systemkamera?

A

attsy

va ska jag som vill främst fota hästar både hemma o på tävling ha för digital systemkamera? va för objektiv? har aldrig haft systemkamera innan så vill ha en relativt enkel, men det ska bli bra kvalitet på bilderna såklart. ;) va har ni för systemkameror o objekt när ni fotar hästar? Visa gärna bilder!

Tacksam för svar! :bow:

(flytta gärna om den här tråden ligger fel).
 
Sv: systemkamera?

jag vill ha en Nikon D80, det är en riktigt bra kamera till helt okej pris även när den är ny. Jag försöker dock hitta en begagnad att göra ett klipp på!
 
Sv: systemkamera?

ja den ahr jag kollat på med, men har du använt en?
 
Sv: systemkamera?

Jag rekommenderar en Cannnon eos400. De har hyfsat pris och är enkla att använda. Dessutom har de automatisk sensorrengöring, vilket jag tycker är bra.
Objektiv brukar ingå vid köp, men de har ofta lite dålig räckvidd om man ska fota på lite längre håll som man ju ofta gör när man ska ta kort på hästar. Iallafall om de är lösa :D.
Nu står det totalt stilla vad mitt objektiv har för brännvidd, men man kommer något närmre på långt håll, utan att det är ett teleobjektiv.
Tamron är ett bra alternativ till orginalobjektiv till mycket billigare peng. Det finns Tamronobjektiv som passar till de flesta större kameramärken.
Själv skulle jag inte köpa en begagnad kamera. Faghet kan tänkas ;)
Man förlorar öppetköp, garanti mm.

Lycka till. :)

// Anna
 
Sv: systemkamera?

ja det är den jag är mest sugen på, det finns ju vissa erbjudanden inkl. objektiv. men vilken brännvidd(heter det så, chansar bara) alltså t.ex. 18-135MM, är bäst? va skulle ni rekomendera om man inte vill ha massa olika?
 
Sv: systemkamera?

Objektivet som ingår brukar ha en brännvidd på 18-55. Det är för Dålig brännvidd om man vill komma nära löst springande hästar. Det är mer för fotograferande på nära håll. Som en häst som står uppställd etc. Man får köpa till ett annat objectiv, ex ett med en brännvidd på 55-200. Dessa båda objektiv räcker långt om man bara ska fota lite för nöjjes skull.
// Anna
 
Sv: systemkamera?

okej, så om jag ska fota tävlingar så ska jag ha 55-200 men om jag ska fota min häst huvud kan jag inte ha det utan måste ha 18-55? :) men ist för 18-55 finns det väl upp till 135, är det att fördra?
 
Sv: systemkamera?

canno* kamera är iallafall ett bra val. dom flesta är väldigt lätta att förstå och jag håller med boll att 18-55 inte räcker:D(har det själv men ska nog köpa ett bättre)
 
Sv: systemkamera?

Jag är i köpartagen nu och väljer mellan dessa "paket"
Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6
Nikon D40X + 18–55 mm f/3,5–5,6G ED II AF-S DX
Canon EOS 400D + 18-55/3,5-5,6

Om det blir en Canon så hade jag tänkt köpa denna till:
Canon Zoom lins 55-200 MM

Nikon har en:
18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor
Men hur stor skillnad är det på det objektivet man får med och denna? Igentligen? Någon som är kunnig? Och vad är det för skillnad mellan Nikon D40 och Nikon D40X?
Vad tror och vet ni? Vem är bäst och mest användbar? Jag fotar allt från hästar på tävlingar och i hagar till närbilder och porträtt.

Tacksam för svar och hjälp!
 
Sv: systemkamera?

Annars har du ett här
70-300/4-4,5 DG APO
4-5,6 duger bra utomhus att fota med. ska du fota inomhus så bör du ha 2,8 eller ännu hellre 1,4
När jag har fotat i ridhus så har jag märkt att jag klarar mig kring 50 mm, då jag oftast stått i ridhuset men även från läktaren.

Ett önskeobjektiv för fotning ex i ridhus Endast 12 900:-

Eller varför inte detta? 50/1,2 "bara" 13 700

Men kan nog testa ett sånt här:
EF 50/1,8 1090:- som hittat =)
Bättre än 2,8 iaf

Ett Sigma 30/1,4 endast 3580:-

Finns säkert dom som har åsikter om dessa och framför dom tack.

Har just nu detta:
Sigma 50-150/2,8 HSM DC och detta Canon 15-5572,8 IS USM
 
Senast ändrad:
Sv: systemkamera?

NEJ, INTE NIKON D40/X.

Dom har ingen inbygd motor så om du köper objektiv till dessa så kan du INTE använda dom om du byter upp dig. Jag skulle hellre spara någon månad till isf än att köpa dessa kameror.
 
Sv: systemkamera?

NEJ, INTE NIKON D40/X.

Dom har ingen inbygd motor så om du köper objektiv till dessa så kan du INTE använda dom om du byter upp dig. Jag skulle hellre spara någon månad till isf än att köpa dessa kameror.

FEL
Det går utmärkt att använda objektiv som passar på d40 på andra kameror.
 
Sv: systemkamera?

Vilka kameror är det jag pratar om då?

Det vet inte ens jag, dock så har du fått det lite bak och fram.
Eftersom D40 inte har en egen motor så kan den inte autofokusera med alla objektiv.
Men dessa objektiv funkar utmärkt till andra nikon kameror dock.
Vill man ha autofokus(vilket man onekligen vill ha) så får man hålla sig till AF-S objektiv
 
Sv: systemkamera?

mors, har en d80, med 18-135'n
Madick här har också en sådan, men har köpt 70-200vr objektivet (VILL HA!!!) för tävlingar.
sigma objektivet 70-300 apo är bara att glömma, det är ett riktigt skitobjektiv (har ett)
oavsett kamera så skall du i framtidem satsa på BRA OBJEKTIV, det är DE som kostar.
för nikon är 17-55/2.8 resp 70-200/2.8 vr två riktigt bra objektiv, men de kostar de... men vill man ha riktigt bra resultat UNDERLÄTTAR det med bra utrustning, dock inget krav.

D40/x'n är en liten lätt nybörjarkamera, samma som en eos400 ungefär.
vår 5-åriga son fick en d40 häromdagen och bemästrar den redan.

skall du köpa d40 eller d40x så är d40 egentligen mer prisvärd.

håller man sig till nya moderna objektiv är det få som inte har motor i sig så man behöver inte oroa sig.
däremot är idén att sätta ett 70-200vr på en d40 ganska larvig, det är funktionerande men knappst användarvänligt då objektivet väger multum i förhållande till huset.

ett tips till:
d200... en riktigt bra kamera som tål väder och stötar bättre börjar dyka upp i annonserna billigt nu, gärna med batteripack, mest pga av att d300 kommer nu i november (vill ha).
 
Sv: systemkamera?

hum, märkte att jag inte ens svarade på min första rad.
jag är jättenöjd med d80'n
18-135:an är bra, ok osv... ett rejält objektiv som presterar bra. (men vill man lägga upp ett antal mer så hittar man bättre)
 
Sv: systemkamera?

Japp, D80 här. Jag älskar den!! Inser dock att jag behöver investera i YTTERLIGARE ett objektiv nu när jag ska fota inne. Mitt fina dyra blir för mycket zoom för ridhusbilder... men jag ska testa i morgon så får vi se. Annars får jag väl satsa på bara närbilder :idea::rofl:

GAH! Nu kom jag ju på att gå och leta objektiv och hittade 24-70 2,8 G ED. "Bara" 17000 kr...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
471
Senast: MiaMia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 371
Senast: Whoever
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 775
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 957
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp