Bukefalos 28 år!

darkblonde

Trådstartare
Och jag som inte ens tycker om ordvitsar. :crazy:

Det måste väl finnas i alla fall några här på Buke som syr? Kläder, kuddöverdrag, gardiner... schabrak? Här kan vi samla alla tips och frågor på ett enda ställe! :idea:

Själv ska jag strax sätta igång med projektet "säng -> soffa". Jag har en 1,05*2,10-säng som ska täckas av tyg samt få sex kuddar till ryggstöd och en till armstöd. Kuddarna ska också kläs in. Jag har inte sytt sedan slöjdlektionerna på högstadiet så det ska bli mycket spännande. Har inte bestämt huruvida det blir blixtlås på kuddöverdragen eller om det ska anses vara överkurs.

Vad brukar ni sy? Något nytt på gång just nu? :)
 
Sv: Sytråden

Kul med en sytråd! Numera syr jag mest gardiner och kuddöverdrag. Jag har sytt rätt mycket kläder förr, men nu var det längesen. Jag har en halvfärdig blus som jag började på i våras och tyg liggande till två sommarkjolar. Vilket århundrade som helst ska jag sy klart.

Det låter som ett spännande projekt du ska ge dig på. Uppdatera gärna med bilder m m.:)

När det gäller att sy kuddöverdrag tycker jag att dragkedja eller knäppning är smidigt a att ha om man vill byta överdrag eller tvätta det.
 
Sv: Sytråden

En blus! Det låter tokavancerat och pilligt. Om du tar tag i att få igång projektet igen så får du mycket gärna visa bilder och berätta hur du gör. :) Jag ska absolut knäppa kort av den stundande katastrofen, alltid kan man glädja någon.

Gällande dragkedjor så jaaa... jag tänkte faktiskt inte sy fast kuddarna i överdragen utan funderade snarare på någon slags örngottslösning. :angel: Å andra sidan ska jag försöka hinna med en kjol eller två innan jul också, så det kanske är lika bra att få lite dragkedjeövning på ställen som inte kommer att synas.
 
Sv: Sytråden

Det är inte så avancerat egentligen att sy en blus om man har ett mönster med bra sömnadsbeskrivning och inte tar egna genvägar.;) Tålamod krävs dock. Det som kan vara knepigt är att man inte vet riktigt hur passformen blir. När tyget väl är klippt så är man ju ganska begränsad i hur mycket ändringar man kan göra. Av det jag har sytt hittills så tyckte jag att det var svårast att sy "kostymbyxor". Det var svårare än kavajer just pga passformskraven.

Örngottslösning är smart. Å andra sidan är det som du skriver inte så dumt att öva på dragkedjor där det inte är så noga.
 
Sv: Sytråden

Åh, vad kul med en sytråd.

Efter en datakrash har jag inga bilder kvar utom på dessa två som låg ute på nätet.

1w_dress.jpg

Min design men ihopsatt med (mycket) hjälp av svärmor som är proffs.

aldershot.jpg

En aftonklänning, bilden gör den inte rättvisa. Nedtill är det massor med tulle, den delar sig och flyter ut när man rör sig.

Jag syr mestadels festkläder - klänningar. :love:
 
Sv: Sytråden

Gud vad duktig du är!!
Jobbar du med detta eller har det bara som hobby?
Brudklänningen är ju helt underbar, verkligen!
 
Sv: Sytråden

Jag hade inte heller sytt sen högstadiet när jag fick ett ryck i våras och skulle sy egna kuddfodral..

Det resulterade iallafall i kuddarna på sängen, de blåa hålls ihop med ett par tryckknappar och det vita med tvåknytband jag har sytt dit..

P1010070-1.jpg


Jag har också sytt gardinerna i vårt vardagsrum och kuddfodralen som syns lite i soffan. Blev mest nöjd med kuddarna där, de satt som handen i handsken om kuddarna:)

20080915a.jpg



Dåliga bilder båda två, men man ser det stora hela iaf..
 
Sv: Sytråden

Jag är väldigt simpel, men syr en del nu. Kuddöverdrag, överkast och en 2 hundsängar har det blivit på sistone. Allt väldigt enkelt, men annars tröttnar jag...
 
Sv: Sytråden

Jag jobbade åt svärmor i 1,5 år.
Annars är det bara en hobby. :)

Min syster går textil och är skit-duktig på allt som har med ämnet att göra (rita, sy, designa etc.), men vi har inte alls samma smak, tyvärr. Men din stil gillar jag skarpt!
 
Sv: Sytråden

Tråden har visserligen ett par månader på nacken men jag ville inte starta en ny..

Tänkte få visa upp sjalen jag sytt färdigt ikväll:
pict4360-2.jpg


Och Pyjamasbyxorna som blev klara i torsdags:
pict4351.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sytråden

Håller precis på med en beställning på burskynke till kattutställning - rosa med vit spets. Återkommer med bild :)
 
Sv: Sytråden

Tack så mycket, det roliga är att det är det enklaste syprojekt jag har gjort. Tyvärr blir det lite tråkigt då det är en massa nålande och raka sömmar.
 
Sv: Sytråden

Oj vilken brud klänning ! :love: o snyggt ni andra också ja håller mig fortfarande till sånt där smått som broderar just nu ett dynvar med mitt namn :D
 
Sv: Sytråden

kl.
Jag syr mest väskor av olika slag. Just nu är jag symaskinslös men jag lånade min brors för några veckor sedan och sydde en hel hög väskor på en helg. :D
Bild197.jpg
 
Sv: Sytråden

Jag skulle lägga upp ett par byxor här om dagen, men kunde inte manövrera symaskinen och fick kapitulera och börja sy för hand till sist. :rofl:
Men snart ska jag sy en snygg klänning av ett duchesse-tyg. Önska mig lycka till. :angel:
Ska hålla koll i den här tråden i alla fall! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp