Syster som skiter i mig.

T

Thundra

Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall.

Med risk för att låta som en bitter hönsmamma..

Jag jobbar varannan helg i ett stall som har verksamhet med fem hästar.
Hästarna är väldigt personliga, stallägaren är jättetrevlig kvinna som ger mig stor frihet och stort ansvar. Jag älskar mitt jobb och är väldigt noggrann med att det sköts som det ska.

Tjejen som jobbade de helger jag inte jobbade har nu slutat eftersom hon inte längre hade tid. Och vi har haft svårt att hitta en ersättare. De två förslag som kom upp var en tolvårig kille som visserligen kör bra och är snäll med hästarna men som har 0 säkerhetstänk och bara gör det som är kul. Men alltså ja, jag skulle aldrig ens överväga att lägga det ansvaret på någon så ung eftersom man helt enkelt inte klarar av det (enligt mig). Andra förslaget var en fjortonårig tjej som också kör och rider bra, är snäll med hästarna och absolut klarar av stallsysslorna. Men jag känner att jag absolut inte kan lita på att hon gör det hon ska. Senast skulle hon ställa upp på en evenemangsdag, leda runt lite hästar bara, inget avancerat men tydligen tråkigt för efter någon timme drog hon dit en kompis och sen försvann dom båda. :grin:

Jag har absolut inte ork eller tid att jobba varje helg. Jag pluggar en hård linje, rider lektion och håller kurser. Så jag föreslog min lillesyster som jag vet kliver upp sina morgnar och gör det hon ska. Dock är hon 13 år, för ung och alldeles för pubertal. Men ja, nödlösning.

Hon fick följa med mig förra helgen och hjälpa till och se hur allt ska göras, och nu var det hennes helg. Jag var med på lördagen och kollade så allt gick bra. Jodå, det gick bra. Men hon hade packat lunchhöet i påsar per hage, inte per häst. Om ni fattar. No big deal såklart, det går lika bra, men när jag påpekade det så vart det himlande med ögonen, suckar och gud-vad-du-är-dryg attityd. Något som verkligen gör mig svinförbannad, rent ut sagt. Men jag bestämde mig för att släppa det. Lite tveksam blir jag dock eftersom att det är viktigt att hon lyssnar och tar till sig det jag säger.
Jag vet att hon blir väldigt arg när man påpekar något eller försöker rätta henne, oavsett hur man lägger upp det. Så har det alltid varit. Men jag trodde att hon skulle släppa det och ta detta och framförallt mig seriöst. Jag är inte hennes storesyster i stallet, jag är den som vet hur det ska skötas och mig ska hon fan lyssna på.

Idag så var jag inte med, men jag frågade ikväll hur det gick. ”Jo jättebra, vi fick köra också”. Jaha, vilka är vi? Då hade hon tydligen släpat med en kompis. Inte heller det någon big deal egentligen, men detta stall är en byggnad på ett område med flera stall. Det vistas mycket hästar här som i allmänhet är vassa, en del hingstar och många unghästar. Och helgerna är hästarnas lediga dagar från verksamheten. Jag påpekade det också. Visst är det okej att ta med en kompis ibland och köra då och då. Men inte jämt, för det är ett JOBB. Det som jag absolut inte vill ska hända är att det blir lekstuga med hetsridning/körning med kompisar och kompisars kompisar. Det var som att tala för döva öron.

Kanske målar jag fan på väggen nu, men jag börjar bli tveksam.
Jag ska vänta och se nu hur det blir nästnästa helg och funkar det inte får hon sluta.

Jag vill verkligen att det ska funka, för jag tvivlar på att jag kommer hitta någon som kan jobba istället, det är verkligen dött på den fronten. Och jag kan verkligen inte jobba alla helger, åtminstone inte under en längre period.
Sen det svider lite eftersom att det är en stor ekonomisk lättnad för MaPa att hon kan börja tjäna sina egna pengar, det är dyrt med tonåringar som ska ha allt.

Ja, nu blev det ju en skriva av sig tråd av det här. Men jag vill gärna höra andras synpunkter och även hur jag ska få in i hennes skalle att det är JOBB, tar hon det inte seriöst så får hon gå och jag bestämmer, punkt slut. Det kommer ju inte funka om hon skiter i vad jag säger.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Finns det inte någon annan som kan gå med en dag och kolla så att allt funkar och att hon gör det som hon skall? Det kan ju vara lite lättare att ta till sig det som man blir tillsagd om det inte är ens syskon som säger det.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Nej det gör ju inte det. Som sagt så vet jag ju att hon verkligen inte klarar av att bli rättad eller tillsagd,
oavsett hur man lägger fram det. Sen är hon kanske för liten för att kunna släppa detta och gå in i en yrkesroll.

Stallägaren är aldrig där på helger och ger en ett stort ansvar och en stor frihet.
Eftersom hon jobbar hela veckorna förstår jag om hon inte vill springa och hytta med fingrarna på helgerna.

Men allt funkar ju bra i övrigt förutom det, och jag kanske målar fan på väggen.
Hon har ju bara fått jobbat nu i helgen. Men det är som sagt attityden som blir problemet om något i framtiden.
Jag är stenhård på att hästarna ska gå först, det ska vara lugnt och inget onödigt spring där.
Gör det du ska och åk hem, typ.
Men det går ju inte in, eftersom jag bara är en jobbig storesyster som är ute efter att förpesta hennes liv.
Och hon får gärna tycka så, men hon måste ändå göra som jag säger. Hur framför man det till en obstinat nybliven tonåring?
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Såhär skulle jag ha gjort:

Pratat med min syster igen, och hon hadet fåt himla med ögonen och tyckt att jag är dryg. Jag hade lagt fram att hon fick erbjudandet om jobb för att jag tycker att hon är en duktig tjej och för att jag tror att hon kan axla det ansvar som finns i stallet.
Sedan hade jag också gjort klart att om reglerna inte följs, så är jag tvungen att ersätta henne med någon annan. Dels är det en fråga om hästarnas hälsa, men också om tjejens (och tjejens kompisars) säkerhet.


För övrigt funderar jag på om tjejen verkligen får utföra alla dessa uppgifter ensam pga sin ringa ålder.

Om du behöver en ersättare kanske du kan kolla på något närliggande naturbruksgymnasium?
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Din syster är för ung för att självständigt utföra ett jobb." Ensamarbete"

Minderåriga får inte arbeta ensamma om arbetet kan innebära risk för

• kroppsskada genom olycksfall då det finns vassa hästar och öht taget hästar får inte din syster jobba självständigt i ett stall.

Det faktum att hon inte kan arbeta efter instruktioner visar bara at thon inte är mogen nog att arbeta än. Fyllda 13 åringar får bara utföra enkla riskfria arbeten. max 7 h om dagen.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Hon fick följa med mig förra helgen och hjälpa till och se hur allt ska göras, och nu var det hennes helg. Jag var med på lördagen och kollade så allt gick bra. Jodå, det gick bra. Men hon hade packat lunchhöet i påsar per hage, inte per häst. Om ni fattar. No big deal såklart, det går lika bra, men när jag påpekade det så vart det himlande med ögonen, suckar och gud-vad-du-är-dryg attityd.

Något som verkligen gör mig svinförbannad, rent ut sagt. Men jag bestämde mig för att släppa det. Lite tveksam blir jag dock eftersom att det är viktigt att hon lyssnar och tar till sig det jag säger.

Bara för att hon suckar eller så så betyder det väl inte att hon inte lyssnar? Hon ändrade väl efter du hade sagt till?

Jag vet att hon blir väldigt arg när man påpekar något eller försöker rätta henne, oavsett hur man lägger upp det. Så har det alltid varit.

jag är den som vet hur det ska skötas och mig ska hon fan lyssna på.
Alltså du verkar inte heller ha den bästa attityden heller, om du vet att hon är sån så varför bry sej? Varför ta det så personligt?

Idag så var jag inte med, men jag frågade ikväll hur det gick. ”Jo jättebra, vi fick köra också”.
Det var väl uppenbart någon som sa att dom fick åka ut på en tur? Är det du som bestämmer när och hur hästarna ska motioneras? Tror inte hästarna tar skada av att få röra på sej även om dom har en ledig dag.

Men jag vill gärna höra andras synpunkter och även hur jag ska få in i hennes skalle att det är JOBB, tar hon det inte seriöst så får hon gå och jag bestämmer, punkt slut.

Har du sånt kontrollbehov eller varför denna tråkiga attityd att folk ska lyda dej? Eller är du någon slags stallchef eller vad? Och vad jag uppfattade det som så gjorde hon jobbet fast med en vän med sej. Tycker du överreagerar väldigt. Du kan inte bestämma varje steg hon tar liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Syster som skiter i mig.

Det är stallägarens ansvar att det fungerar, inte ditt. Din syster är definitivt för ung för arbetet. Troligen borde minimiåldern ligga på 18 år. Arbeta du dina helger och låt stallägaren fixa en ersättare alternativt ta ansvar för hur det går för din syster och upplärningan av henne.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Tänkte precis skriva samma sak.
Låt ägaren skaffa personal och ta ansvar över dem. Om du känner nån kan du ju föreslå personen, men inte ditt ansvar att det ska funka.
Om jag jobbar på ICA, så får ju chefen ragga personal inte jag.

Nackdelen när man jobbar på mindre företag är ju att man gärna tar med sig jobbet hem, och chefen vet om det och utnyttjar att man gör det.

Om du inte tror att det funkar med din syster så tycker jag att du låter nån annan lära upp henne så får den personen bedöma om det går eller inte, eller så säger du direkt att det inte funkar.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Kastrullhäxan - Tack, det låter som en jättebra ide att lägga fram det så. Bara kalla fakta liksom, även om hon antagligen kommer ta det på fel sätt ändå.

Delvis kastrullhäxan & ridtravare - Jag hade ingen aning om det! Jag kollade upp på nätet innan men där jag läste stod det inte någonting om att man inte får jobba ensam. Tack för info, då kanske hon får sluta oavsett då. Men känns lite skumt att stallägare inte sa något om det. Jag tycker egentligen hon är för liten, absolut. Men stallägaren tyckte det verkade helt okej.

Miloni - Du tycker alltså det är okej att nån står och suckar, himlar med ögonen och väldigt tydligt visar att dom tycker du är dryg och irriterande när du försöker förklara viktiga saker? För det gör inte jag. Och jag tycker jag har en väldigt bra inställning eftersom jag faktiskt är "överordnad" henne och hon SKA lyssna på mig. Men eftersom du verkar tycka att dålig attityd är helt okej förvånar det mig inte om du också tycker att folk som ska lyssna på dina instruktioner skiter i dig. Sen ang. körningen. Det var väl inte körningen som var problemet? Det var inte kompisen som var problemet heller? Utan attityden när jag förklarade att hon inte JÄMT får ta med sig kompisar, och att dom inte JÄMT kommer få köra. Av den väldigt simpla anledningen att det inte är ett ställe att ha lekstuga på. Om du någonsin varit i närheten av två trettonåriga tjejer borde du veta att det blir väldigt mycket fniss och flams. Och jag är inte stallchef, men den som tar ansvar över stallet på helgerna och alltså jag som bestämmer. Varför är det en tråkig attityd? Jag må ha stort kontrollbehov, men INGEN vill ha folk med dålig attityd som inte lyder instruktioner på ett jobb. Inte du heller.

Lobelia & Lobell - Nej, det är ju egentligen inte mitt ansvar att skaffa folk. Men samtidigt så tyckte jag att dom hon ville skulle jobba var alldeles för unga och folk som inte klarar av det ansvaret. Det kändes bättre att ta syrran även om det egentligen gäller henne med. Men jag har ändå uppsikt så att säga. Det är inte så mycket att lära upp heller. Det är enkla stallsysslor. Hon får gärna ta med en vän ibland, hon får gärna göra dom på sitt sätt bara det blir rätt. Men när man försöker påpeka saker för henne så blir det en attityd som gör mig galen. För mig känns det viktigt att kunna påpeka saker, eller tala om viktiga saker och känna att hon är lyhörd och kommer ha det i åtanke. För annars kommer det sluta med att när något ändras i stallet, som att vi får öka på säkerheten eller liknande, så kommer hon få sluta eftersom hon inte kan ta till sig det.

Nåja, jag bara svamlar och upprepar samma sak. Men jag ska absolut göra som Kastrullhäxan sa. Även ge det en till helg och funkar det inte så funkar det inte.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Miloni - Du tycker alltså det är okej att nån står och suckar, himlar med ögonen och väldigt tydligt visar att dom tycker du är dryg och irriterande när du försöker förklara viktiga saker? För det gör inte jag. Och jag tycker jag har en väldigt bra inställning eftersom jag faktiskt är "överordnad" henne och hon SKA lyssna på mig.
Du visste hur hon var och på vilket sätt hon reagerar på saker och ting, därför förstår jag inte varför du gör någon grej av det alls. Du ville ju ha henne där. Då borde du veta vad du gav dej in på också.

Men eftersom du verkar tycka att dålig attityd är helt okej förvånar det mig inte om du också tycker att folk som ska lyssna på dina instruktioner skiter i dig. Sen ang. körningen. Det var väl inte körningen som var problemet? Det var inte kompisen som var problemet heller? Utan attityden när jag förklarade att hon inte JÄMT får ta med sig kompisar, och att dom inte JÄMT kommer få köra.
Nej jag tycker inte man ska få bete sej hur man vill och ha vilken attityd som helst, men nu är det så att detta inte är en anställd som har sökt jobbet utan din syster som du ville ha där och som du dessutom visste reagerade på det där sättet.

Och bestämmer du vem som ska köra hästarna? Bestämmer du vem hon vill ta med sej till stallet? Hon frågade antar någon om det gick bra att köra och det gick det, bestämmer väl inte du?

Av den väldigt simpla anledningen att det inte är ett ställe att ha lekstuga på. Om du någonsin varit i närheten av två trettonåriga tjejer borde du veta att det blir väldigt mycket fniss och flams.
Har dom varit oansvariga, ovarsamma och flamsiga än?


Men hon hade packat lunchhöet i påsar per hage, inte per häst. Om ni fattar. No big deal såklart, det går lika bra

Det är enkla stallsysslor. Hon får gärna ta med en vän ibland, hon får gärna göra dom på sitt sätt bara det blir rätt.

Verkar mera som att hon bara får göra det på ditt sätt, inte på hennes sätt. Var ju uppenbart inga problem att packa höt som hon gjorde, hon packade höt på sitt sätt och det gick inte bra enligt dej för det ska göras på ditt sätt och ingen annans.

Så ja, jag tycker du är rätt stort kontrollbehov och har en aningens tråkig attityd själv. Var lite mer trevlig och inte påpeka allting som inte görs på ditt sätt så kanske du får ett trevligare bemötande också.

Att ge tips och råd är en sak, men att säga att hon ska fan lyda mej och göra som jag säger, det är en helt annan sak.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Du visste hur hon var och på vilket sätt hon reagerar på saker och ting, därför förstår jag inte varför du gör någon grej av det alls. Du ville ju ha henne där. Då borde du veta vad du gav dej in på också.

Nej jag tycker inte man ska få bete sej hur man vill och ha vilken attityd som helst, men nu är det så att detta inte är en anställd som har sökt jobbet utan din syster som du ville ha där och som du dessutom visste reagerade på det där sättet.

Det är väl fortfarande ett jobb eller hur? Bara för att det är inom familjen så betyder det inte att man får göra som man vill. Och inte har jag heller tvingat dit henne, utan frågat om hon vill börja jobba. Vilket hon vill.

Och bestämmer du vem som ska köra hästarna? Bestämmer du vem hon vill ta med sej till stallet? Hon frågade antar någon om det gick bra att köra och det gick det, bestämmer väl inte du.

Hur läser du människa? Jag skrev klart och tydligt att det inte var sakerna som störde mig. Men eftersom jag inte vill att hon ska ha med kompisar varje dag och köra dom varje gång så sa jag att hon inte kan göra det varje gång. Ren jävla information. Hästarna går på verksamhet 5 dagar av 7, helgerna ska det vara lugnt. JA, det bestämmer jag. Du låter själv som en barnunge när du säger "det bestämmer inte du". Vad vet du om det?

Har dom varit oansvariga, ovarsamma och flamsiga än?
Återigen, hur läser du? VART, skrev jag ovarsamma och oansvariga?


Verkar mera som att hon bara får göra det på ditt sätt, inte på hennes sätt. Var ju uppenbart inga problem att packa höt som hon gjorde, hon packade höt på sitt sätt och det gick inte bra enligt dej för det ska göras på ditt sätt och ingen annans.

Samma sak här, du verkar ju läsa lite som du vill. Vart står det att hon INTE FÅR packa höet så. Som jag skrev ovan, det är lättare och hästarna får rätt mängd om man packar individuellt men båda går precis lika bra. Jag påpekade det och fick riktigt tråkig respons tillbaka. Vad är det du inte förstår? Du fokuserar ju på helt fel saker.

Så ja, jag tycker du är rätt stort kontrollbehov och har en aningens tråkig attityd själv. Var lite mer trevlig och inte påpeka allting som inte görs på ditt sätt så kanske du får ett trevligare bemötande också.

Att ge tips och råd är en sak, men att säga att hon ska fan lyda mej och göra som jag säger, det är en helt annan sak.

Vad är det i min attityd som gör den tråkig? Vart är jag otrevlig mot henne och vart gnäller jag för att hon inte gör på MITT sätt. Jag behandlar henne som vem som helst och försöker agera professionellt. Visst det var klumpigt att säga "lyda". Ordet har en dålig klang. MEN, hon ska faktiskt lyssna om jag skulle tala om för henne att hon gör något fel eller att hon måste göra på ett visst sätt. Det är inte för att jag är hennes storesyster eller har stort kontrollbehov
.

Jag anstränger mig verkligen för att hålla en bra nivå på mina svar men herregud, om du inte ens tänker läsa mina inlägg ordentligt så ansträng dig inte med att svara. Jag tar gärna emot konstruktiv kritik om jag kanske bossar för mycket, men att höra om min dåliga attityd för att jag gör saker som du själv hittat på är inget jag tänker stå ut med.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Men alltså, vad är det hon har gjort fel förutom att inte varit trevlig mot dej?

Förstår inte problemet alls faktiskt, du skriver hela tiden att hon ska minsann göra som du säger och att du bestämmer och allt det där. Samtidigt så säger du att det inte gör någonting om hon tar dit en vän eller packar höt på sitt sätt osv. Varför ens kommentera grejerna om det inte spelar någon roll?

Har hon ens gjort något fel än? Har hon skitit i dina råd än? Varför ens påpeka saker som uppenbart inte spelar någon roll? Som med körningen, varför inte bara säga att oj vad kul att ni fick köra? Eftersom det inte spelade någon roll endå?

Eftersom du vet hur hon reagerar så varför ta så allvarligt på det? Säg råden och tipsen och skit i hur hon är så blir nog allt mycket trevligare. Ingenting blir bra av att bli irriterad på sånna.

Allting verkar ju bara handla om att hon har lite tråkig attityd som du uppenbart visste om redan innan.

vart gnäller jag för att hon inte gör på MITT sätt.

Om du läste vad jag citerade så förstår du nog det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Syster som skiter i mig.

kl.

vad ingen tydligen fattar har, av de som svarat, ar att det ar ett ARBETE dar systern far betalt for sina tjanster. VAR i varlden kan man ta med sig kompisar till arbetet undrar jag?

Och TS, du har all ratt att saga till din syster hur det skall vara sedan du ar handledare till henne. Kan hon inte folja rutinerna, bortsett fran hopasar nu, sa kan hon inte heller skota arbetet. Ar inte helt saker hur jag skulle ta det dar med hopasar, men sa lange som hastar far vad de skall ha ar det val ok. Om hon inte bara dumpar pasen i en hog vil saga och forvantar sig att de skall dela snallt.

TS gor sin syster och foraldrar en tjanst genom att lata syster arbeta, om syster sedan ar mogen for arbetet ar en annan sak. Som sagt hon ar ny tonaring och har tydligen problem med att ta kritik. Nagot som kommer med aren far vi hoppas.

Jag hoppas det har loser sig och TS far val forsoka forklara igen att i stallet ar hon den som bestammer och om syster inte kan klara av att se TS som bossen, och inte storasyster, kanske hon inte skall vara dar.

Hoppas du hittar ngn TS, idag verkar det inte som de unga vill arbeta utan bara sitta hemma och fa pengar fran foraldrar... sager inte att alla ar sa dock... manga bra kids out there..
 
Sv: Syster som skiter i mig.

För det första är det rena vansinnet att låta en 13 åring jobba ensam med hästar, jag hade blivit jättearg om någon ens hade föreslagit det när min dotter var tretton. En trettonåring ska inte ens vara ensam med sin egen häst om den inte är en supersnäll som man kan lita på i alla lägen och nära hem. Aldrig i en sådan miljö som du beskriver, varför vill du ha din syster där:confused:

Sedan undrar jag, din egen attityd? Hur var du själv när du var tretton? Himlade inte du med ögonen och tyckte att du kunde och visste allt?

Du ska inte springa där och styra och ställa, det får ägaren göra. Särskilt eftersom du inte verkar kunna lägga fram saker och ting på ett sätt som gör att hon kan ta det.

En tonåring är en tonåring och en trettonåring vet allt därför får man vara diplomat ut i fingerspetsarna för att få saker och ting gjorda och gå på tå med sammetshandskar på för att de inte ska inse att man styr över dem.

Varför finns inte rutinerna uppskrivna så att hon kan kolla själv? Varför var hon inte med och gick brevid dej istället för tvärtom?

Man ska aldrig kolla en tonåring, man ska lita på dem tills de bevisar motsatsen och vara så tydlig och klar innan att dumma situationer aldrig uppkommer.

Nu hoppas jag att hon får slippa jobba där ändå men det kan vara bra att tänka på i er vidare relation.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Jag skulle vilja ha några frågetecken uträtade.
Vad är det för tjänster hon ska göra under helgen?
Om det är du som bestämmer på helgerna, vem lovade då din syster att köra?
Vad är det för verksamhet under veckorna?
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Jag tog faktiskt för givet att din syster arbetade under stallägarens tillsyn.
En 13 åring ska absolut inte arbeta i ett stall ensam. :crazy:
Att man ens tänker tanken är för mig helt främmande faktiskt. Är du inte rädd om din syster?

Nej överlåt arbetar sökandet till arbetsgivaren och se till så de tar in en person som är över 18!
 
Sv: Syster som skiter i mig.

En 13 åring får vara medryttare och skötare till en häst men att arbeta i ett stall och dessutom vara själv, det är väl olagligt? Kallas inte det för barnarbete? Även om hon tycker att det är kul och hon gör rätt så är det fel! Hon ska inte behöva ha det ansvaret! Det är ett tufft och farligt jobb! Hästar är inga leksaker och som 13 åring bör man inte vara i stallet själv, i alla fall inte om man inte sysslat med hästar sedan blöjtiden.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Jag tycker det låter oerhört skrämmande att stallägaren tar in barnarbetare på helgerna. Din syster får inte ens jobba på det sättet.
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Tonåringar är som dom är.. jag tänker dock inte kommentera resten pga att jag anser att din syster inte ska jobba där överhuvdtaget. Hon är minderårig, får inte arbete på egen hand så där, och speciellt inte i en sån miljö som du beskriver, där det finns skarpa hästar. Berätta för henne att det är olagligt, och lägg ut en annons istället, och ta in en som får jobba, lagligt.

Var rädd om lillsyrran!:)
 
Sv: Syster som skiter i mig.

Man anställer inte släktingar just av den orsaken. Tog själv in en kusin som sommarjobbare på mitt arbete och hade exakt samma problem som du. När jag kom tillbaka från min semester fick jag göra om allt hon hade "gjort" under sommaren...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 599
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 086
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp