..

Av vad jag har läst så är t.ex. NIKON helt OK för macrofotografering till att börja med..

Om man nu ska köpa någon av de kameror som jag listat; vilken är bäst?
 
Sv: Systemkamera?

Jag köpte en Nikon D3000 i lördas och då fick jag med kameran såklart;) kit-objektiv, väska och minneskort för 5500:- tyckte jag var ett bra köp:) Det var även lite smågrejer med som en fotokurs, digitalfotoram, 100:- på e*pert etc.

Angående kameran så tycker jag den känns bra, har inte lärt mig den så bra än men jag är nöjd än så länge:)
Och läser man om den på olika forum så är 98 av 100 nöjda med den :)

Jag tänker köpa ett bättre objektiv när jag lärt känna kameran och vet hur den fungerar:)

Lycka till!
 
Sv: Systemkamera?

Klart du får fråga:)

Det är min första systemkamera så jag ville ha en bra nybörjarkamera som jag kunde fota allt med.
Jag läste runt på olika forum, Nikons hemsida etc. Och tyckte att det verkade som en bra nybörjarsystemkamera som man kan växa med + att den fått väldigt bra kritik och de som skrivit om den var mkt nöjda.

Jag hade även läst en hel del om D90 så det var dom 2 jag var intresserad av när jag gick till affärn.

På affärn klämde jag dock på alla kameror;) haha Men D90 var förstor för mig, kändes inte alls bra medas D3000 satt som ett smäck. Kände även på andra märken men dom kändes lite för plastig.

Det som avgjorde var när en bekant till min sambo som fotar väldigt mkt rekomenderade D3000. Då kändes det som ett bra val när en "erfaren" också rekomenderade den.

Sen var ju priser helt okej också, jag hade tänk mig kamera + kit-objektivet för 5000:- och nu fick jag ju väska och minneskort med också för 5500:- Så det var ju strålande:)
 
Sv: Systemkamera?

Jag rekommenderar dig att köpa antingen Nikon eller Canon. Dessa är de två ledande märkena när det gäller systemkameror. Tänk på att det är just ett system du köper, och det är betydligt smartare att börja på ett system där tillbehörsmarknaden och begagnatmarknaden är enorm. Nikon och Canon har allt du kan tänkas vilja ha till din kamera så småningom.

Själv föredrar jag Nikon, men det är mest en fråga om tycke och smak, åk till en butik och känn/kläm tills du kommit fram till vad du trivs med.

Den Nikonkamera du nämner i ditt första inlägg är inte en systemkamera.

Expert säljer nu Nikon D90 till ett fantastiskt pris, om den finns kvar. Det och ett fast 50 objektiv känns som en fantastiskt prisvärd början.
 
Sv: Systemkamera?

Jag köpte en Nikon D3000 i lördas och då fick jag med kameran såklart;) kit-objektiv, väska och minneskort för 5500:- tyckte jag var ett bra köp:) Det var även lite smågrejer med som en fotokurs, digitalfotoram, 100:- på e*pert etc.

Angående kameran så tycker jag den känns bra, har inte lärt mig den så bra än men jag är nöjd än så länge:)
Och läser man om den på olika forum så är 98 av 100 nöjda med den :)

Jag tänker köpa ett bättre objektiv när jag lärt känna kameran och vet hur den fungerar:)

Lycka till!

Du, det lät som ett riktigt bra köp!! Är själv ute efter en systemkamera nu, men har en vän i Korea till mars så hon ska köpa där nere åt mig, om man vågar.. Fast nu blev jag riktigt sugen på den du köpt, just eftersom erbjudandet lät så himla bra och prisvärt.. Ska ta det med sambon så får vi se hur det blir!
 
Sv: Systemkamera?

det är fortfarande objektivets närgräns och fokusomfång som avgör hur skarp bilden är, det enda själva huset gör är att teckna av det den ser i linsen.
 
Sv: Systemkamera?

KL

TS Som tomten säger så hänger de på objektivet. Det är även därför jag inte köpte D90. Den var dyrare och man fick bara ett hus med.
Då jag ville lära mig kameran innan jag köper ett bättre objektiv så får Kit-objektivet funka så länge:)
 
Sv: Systemkamera?

Det är sant att det mesta hänger på objektivet. Det man dock får med D90 är bättre ISO-prestanda och fler fokuspunkter, båda gör i mitt tycke en enorm skillnad.
D90 har dessutom inbyggd fokusmotor vilket gör att det finns mer prisvärda objektiv att välja mellan.
 
Sv: Systemkamera?

Så sant som du säger, och hade det vart min andra systemkamera och vart duktigare på att fota så hade jag nog tagit D90 :)
Eller nej det hade jag nog inte, för D3000 kändes bättre när man höll i den mot för D90:in :)
 
Sv: Systemkamera?

Känslan är viktig, så gå på den!
Sedan kan ju det ändra sig också. När jag köpte min första systemkamera, en D40, tyckte jag att den var jättestor! Nu har jag en D300 och ibland min mans D700 med batterigrepp på och tycker att det är lagom. D40 känns numera som en leksakskamera. :D
 
Sv: Systemkamera?

Det blir nog ingen utav kamerorna utan en Sony DSLR-A380L istället (fd Konica Minolta). Var och tittade på de alla idag och bara för skoj skull testade jag den. Blev kärlek direkt och som tur är ska de rea ut den för 4990 i nästa vecka:banana:

Vad tror ni om den?:)
 
Sv: Systemkamera?

svårt att hitta bra objektiv till bra priser, tredjepartstillverkningen är begränsad.. svårt att hitta saker begagnat och svårt att få sålt begagnat själv också.
 
Sv: Systemkamera?

Förutom det tomten skriver, ska Sonyn också vara sämre på brushantering. (Vilket sker när man försöker klämma in en hiskelig massa pixlar på en liten sensor.)

Så här skriver Kamera & Bild om ett test där de jämför Sony A380 med Canon Eos 500D och Nikon D5000:
..."Bildkvaliteten klarar inte riktigt konkurrensen med Canon och Nikon. Det stora problemet är brushantering där vi tror att Sony egentligen kan bättre. I kampen mot bruset suddas allt för mycket av detaljerna ut. Det bästa är att fotografera i råformat och stänga av brusreduceringen. Sen konverterar man bildfilerna i ett program med bättre brushantering."....
 
Sv: Systemkamera?

:(

Det dumma var att ingen av de andra föll mig en smaken. Olympus menyer var alldeles för krångliga. Canon var bättre men kändes inte helt hundra att hålla i.. Dessutom hade D1000 ingen bildstabilisator vilket jag gärna vill ha.. Nikon kamerorna vi tittade på var för dyra (5000kr+ för enbart kameran).. D90 kostade minst 9000 (10400 på Expert)..

Sonyn kändes perfekt i handen, lagom tung och dessutom nybörjarvänlig (tyckte jag:p) Plus att de skulle sänka priset med 2000kr..


Finns de några andra kameror som kan fungera istället? Eller ska jag vänta, spara ihop mer pengar (:crazy:) och chansa på att priserna håller i sig? Känns dock som mycket pengar att spendera (5000+) på en kamera för en fotointresserad nybörjare.. eller?
 
Sv: Systemkamera?

Det är ju bara du själv som vet vad som är för mycket pengar för dig. Mitt råd är att du inte ska vara dumsnål.
När man köper en systemkamera, så är det just ett system man köper. Då är det dumt om det system man börjar med inte tillåter att man växer.
Är man hästintresserad och ska köpa en systemkamera finns dessutom chansen at man kommer att vilja kunna fota i ridhus. Att då köpa en kamera med direkt dåliga brusegenskaper är ju inte så bra då.

Om du tyckte att Nikons kameror var något du trivdes med, är mitt råd att du istället väntar tills du har råd med en sådan.
 
Sv: Systemkamera?

Hur viktigt är det egentligen med bildstabilisator?

Om man klarar sig utan så kanske D3000 kan vara något för mig också? Det som har fått mig att tveka på den är just att den saknar bildstabilisator..

Och elektronisk sökare saknar den också?:confused:

Pengar finns till dyrare kamera, men jag är ju trots allt en snål smålänning:p


Tittade på bilder från olika kameror på nätet idag. Hittade fantastiska makrofoton tagna med Canon EOS 500D (tagna tillsammans med objektivet man får på köpet) så nu är jag sugen på den också.. Men är den värd 7000kr+?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
370
Fritid Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Flixon
·
Fritid Jag har en kompaktkamera och har alltid haft det, men nu börjar jag bli sugen på en systemkamera. Har dock knappt använt en sån ens :o...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: Stallmannen
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 911
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp