Bukefalos 28 år!

Systemkameror -Råd & rekommendationer

linnsan81

Trådstartare
Ni som kan, jag behöver lite hjälp!

Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna köpa en systemkamera. Men jag vet inte vilken :confused: så nu hoppas jag på lite bukekunskap ang. val av kamera :)

Lite info om vad jag letar efter:

* ett kamerahus av bra kvalité som inte kostar skjortan utan att jag istället kan lägga pengar på ett ev. extra objektiv samt sofware etc.

* Jag vill kunna ta porträtt bilder av djur och människor.
(villken typ av objektiv passar bäst för detta?)

* Jag är inte speciellt interesserad av att filma så HD filmfunktioner är inte nödvändigt.

Jag letar efter en kamera som här hyffsat enkel för "nybörjaren" men som jag samtidigt kan utvecklas med.

Någon som har erfarenhet av PEN kamerorna? (Jag är van vid Live skärm nu efter många år med digital kompakt kamera.

Tacksam för alla svar :bow:
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Nikon D3100 kanske. Fast jag vet ju inte vad du menar med "kostar skjortan."

Kitobjektiven som följer med (oftast runt 18-55mm) brukar vara en bra start, men sedan brukar man vilja byta upp sig.

Mitt favoritobjektiv till just porträtt är Nikon AF-S 50/1,4, det kan jag rekomendera :)
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Nu när Nikon D90 reas ut hade jag lätt slagit till på en sådan om jag var i din sits. Där har du inbyggd fokusmotor, vilket innebär att du kan köpa bra objektiv billigare än vad du kan om du behöver köpa objektiv med inbyggd motor. En jättebra kamera!
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Jag säger som andra Nikon D90, jag har tyvärr bara ett ljusstarkt objektiv 50 f/1,8 och det fotar jag med överallt! + kitobjektivet 18-55 och ett billigt 55-200 (som funkar bra utomhus vid bra ljusförhållande på t.ex. hästtävlingar)

Men jag är riktigt nöjd med min D90!
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Jag valde att köpa en begagnad kamera på bl***et, en canon eos450d, den tar fantastiskt bra bilder :) Men innan jag köpte en billig begagnad(4500kr) så tittade jag på nikon d3100, eller en canon eos550d! Där det lutade åt canon-kameran då den fått goda omdömen bland kritiker!
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Varför jag köpte en begagnad kamera beror på att jag ville se hur mycket jag kommer att fotografera innan jag lägger ut 10 000 kr på en kamera...Kostnaden drar iväg när man vill ha bra minneskort, extrabatterier, väska mm...
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Tack alla som har svarat!

Jag hade väl tänkt mig att slutsumman (kamera+tillbehör) inte skulle sluta på mer än 10.000kr.

Så nu är det väl bara att bege sig till affären för att titta på de kameror som ni har rekommenderat irl :)
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

En bra servad och skött Nikon D200 rekommenderar jag, men den lär du inte hitta i någon butik. Men på diverse begagnat marknader online kan de finnas på (annars har jag en som jag funderar på att sälja... ;)). Den är i en högre prisklass än de andra kamerorna som rekommenderats här men eftersom den kom ut 2006 och inte längre säljs (ny) så är priset riktigt bra och kvalitén är betydligt bättre än Nikon d90 om du frågar mig. När det gäller Nikon d3100 och canon eos550d så är inte kvalitén, ålderskillnaden till trots, så stor som man kan tro, d200:an var före sin tid när den kom! Ny kostade den 16 000kr, i dag kan du nog få den för 4 000 - 7 000kr beroende på skick. Om det inte var för att jag har bytt upp mig till en Nikon d700 skulle jag inte ens fundera på att sälja den! :)
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Vad köpte ni era D90 för?
Vilken butik?

Vad ligger priserna på nu?

Jag har letat och letat, men finner det inte :(

Lite sugen på en Canon EOS 1000D någon som har erfarenhet av sådan?
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Canon Eos 1000D va jag oxå sugen på, men när ja läste om den så är de en skit kamera rakt av.... Hade en 7D förr o den är suuuuuper bra kamera och den ska ja nog ha igen. Kostar 13500 ca för bara huset....

Köp gärna fototidningar där kan du massssor med råd om alla kameror o priser m.m.m o vilken du ska ha o kan tänka dig. Det gör ja i mellan åt....

Guld värd dessa tidningar....
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Jag köpte min för 8600 i somras med 18-55 Kitobjektiv (får man lägga ut priser här?) lägsta jag har sett så går ju huset för 5000.
Köpte dock min från internet, en toppensida med grymt snabb frakt och dessutom har dom skickat med Godis varje gång jag har beställt därifrån :D
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Vill du veta vars jag mestadels handlar ifrån så skicka PM för jag tror inte/vet inte om man får länka :)
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Oj där ser man :D Riktigt hygglig firma det :D

Kollade på OnOff och hittade för dryga 9000 tänkte jag skulle sattsa på den.
Det verkar ju vara slut lite här och var D90.

Men den D90 som finns ute har ju videokamera osv.
Ger den lika bra bilder?

En vän till mig har en D90 utan videokamera.
Och den ger ju kanon bilder (enligt mig då) ^^

Vill ha en likadan :love:
Men det är ju ett plus om man får videokamera och bra bilder i ett.
Ger den både och?
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Canon Eos 1000D va jag oxå sugen på, men när ja läste om den så är de en skit kamera rakt av.... Hade en 7D förr o den är suuuuuper bra kamera och den ska ja nog ha igen. Kostar 13500 ca för bara huset....

Köp gärna fototidningar där kan du massssor med råd om alla kameror o priser m.m.m o vilken du ska ha o kan tänka dig. Det gör ja i mellan åt....

Guld värd dessa tidningar....

Okej, ja jag satt och kollade lite test bilder fotade av 1000D och den kändes kornig, suddig. Så bestämde mig för att den vill jag inte ha.

Ska kolla in 7D där, är det bra att fota "action" bilder med?
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Det finns mig veterligen bara en D90 och den har filmfunktion.. Föregångaren till D90 heter om jag inte är ute och cyklar i badkaret D80 och har inte videofunktion.

Men då jag får dåliga bilder så beror det helt klart på fotografen så nej, jag tror inte kameran blir sämre för att det är filmfunktion, filmar inte så ofta med den, har en film ute på youtube och det är typ första gången jag filmade med den och med ett av mina billiga skitobjektiv (Inte alls ljusstarkt eller nånting)
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Ingen systemkamera som säljes idag av märkena canon eller nikon är på något sätt en dålig kamera. oavsett modellnummer.

däremot så skulle jag dra öronen åt mig vad det gäller bildkvaliteten/isokvaliteten när det kommer till andra märkens billgiare modeller, såsom sony eller olympus.
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

Okej, ja jag satt och kollade lite test bilder fotade av 1000D och den kändes kornig, suddig. Så bestämde mig för att den vill jag inte ha.

Ska kolla in 7D där, är det bra att fota "action" bilder med?

att jämföra en 7D som ligger i pro-segmentet och kostar lite drygt 13k för bara ett kamerahus, med ett system som kostar 3500kr nytt inklusive objektiv, är som att kasta sten i glashus.

Btw att filma med en 7d, visst det går, men du får räkna på ungefär 2gb per minut du filmar.
 
Sv: Systemkameror -Råd & rekommendationer

att jämföra en 7D som ligger i pro-segmentet och kostar lite drygt 13k för bara ett kamerahus, med ett system som kostar 3500kr nytt inklusive objektiv, är som att kasta sten i glashus.

Btw att filma med en 7d, visst det går, men du får räkna på ungefär 2gb per minut du filmar.

Pengar är inga problem. Syftade på den då jag läste att den var bra på action bilder. Men kollade noggrannare upp den och insåg att det var skit.

Syftade inte på att filma med en 7d utan om resultatet men D90 blev lika bra som den utan videofunktion.

Enbart fotat med kompakt tidigare och insett att genvägar är ibland bra att ta när man fotar :) Nä men bloggar och vill lätt kunna ta actionbilder med en hand och testades en kompis D90 och gillade resultatet.

Det ger ju vad man betalar för, så kommer det ju alltid att vara.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej Buke, jag behöver lite hjälp från er som kanske är lite mer insatta i kamerornas värld än jag är. Jag skall under våren försöka...
2
Svar
22
· Visningar
1 792
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Lii
·
IT & mobiler Har lääänge velat köpa en systemkamera men har i slutänden alltid valt att lägga pengar på annat. Älskar att fotografera och har gjort...
Svar
17
· Visningar
2 331
Senast: Pacu
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 912
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp