Systemkamera

Akerman

Trådstartare
Står i kvalet om att ev. köpa mig en NIKON D3300 + 18-105 VR/3,5-5,6 men vill fråga er mer erfarna om det är en bra kamera/objektiv?

Såg att MediaMarket hade ett bra erbjudande på denna just nu, men de är frågan om...

Vad tycker ni om detta "paket"?

ps. skapade en liknande tråd tidigare men kunde tyvärr inte hitta den igen :/
 
Alla systemkameror idag ger bra bilder, den begränsande faktorn brukar vara fotografen.. :angel:
Med tiden kommer du nog, om du blir fotobiten, att vilja byta upp dig när det gäller objektivet. 18-105 låter dock som en bra allroundbrännvidd att börja med! Det är ju ingen idé att köpa en massa dyra gluggar innan du fotat en del och vet vilka egenskaper du är ute efter.
 
Fotobiten är jag redan, det har jag varit i många år. Har tillomed gått en grund utbildning till fotograf. MEN det var några år sedan och jag har inte haft nån egen systemkamera sen dess, så därav okunskapen.
Ligger väl just nu på hobby-nivå o ekonomin tillåter inte heller någon dyrare kamera i dags läget så därav valet ovan :)
 
Det är absolut en trevlig kamera att börja med :) Som @Ullmerkott skriver så kommer du säkert vilja uppgradera objektivet så småningom, men det är ett bra kit-objektiv och jag använder fortfarande mitt emellanåt, det är ett rätt mångsidigt objektiv.
 
Låter bra! :)
Nu när du tar upp det. Något som jag funderat över är just "kit" vad menas med det?
Såg nämligen två annonser med exakt lika kamera+objektiv (för samma peng) fast den ena stod det kit framför, precis som du skrev här ovan.. jag såg ingen skillnad.:confused::banghead:
 
Låter bra! :)
Nu när du tar upp det. Något som jag funderat över är just "kit" vad menas med det?
Såg nämligen två annonser med exakt lika kamera+objektiv (för samma peng) fast den ena stod det kit framför, precis som du skrev här ovan.. jag såg ingen skillnad.:confused::banghead:
Det kallas kitobjektiv för att det kommer i ett "kit" tillsammans med kameran. Varför det stod på den ena men inte det andra har jag dock ingen aning om! :)
 
Nu sitter jag här igen o funderar :p

Erbjudandet som jag funderade på tidigare har nu gått ut :( Men man för själv skylla.. synd att man inte fick veta att man fick tillbaka från skatten tidigare...:grin::banghead:

Hur som helst så sitter jag här o funderar åter igen..o tänkte fråga er om råd :):angel:

Vad hade ni valt mellan alternativen:
Nikon D3300 och D5300? (18-55mm) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2473576,2428720)
Vad jag kan se så är det 1års skillnad på lanseringsdatumet, 5300 = 2013 & 3300 = 2014
5300 här vridbar skärm, wifi, gps, 39 af-punkter mot 3300ans 11 af-punkter.
Sedan hade 3300 nåt guide läge + panorama funktion som inte 5300 hade (?)
Sen har jag inte märkt någon större skillnad, kanske är det nåt jag missat?

Vad är det som jag ska tänka på vid val av kamera? (o objektiv?)
Prisskillnaden hamnar på 1000kr. Är 5300 värd 1000kr mer med tanke på ovanstående punkter/funktioner? Eller är de bättre o lägga pengarna på tillbehör till 3300?

Alternativet jag nämnt tidigare med 18-105mm finns men måste då skicka efter från nån dansk(?)sida. Vill nog helst hämta direkt i butik..så de kanske inte var nåt bra alt. ändå:meh:

Eller finns det något annat kamera alternativ ni skulle vilja tipsa mig om?:angel:
(Nog för att jag har kärat ner mig i Nikon, så kan bli svårt att få mig att välja annat men...;))
 
Nu sitter jag här igen o funderar :p

Erbjudandet som jag funderade på tidigare har nu gått ut :( Men man för själv skylla.. synd att man inte fick veta att man fick tillbaka från skatten tidigare...:grin::banghead:

Hur som helst så sitter jag här o funderar åter igen..o tänkte fråga er om råd :):angel:

Vad hade ni valt mellan alternativen:
Nikon D3300 och D5300? (18-55mm) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2473576,2428720)
Vad jag kan se så är det 1års skillnad på lanseringsdatumet, 5300 = 2013 & 3300 = 2014
5300 här vridbar skärm, wifi, gps, 39 af-punkter mot 3300ans 11 af-punkter.
Sedan hade 3300 nåt guide läge + panorama funktion som inte 5300 hade (?)
Sen har jag inte märkt någon större skillnad, kanske är det nåt jag missat?

Vad är det som jag ska tänka på vid val av kamera? (o objektiv?)
Prisskillnaden hamnar på 1000kr. Är 5300 värd 1000kr mer med tanke på ovanstående punkter/funktioner? Eller är de bättre o lägga pengarna på tillbehör till 3300?

Alternativet jag nämnt tidigare med 18-105mm finns men måste då skicka efter från nån dansk(?)sida. Vill nog helst hämta direkt i butik..så de kanske inte var nåt bra alt. ändå:meh:

Eller finns det något annat kamera alternativ ni skulle vilja tipsa mig om?:angel:
(Nog för att jag har kärat ner mig i Nikon, så kan bli svårt att få mig att välja annat men...;))
D3300 + 18-105mm finns nu för 4490 kr på Media Markt såg jag.

Väldigt svårt att säga, visst är d5300 bättre med fler autofokuspunkter och andra finesser men kostar nästan 2000 kr mer så jag tycker nog att d3300 är ett bättre köp som första systemkamera, bättre att köpa till något objektiv sedan när du fotat ett tag.

Edit, är kanske slutsåld på Media Markt?
 
D3300 + 18-105mm finns nu för 4490 kr på Media Markt såg jag.

Väldigt svårt att säga, visst är d5300 bättre med fler autofokuspunkter och andra finesser men kostar nästan 2000 kr mer så jag tycker nog att d3300 är ett bättre köp som första systemkamera, bättre att köpa till något objektiv sedan när du fotat ett tag.

Edit, är kanske slutsåld på Media Markt?

Japp, erbjudandet på media markt är slut. (De va det erbjudandet jag pratade om feån början ;) )

Men 3300 kan man köpa för 3990kr
o 5300 för 4990kr på media markt. Så de skiljer en tusing.
Så vilket är mest värt köp?
Är de fortfarande bättre me 3300 då?

Om jag säger såhär. Är de bra att ha med wifi o gps?
Vridbar skärm?
 
Japp, erbjudandet på media markt är slut. (De va det erbjudandet jag pratade om feån början ;) )

Men 3300 kan man köpa för 3990kr
o 5300 för 4990kr på media markt. Så de skiljer en tusing.
Så vilket är mest värt köp?
Är de fortfarande bättre me 3300 då?

Om jag säger såhär. Är de bra att ha med wifi o gps?
Vridbar skärm?
Det beror ju på hur du tror du kommer använda kameran. Är det viktigt att kunna geotagga dina bilder, eller föra över dem till dator utan sladd? Vill du fota mycket ur krångliga vinklar, typ låga blommor eller ut över folkhav, så det är värt med en vridbar skärm? Om ja, är det värt 1000 kr?
Jag har för egen del inte saknat wifi och gps, däremot vridbar skärm hade varit smidigt i många situationer. Dock inte tillräckligt smidigt att jag hade köpt en ny kamera för det, det funkar ändå ;)
 
Hmm. Ja det gav mig nåt att fundera på. Svaret blir:p nog både ja och nej på den faktiskt.
Man kan ju köpa till wifi till 3300 så de alt. Finns ju fortfarande. Men gps? Nja, rolig grej men inget måste.
så vridbar sjärm är ju frågan.. skulle ju va smidigt att ha i vissa situationer men frågan om man kommer använda den så pass mycket att det är värt 1000kr?!
Kanske.
Objektiv kan man knappt få för 1000kr känns det som. Så alt. Är väl wifi o nån bra väska kanske...?
Hmm..:confused:O_o

jag fotar mest, djur, natur, hem o familj. Tyyp :p
 
Ja just ja, sen är det ju det där med af - punkterna. Hur stor skillnad gör dom?
Klart jag förstår att de är bättre med fler men hur mycket bättre? :p
 
Hmm. Ja det gav mig nåt att fundera på. Svaret blir:p nog både ja och nej på den faktiskt.
Man kan ju köpa till wifi till 3300 så de alt. Finns ju fortfarande. Men gps? Nja, rolig grej men inget måste.
så vridbar sjärm är ju frågan.. skulle ju va smidigt att ha i vissa situationer men frågan om man kommer använda den så pass mycket att det är värt 1000kr?!
Kanske.
Objektiv kan man knappt få för 1000kr känns det som. Så alt. Är väl wifi o nån bra väska kanske...?
Hmm..:confused:O_o

jag fotar mest, djur, natur, hem o familj. Tyyp :p
Objektiv är väl typ fasta 30 eller 50 mm du får för den pengen, det är förvisso populära och bra objektiv! Men det är också något jag kanske hade rekommenderat att vänta lite med, börja med kitobjektivet och känn efter vad du behöver för något efter ett tag, istället för att köpa ett på chans :)

AF-punkterna är absolut bättre ju fler de är, men på hobbynivå vete tusan om det gör så himla stor skillnad egentligen.
 
okej, tack för svaren! :)
Kanske jag blev något klokare nu gentemot mitt val.

Har ni något tips bra kameraväska?
Vad är bäst, att ha en "liten" där kameran/objektiv får plats med möjligtvis nå fack för sladdar osv.
eller en liite större där kanske ett till objektiv eller/och surfplatta, sladdar, mobil o andra nödvändigheter får plats? :p
Dumma frågor, är väl ändå jag som måste bestämma men tips o råd kan man aldrig få för mycket av :angel::D
 
okej, tack för svaren! :)
Kanske jag blev något klokare nu gentemot mitt val.

Har ni något tips bra kameraväska?
Vad är bäst, att ha en "liten" där kameran/objektiv får plats med möjligtvis nå fack för sladdar osv.
eller en liite större där kanske ett till objektiv eller/och surfplatta, sladdar, mobil o andra nödvändigheter får plats? :p
Dumma frågor, är väl ändå jag som måste bestämma men tips o råd kan man aldrig få för mycket av :angel::D
Jag började med en liten, och växte ur den typ direkt :p Köpte en ryggsäcksvariant som är väldigt smidig, Kata 123-go heter den. Det finns plats för kamera, flera objektiv, sladdar och alla möjliga extrasaker. Nu använder jag den nästan aldrig utan tar bara med kameran med ett objektiv på, möjligen ett extra batteri i fickan ;) Jag har nog blivit bättre på att sortera ut vad jag ska ha med mig, och tar inte med tre objektiv för säkerhets skull längre. Ska jag gå en lite längre bit händer det att jag tar väskan dock, eftersom den är väldigt skön att bära kameran i.

Finns inga dumma frågor ;)
 
okej, tack för svaren! :)
Kanske jag blev något klokare nu gentemot mitt val.

Har ni något tips bra kameraväska?
Vad är bäst, att ha en "liten" där kameran/objektiv får plats med möjligtvis nå fack för sladdar osv.
eller en liite större där kanske ett till objektiv eller/och surfplatta, sladdar, mobil o andra nödvändigheter får plats? :p
Dumma frågor, är väl ändå jag som måste bestämma men tips o råd kan man aldrig få för mycket av :angel::D

Jag körde rätt länge på en sån där liten kameraformad väska som enkelt gick att lägga ner i en större handväska/ryggsäck. Har den kvar och klämmer ner kameran i emellanåt om jag ska ha med den på ställen där ryggsäcken blir otymplig. Nu har jag en Dakine Mission Photo Hood, dubblar som vanlig ryggsäck också. Den passar mig utmärkt i storlek och jag gillar att den inte skriker "kameraväska" när jag är ute, funkar bra att cykla, åka skidor och rida med.

Mitt tips är att inte köpa på sig något onödigt stort och dyrt innan du vet vad och hur du gillar att fota. Skaffa något som skyddar kameran och är lätt att ta med sig, annars är risken att stor att det bara samlar damm. :)
 
Lite så jag tänkte med :) En liten tänkte jag kunde vara bra om man ör ute o reser o vill ha med kameran ifall att.. men kanske en mittimellan variant skulle vara bättre i längden ändå..
Är lite ute efter en axelväska tror jag. Hade en ryggsäck där jag kunde få plats med alla kameror, laddare, sladdar o sånt när jag gick fotografi utb. Mycket smidigt o skön att bära :) MEN lite stor o klumpig o ha med sig in på restaurang kanske ;)
 
@Akerman
Skaffa kameran och börja med att se i vilka sammanhang du gillar att ta med den, då märker du nog vad som passar dig bäst. Lägg lite pengar på ett par olika filter och ett motljusskydd till objektivet om du vill shoppa lite extra i början. ;)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 875
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 838
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: Lii
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 733
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp